Americký umělec Ron English si právě zakoupil dětskou otrockou práci za 730 000 amerických dolarů. Foto: BBC

Banksyho cenová politika. Slavný tajemný umělec a jeho strategie

Michaela Banzetová, 21. December 2018

Letošní podzimní skartování Banksyho obrazu přímo v aukční síni, čerstvě vydraženého za milion liber, vyvolalo vlnu zájmu a otázek. Od té doby se kolem známého streetartového umělce odehrálo několik dalších příhod poodhalujících jeho přístup k trhu s uměním i vlastní cenovou politiku.

V půlce listopadu, během aukce v Los Angeles, získal za 730 tisíc dolarů americký umělec Ron English slavné Banksyho dílo Slave Labour (Otrocká práce). Američan, který dříve s britským streetartistou prý dokonce spolupracoval, dílo pořídil s jistým záměrem: v prohlášení, které vzápětí vydal, uvedl, že malbu přemaluje na bílo a zapojí do jedné ze stěn ve svém domě. Gesto má být reakcí na opakující se odstraňování pouličních obrazů za účelem následného prodeje.

Koupím, přemaluju, uvidím

Ron English si ke své demonstraci vybral opravdu vhodný výjev. Obrázek znázorňuje dítě krčící se nad šicím strojem, z něhož vychází girlanda s britskými vlajkami. Jednoznačné poselství o využívání dětské práce a zaslepenosti západního konzumu podtrhl Banksy i umístěním. Motiv se původně objevil na stěně obchodu Poundland v jedné z chudších čtvrtí Londýna. Jak je jasné z názvu řetězce, jde o prodejny, kde je naprostá většina zboží k dostání za jednu libru. Banksyho dílo však bylo ze stěny onoho domu brzy šetrně „sejmuto“ a později se objevilo v aukci. Není zřejmé, kdo je odstranil, pouze se uvádělo, že se do aukce dostalo od legálního majitele. Předpokládá se, že šlo o vlastníka budovy, a krok velice rozhořčil nejen rezidenty dané oblasti. Banksy při té příležitosti vyzval veřejnost, ve jménu zachování pouličních maleb na svém místě, aby nekupovala jeho díla v aukci, pokud je pro prodej přímo nevytvoří. Ostatně pouhých 36 hodin před první dražbou se poblíž původního místa objevilo šest identických maleb, což bylo vysvětlováno jako autorův nesouhlas s prodejem. I tak se roku 2013 prodalo Slave Labour za téměř 1,1 milionu dolarů.

Lod Banksy Zdalipak se Ron English směle pustí i do lodi plné uprchlíků, kterou Banksy udělal pro Dismaland? Foto: Bristol Live

Nyní má prý Ron English v úmyslu skoupit co nejvíce Banksyho děl, která se dostala do koloběhu uměleckého trhu tímto způsobem. Zároveň americký umělec k sobě samému dodal, že je možná bláznivý, ale není hloupý a je si vědom toho, jakou cenu mají i zničená Banksyho díla. Narážel tím právě na případ skartovaného obrazu. Vybělené dílo přemění ze streetartového protestu v konceptuální počin a eventuálně ho opětovně prodá. Možná i se ziskem. Jestli je s tímto postupem Banksy obeznámen či jaký má na něj názor, není zatím známo.

Staré a nové šrámy a rány

Další nedávná událost je poněkud tragikomická a rovněž poukazuje na komplikovaná vlastnická práva v případě děl tohoto autora. Od osmého listopadu do třicátého prosince letošního roku se měla v Bruselu konat výstava Banksyho děl. Pod názvem „Banksy unauthorised“ se otevřela v prostorách bývalého obchodního domu, v jedné z populárních čtvrtí města. Po necelých čtrnácti dnech však byla na základě rozhodnutí místního soudu zabavena díla v ceně více jak dvanácti milionů liber. Po pěti hodinách opatrné práce je vykonavatelé převezli do skladu, kde zatím čekají na finální výsledek sporu. Ten je veden mezi firmou, která díla zapůjčila, a původním Banksyho galeristou. Steve Lazrides, obchodník s uměním z Bristolu, se nejvíce proslavil právě tím, že byl svého času agentem začínající streetartové hvězdy. Od té doby je spojován stále především s ním, i když je to již řada let a jejich vzájemný vztah od té doby ochladl. I tak je možné, že by některá z děl mohla být ještě dnes papírově v Lazridesově vlastnictví či by na ně mohl mít výhradní práva.

