Bob Odenkirk jako Jimmy McGill alias Saul Goodman v seriálu Better Call Saul (snímek z druhé série), foto: Ben Leuner (AMC)

Dokonale seřízená beznaděj: Better Call Saul je špička současné quality TV

Antonín Tesař, 22. November 2018

Seriál Breaking Bad (u nás v TV jako Perníkový táta) letos oslavil deset let od odvysílání prvních epizod. Jde o jeden ze zásadních titulů takzvané kvalitní televize posledních dvaceti let. Tento statut potvrdila i nová, čtvrtá sezóna seriálu Better Call Saul, který na Breaking Bad navazuje.

Než se Better Call Saul začal vysílat, řada diváků Breaking Bad se na tenhle projekt dívala s pozdviženým obočím. Postava právníka Saula Goodmana byla v Breaking Bad víceméně jen komická figurka sloužící k odlehčení většinou hodně temné ságy o vzestupu a pádu neúspěšného chemikáře a mimořádně úspěšného drogového kingpina Waltera „Heisenberga“ Whitea. Tvůrce obou seriálů Vince Gilligan a představitel Saula Bob Odenkirk ovšem skeptiky rychle přesvědčili o tom, že Breaking Bad se dočkal důstojného pokračovatele. Podle některých recenzentů Better Call Saul svého předchůdce kvalitativně již předčil.

Americký sen jen pro některé

Oba seriály se odehrávají na jihu USA, ve městě Albuquerque v Novém Mexiku. V obou jde o setkávání obyčejných Američanů s podsvětím mexických drogových kartelů. Obě díla se nesnaží popisovat, jak drogové gangy fungují a jak vypadají jejich vztahy s americkou populací. Namísto toho vypraví poutavé žánrové příběhy, které často hořce srovnávají „spořádaný“ život v americké společnosti s kariérou na šikmé ploše. Walter White je špičkový chemik. Náhle odejde z korporace, která přitom brzy nato zbohatne právě z jeho objevů. Walter končí jako frustrovaný učitel chemie na střední škole, kterého si neváží nikdo včetně vlastní manželky a dětí. Seriál popisuje, jak se mu daří stát se legendou podsvětí, obávaným kingpinem Heisenbergem. Se svým kariérním vzestupem se Walter postupně mění v čím dál horší amorální monstrum.

trailer
Trailer ke čtvrté sérii seriálu Better Call Saul. Na snímku: Bob Odenkirk jako Jimmy McGill alias Saul Goodman v seriálu Better Call Saul (záběr z první série), foto: Ben Leuner (AMC), video: YouTube

Příběh právníka Jimmyho McGilla v Better Call Saul je v tomhle ohledu ještě kritičtější. Děj tohoto seriálu, jehož první série se rozjela roku 2015, časově předchází seriálu Breaking Bad, který byl do televizí nasazen v letech 2008–2012. Teprve na konci čtvrté sezóny Better Call Saul, která se vysílala letos na podzim, se totiž Jimmy rozhodne stát se křiváckým advokátem s pseudonymem Saul Goodman, tedy figurou z Breaking Bad.

Ve čtyřiceti dosavadních epizodách Better Call Saul se nás režisér Gilligan a jeho tým snažili dostat do stavu, kdy Jimmyho rozhodnutí vlastně chápeme. Oproti Walterovi z Breaking Bad je Jimmy totiž mnohem sympatičtější postava. Děj se odehrává mezi špičkovými právníky, kteří často působí jako arogantní workoholikové opájející se vlastní reputací „ochránců práva“. Jimmy, který stojí ve stínu svého veleúspěšného bratra Chucka, působí v téhle společnosti neokázale, bezprostředně a lidsky. Cítíme, že do tohoto prostředí nezapadá, i když se o to úporně a nezdolně snaží.

