Takhle to mělo vyhlížet: snímek z nakonec neuvedené inscenace Děvčátka, na slovíčko v pražském Divadle Na zábradlí, foto: KIVA (Divadlo Na zábradlí)

Glosa: Mizerná sezóna Divadla Na zábradlí

Josef Chuchma, 15. May 2019

Pražské Divadlo Na Zábradlí několik dnů před premiérou z uměleckých důvodů stáhlo inscenaci Děvčátka, na slovíčko, která měla mít premiéru tento pátek a sobotu. Smutná tečka za pozvolna končící sezónou. Byla pro Zábradlí umělecky nejhorší od té doby, co se stávající sestava ujala v roce 2013 této scény.

Stažení inscenace Děvčátka, na slovíčko, kterou napsal Pavel Klusák a režíroval Marek Najbrt, zdůvodnila umělecká šéfka Zábradlí Dora Viceníková – dle serveru iDnes.cz – takto: „Téma se nám líbilo velice, Pavel Klusák nastínil pohled na sexuální výchovu od padesátých let k současnosti. Ale ač na tom intenzivně pracovali celou dobu, stala se z toho v závěru příliš velká legrace, příliš komický pohled na problematiku. Odpadly stinné stránky doby i tématu.“

Je to vysvětlení důvěryhodné pouze částečně. Jako dramaturg připravované inscenace byl totiž uveden – Pavel Klusák. To znamená, že umělecké vedení Zábradlí nepřivedlo k autorovi textu dramaturga, který by v průběžném dialogu s ním (a samozřejmě rovněž s režisérem) byl tvůrčí oponenturou a tvaroval by  inscenaci jako celek spolu s nimi. To bohužel odpovídá nynějšímu tuzemskému téměř už standardu, kdy v kolonce dramaturg je často uveden sám autor inscenovaného textu. Oponentura se totiž dneska nenosí. Současné české divadlo je plné mistrů světa, kteří sami nejlépe vědí, jak to udělat – a nikdo jim do toho přece nebude kecat.

DNZ Takhle to mělo vyhlížet: snímek z nakonec neuvedené inscenace Děvčátka, na slovíčko v pražském Divadle Na zábradlí, foto: KIVA (Divadlo Na zábradlí)

Když se podíváte na květnový a červnový program Zábradlí, uvidíte, že je notně prořídlý nejen kvůli bez náhrady zrušeným představením Děvčátka, na slovíčko. Z repertoáru tiše zmizela inscenace Persony, která měla premiéru loni v prosinci. Tady je důvodem záležitost autorskoprávní: Zábradlí uvedlo inscenaci vycházející z filmů a textů švédského tvůrce Ingmara Bergmana bez toho, že by mělo vše náležitě ošetřeno. Nestalo se to umělecké sestavě ve složení Petr Štědroň (ředitel DNz), Dora Viceníková (umělecká šéfka) a Jan Mikulášek (kmenový režisér) poprvé: v roce 2015 takto z repertoáru po několika uvedeních vysublimovala adaptace románu Borise Pasternaka Doktor Živago. A ještě jeden repertoárový detail: bez udání důvodu vůbec nedošlo k uvedení adaptace románu Güntera Grasse Plechový bubínek, ačkoliv před zahájením sezóny 2017/2018 ji Zábradlí veřejně avizovalo na červen 2018.

Vezmeme-li v potaz, že umělecky „na ručník“ je zatím poslední, v březnu uvedená inscenace Zábradlí Ladies no Getlemen, nelze než konstatovat, že renomovaná pražská scéna prochází krizí. Stávající sestava jako kdyby narážela na limity svých uměleckých i provozních schopností.

dnzTakhle to mělo vyhlížet: snímek z nakonec neuvedené inscenace Děvčátka, na slovíčko v pražském Divadle Na zábradlí, foto: KIVA (Divadlo Na zábradlí)

TÉMATA

Glosa
Divadlo
Madness

A/Z SOUVISEJÍCÍ