Banksy Banksy a Basquiat, s jistou nadsázkou dvě největší výtvarná klišé současnosti: prvního ještě nikdo neviděl a celebrity typu Angeliny Jolie skupují kusy z domů vyřezaných zdí, na něž maloval, díla druhého, někdejšího bezdomovce, jsou právě vystavena v pařížském centru Louis Vuitton Foundation, foto: Huffington Post

Nezisková organizace Stokar Inside, za kterou podle jejího právníka stojí „dva velmi milí lidé“, se tak dostala do nelehké situace, když kývla na nabídku k zapůjčení putovní výstavy. Prý se ale ujišťovala, že nabízející německá firma On Entertainment, jejíž předchozí specializací byl prodej masa, má všechna povolení. Jak teď vychází najevo, nejspíš je neměla. A tak se novinové články neubránily ironickým komentářům názvu expozice. „Banksy unauthorised“: původně odkazoval k tomu, že výstava není autorizována umělcem. Jak se zdá, nebyla povolena nejen jím, ale ani majiteli všech děl.

Za dvě libry to může být vaše

Zmíněný příklad jasně ilustruje i to, jak je těžké získat stanovisko od autora, jehož identita stále není oficiálně známa. Existuje sice nespočet spekulací, nic to však nemění na tom, že Banksy sám se k žádné z nich nepřihlásil. Přesto má kanály, skrze něž komunikuje se světem. Tím momentálně nejoblíbenějším se zdá být jeho účet na Instagramu, jednoduše pojmenovaný banksy. Na něm prvního prosince oznámil, že nabízí za mimořádnou částku jedno ze svých děl z pop-up uměleckého projektu Dismaland. Parodie na zábavní park se objevila koncem srpna 2015 na anglickém pobřeží a bylo možné ji navštívit přibližně měsíc. Šlo o bizarní, záměrně provokativní a někdy děsivou podívanou se sloganem „rodinný park nevhodný pro děti“. K vidění zde byla i loď natěsnaná chlapeckými postavami prchajícími za vidinou lepší budoucnosti. Nyní tedy Banksy onu „hrůzu“ poskytl pro jakousi tombolu, do níž se může zapojit kdokoliv. Stačí si zakoupit za pouhé dvě libry lístek a pokusit se uhádnout přesnou váhu díla. Ten, kdo se trefí, dílo dostane. Vytěžené peníze půjdou příznačně na podporu skutečných uprchlíků.

Dream Boat Dvě libry, správný odhad váhy, a je to vaše. Peníze dostanou skuteční uprchlíci. A teď si to představte v Česku…. ok. Foto: www.standard.co.uk

Parodie na zábavní park je momentálně k vidění v pop-up obchodě s názvem Choose Love – Help Refugees Shop. Prodejna funguje na principu „užitečných dárků“ a nabízí možnost zakoupit přímo na místě praktické věci pro potřebné, jako jsou třeba spacáky nebo dětské bundy. Nákup funguje na místě i on-line a zakoupený předmět jde přímo tam, kde má pomoci lidem v nouzi. Obchod je dočasně otevřen v poměrně prestižní části Londýna, kde se nacházejí i obchody s luxusním zbožím. Podporuje tak dobročinný motiv Vánoc, který je letos i mezi obchodními řetězci akcentován silněji než dříve. Je logické, že Banksy, který celou svou tvorbou upozorňuje na nerovnosti ve společnosti, se také zapojil. Jak je nejen z posledních umělcových kroků zřejmé, cenová politika se stala součástí Banksyho tvorby. Dodává jí rozměr, skrze nějž může prezentovat své názory a pohled na svět.

Nemazat! Nesahat!

Na závěr lze ovšem zmínit příklad z trochu opačného konce. Hodnotu tvorby tohoto umělce pro okolí si začínají uvědomovat i městské části a tam, kde mohou, jeho kresebné intervence chrání. Koncem listopadu tak bylo s konečnou platností rozhodnuto, že dílo, jemuž dal Banksy (opět skrze účet na Instagramu) jméno „Basquiat being welcomed by the Metropolitan Police“, bude na svém místě v podchodu, který je součástí londýnského Barbican Centre, ponecháno a zakonzervováno. Objevilo se zde na podzim minulého roku na počest výstavy amerického malíře, který se proslavil ve druhé polovině sedmdesátých let právě skrze graffiti. Banksy svým dílem opět narážel na paradox – zatímco nejprve měl Basquiat díky své tvorbě problémy s policií, nyní ji vystavuje přední londýnská galerie. Nutno podotknout, že se stala co do počtu návštěvníků nejúspěšnější za těch třicet pět let, kdy se umělecké výstavy v Barbicanu pořádají! Zaznamenala 216 398 návštěvníků. Není pochyb, že Banksyho kousek byl reklamou, která úspěch podpořila. Je dobře, že i po skončení expozice zůstává rezidentům a všem návštěvníkům toto dílo kdykoliv zdarma k vidění.

TÉMATA

Výtvarné umění
Londýn
Glosa
Velká Británie
Madness

A/Z SOUVISEJÍCÍ