BCS5Bob Odenkirk jako Jimmy McGill alias Saul Goodman v seriálu Better Call Saul, foto: AMC

Mnohé peripetie Jimmyho příběhu ukazují, jak těžké je být úspěšný a zároveň hrát podle pravidel. To, že je Better Call Saul seriál právě o právnících, dodává vyprávění silně ironický tón. Právníci se zabývají zákonem, tím, co je a má být správné, etické a dle pravidel. Jimmy je důkazem falešnosti té definice amerického snu, podle níž se z nuly může k úspěchu dopracovat kdokoli. Tušíme, že od začátku nemá šanci stát se selfmademanem, protože jeho profesní komunita mu to prostě nechce dovolit. Ve čtvrté sezóně se Jimmy rozhodne přejít na šikmou plochu poté, co jeho kolegové odmítnou dát šanci dívce, která o spravedlnosti evidentně vážně přemýšlí, jenže má na policii záznam, že kradla v obchodě. Definitivně si tím Jimmy potvrdí, že snobismus a zdání profesionality je v právnické profesi důležitější než snaha citlivě prosazovat spravedlnost.

Dávkovaná práce se smyslem a napětím

Better Call Saul se paralelně odehrává i v podsvětí, do nějž Jimmy pozvolna směřuje. Dalšími hrdiny seriálu jsou člen drogového gangu Nacho Varga a bývalý policista pracující pro gangy Mike Ehrmantraut. Také Mike, který rovněž vystupoval v Breaking Bad, zosobňuje dilema, zda hrát, či nehrát podle pravidel. Pochopil, že nejjistější způsob, jak zajistit rodině svého mrtvého syna živobytí, je spolupracovat se zločineckými gangy. Stal se z něj stoický vykonavatel vůle drogových bossů, který se aspoň vždy snaží v rámci možností dojít k co nejméně drastickému řešení konfliktů. Postava Nacha pak ilustruje, jak nemilosrdné prostředí gangů je: jak snadno se v něm z někdejších mocných hráčů stávají mrtvoly v mělkých hrobech uprostřed pouště.

BCS 03 Bob Odenkirk jako Jimmy McGill alias Saul Goodman v seriálu Better Call Saul (snímek z druhé série), foto:
Ben Leuner (AMC)

Better Call Saul a Breaking Bad představují pesimistický obraz společnosti: zákony a nepsaná pravidla spořádané společnosti neumožňují hrdinům vést důstojný život. Když však tyto „nelidské“ normy lidé poruší, dostanou se do extrémně nebezpečného spolku s těmi, pro něž jsou krutost a zrada denním chlebem.

Nelze neocenit až maniakální propracovanost obou Gilliganových sérií. Z Breaking Bad i Better Call Saul je cítit extrémní pozornost věnovaná detailům. Gilligan má neobyčejný talent napojovat publikum na rozpoložení hrdinů pomocí zdánlivě podružných všednodenních epizod a rutinních úkonů. Jeho neobyčejný vypravěčský talent je do velké míry založen na pozdržování důležitých informací. V Better Call Saul najdeme desítky scén, kde postavy něco dělají nebo plánují, aniž divák tuší, o co běží. Ve čtvrté sezóně to dojde do extrému v dějové linii, v níž Mike pro kingpina Guse připravuje jakýsi podzemní projekt, jehož smysl se v několika epizodách můžeme pouze domýšlet.

BCS 4 Bob Odenkirk jako Jimmy McGill alias Saul Goodman v seriálu Better Call Saul (snímek z první série), foto: Ursula Coyote (AMC)

Mistrná je rovněž režisérova práce s časovými rovinami. Řada epizod obou seriálů se odehrává v jiném časovém okamžiku než hlavní děj, což vede k napjatému očekávání a domýšlení si, jaký má daná epizoda smysl. A také k hledání paralel a „vzdálených“ souvislostí. Grandiózní promyšlenost je znát i na úrovni jednotlivých záběrů a střihu. Seriál užívá i neobvyklé kamerové úhly či dlouhé záběry, přičemž v každém inscenačním rozhodnutí se dá najít dramaturgický smysl a řád.

Ve společnosti seriálů, které se snaží vyhlížet umělecky „superkomplexně“, ale ve skutečnosti spíš hrají na povrchní efekt (křiklavými příklady jsou Westworld, Maniac nebo True Detective), připomíná Better Call Saul spíš o něco starší série, konkrétně dnes již klasická díla The Wire a Mad Men. Ta sice zpočátku možná působila odtažitě, ale posléze vtáhla diváky do netušených hlubin a temných labyrintů. Sága Jimmyho McGilla za slavným Breaking Bad v ničem nezaostává.

TÉMATA

Seriál
Televize
Glosa
Recenze
Netflix
HBO

A/Z SOUVISEJÍCÍ