Marie (Kaitlyn Dever), smutná hrdinka seriálu Unbelievable, foto: Netflix

Seriál Unbelievable vypráví o obětech, kterým často odmítáme uvěřit

Vít Schmarc, 4. November 2019

Seriálů, které mapují skutečné i smyšlené případy sériových vražd, vzniká neuvěřitelné množství a staly se jednou z nejžádanějších odnoží mainstreamových detektivek. Seriálů, které by se zaměřovaly na jiné formy násilí páchaného na ženách a jeho psychologických i sociálních dopadů, naopak mnoho není.

Před nedávnem udivila jedna z nejzdařilejších britských odpovědí na Scandi noir detektivky, seriál Broadchurch, svou třetí sezónou, která se soustředila na individuální případ znásilnění. Ovšem tak metodicky „ženskou“ a procedurální perspektivu, s jakou přichází Unbeliavable – v českém překladu dost nešťastně prezentovaná jako Neuvěřitelná – nenabídl. Nejen proto je nový titul z produkce Netflixu hodný zvýšené pozornosti.

Unbelievable patří do stále početnější skupiny „true crime“, tedy fikčních rekonstrukcí skutečných případů. V tomto případě posloužil jako východisko článek An Unbelievable Story of Rape z roku 2015, v němž Christian Miller a Ken Armstrong zmapovali pátrání po pachateli série znásilnění, k nimž došlo ve Washingtonu a Coloradu mezi lety 2008 a 2011. Na případu bylo „neuvěřitelné“ především to, jak pachatel dokázal využívat alarmujícího systémového nedostatku komunikace mezi policejními složkami, ale i těžit ze společenského klimatu, v němž je oběť znásilnění nahlížena automaticky jako spolupachatelka nebo rovnou lhářka.

Marie vypovídá u soudu
Kdo je tedy vlastně pachatel? Podívejte se na trailer seriálu Unbelievable, foto: Netflix

Tvůrci rozvíjejí seriál ve dvou dějových rovinách. V té první, komornější, sleduje vyprávění osud Marie Adler. Marie je teenagerka, která si prošla několika náhradními rodinami. Když nahlásí brutální znásilnění, její problematická minulost i vžitá nedůvěra k systému vedou ke zničující spirále pochyb a strachu. Z oběti se stane podvodnice šikanovaná ze všech stran, od mocenských složek státu až po své vrstevníky. Paralelně s jejím strmým pádem na dno sleduje Unbelievable tým vyšetřovatelek, které si pomalu, ale jistě dávají dohromady izolovaná vyšetřování a skládají z nich modus operandi predátora, který páchá zločiny se zarážející jistotou a vždy je o krok napřed.

Unbelievable tak kombinuje vzrušující detektivní thriller, jemuž dominují skvělé herecké kreace trojúhelníku vyšetřovatelek, s pečlivou dramatizací různých postupů práce s oběťmi, ale i různých způsobů, jimiž se ženy vyrovnávají s aktem znásilnění. V tomto ohledu vzniklo v poslední době jen málo relevantnějších seriálů. Unbelievable je vnímavé dílo v práci s dialogy, s detailem i se všedními situacemi, disponuje výtečným castingem obětí zločinu a poskytuje divákům velmi přehlednou sondu do prostředí, v němž násilí na ženách nadále zůstává částečně tolerovanou deviací i mezi těmi, kteří by mu měli bránit.

Ryze ženský svět, který je nazíraný s naprostou samozřejmostí, v něčem sympaticky připomene průkopnickou první sezónu spirituální detektivky Top of the Lake či nenápadný britský skvost Happy Valley (obě díla vysílala Česká televize – to první pod názvem Stíny nad jezerem, to druhé jako Šťastné údolí – pozn. red.). Sveřepé, svérázné a svým způsobem i hodně ostré vyšetřovatelky Grace, Karen a RoseMarie se už sice nemusí neustále vymezovat proti mužskému šovinismu (dvě z nich stojí ve velitelských pozicích), ovšem samotný případ je zavede do situací, které tvrdě demonstrují přetrvávající nerovnosti. Unbelievable se přitom tenhle „neuvěřitelný“ kontrast snaží nestavět příliš tezovitě, ale spíš ho organicky zahrnout do průběhu vyšetřování. Jistá popisnost je tu patrná, nicméně s ohledem na průkopnický ráz série představuje didaktičnost snesitelný kompromis.

Unbelievable lze spíše vytknout přílišnou rezignaci na formální stránku. Jde o solidně odvedené televizní dílo, jemuž však – na rozdíl třeba od zmíněného Top of the Lake – chybí působivý vizuální jazyk; výrazná tvář, něco, co by neuvěřitelná odhalení a účinně formulované stanovisko dokázalo ještě více zafixovat v mysli. Stejně tak chvályhodná snaha udržet mezi rovinou Marie Adler a policejním vyšetřováním do poslední chvíle mrazivou propast a nechat tak vyniknout ono bezpráví, jemuž oběť musí čelit, na konci ochotně přepustí místo lehce doslovnému děkovnému patosu.

Všechna ta zakolísání však nedovedou smýt silný dojem ze skvěle vystavěných postav, z neokázalé oslavy ženské sounáležitosti i síly; a především z působivé rekonstrukce případu, jehož údajná „neuvěřitelnost“ je pouhým odrazem stále silné nedůvěry a stupidních předsudků, které jsou chabě maskovány bojem proti chiméře zhoubné emancipace a politické korektnosti.

Z obětí v Unbelievable možná pachatel neodsekává údy, ale jeho řádění působí neméně drakonické rány uvnitř i ve společenském statusu. Fakt, že seriál obrací naši pozornost právě k těmto ranám, dělá z Unbelievable jedno z nejdůležitějších televizních děl letošního roku.

Marie (v podání Kaitlyn Dever) na policejní staniciMarie (v podání Kaitlyn Dever), uprostřed, v seriálu Unbelievable, foto: Netflix

Neuvěřitelná / Unbelievable (USA, 2019, celková stopáž 6 hodin 29 minut, 8 epizod)
Tvůrci:
Susannah Grant, režie: Lisa Cholodenko, Susannah Grant, Michael Dinner, scénář: Michael Chabon, Susannah Grant, Ayelet Waldman, Jennifer Schuur, Becky Mode, kamera: Quyen Tran, Xavier Grobet, John Lindley, hudba: Will Bates, střih: Jeffrey M. Werner, Keith Henderson. Hrají: Toni Collette, Merritt Wever, Kaitlyn Dever, Vanessa Bell Calloway, Dale Dickey, John Hartmann, Austin Hébert, Liza Lapira, Kai Lennox, Danielle Macdonald, Elizabeth Marvel, Omar Maskati a další.

TÉMATA

Film
Recenze
quality TV
Seriál
USA

A/Z SOUVISEJÍCÍ