Loterijní lobbying. Zdaňování hazardu. Eduard JANOTA, ministr financí; Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/; Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Mě by ještě zajímalo jedno téma, tady Eduard Janota zmínil loterijní zákon. Z těch tří témat, která chce dát do rozšířeného programového prohlášení vlády. Loterijní zákon, zdanění hazardu, lobbying kolem něj, poukázal na to případ, kdy deník Mladá fronta DNES nachytal, lidově řečeno, v nedbalkách zástupce dvou politických stran, komunistů, TOP 09. Mladá fronta DNES vyslala za představiteli politických stran člověka, který se představil jako majitel sítě heren Jackpot. Nabízel jim milion korun za to, že uvedenou novelu upraví ve prospěch loterijních firem. Jiří DOLEJŠ, místopředseda strany /KSČM/ /natočeno 29. 9., Zdroj: iDNES.cz/ -------------------- V tuhle chvíli si můžeme říct, že jakmile by to dostalo podobu konkrétních řešení a já tvrdím, že do konce roku to nebude, se možná seznámíme s něčím, co bude na papíře, zatím je to v novinových, novinový články. Tak pak si řekneme dál. Víme o sobě a řekneme si dál. Heleďte, je to takhle, vypadá to takhle, klidně vám můžu dát do ruky příslušnej tisk návrhu zákona, teze zákona nebo paragrafový znění zákona, to není problém, to myslím, že tam jako seženeme zájem. A můžeme říct, heleďte, napsali to takhle, jo, a my s tím budeme dělat, můžeme dělat zhruba toto. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ano, to byl dnes už bývalý místopředseda KSČM Jiří Dolejš, stejně jako jeho kolega Čeněk Milota v týdnu rezignovali. Vstřícně se také vůči lobbyistovi zachoval poslanec TOP 09 Ladislav Šustr. Ten krom složení poslaneckého mandátu ohlásil, že nebude ani na kandidátce TOP 09, kde původně pro sněmovní volby figuroval. Loterijní zákon, předložíte ho, aby ve sněmovně prošel, protože vy jste k němu měl výhrady a řekl jste, že ho nedoporučujete. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Já jsem osobně výhrady neměl, materiál, který předložil na jednání vlády Miroslav Kalousek, skončil na legislativní radě vlády a tam byly nějaké připomínky. Čili a ty připomínky se generují z dvojí oblasti. Obce chtějí spolurozhodovat o tom, zda a jak prostě se bude provádět ten proces, řekněme, udělování licencí a povolování automatů. A za druhé, chtějí mít vyšší podíl na inkasu z této oblasti. Čili můj úkol je jaksi skloubit tyto věci a nějakým způsobem upravit materiál a já věřím, že se mi podaří do konce měsíce, do konce měsíce října předložit věcný návrh zákona na, do připomínkového řízení a na jednání vlády. Čili takovýhle postup. Já vím, že to je politicky zejména po událostech posledních dnů velmi, velmi citlivé, nicméně co pro to dělám. Jednám i se zástupci těchto společností, ne mezi čtyřma očima, ale mezi. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Aby vás někdo nenatočil na skryté kameře, pane ministře. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Mezi 30 nebo 40 očima, to chci zdůraznit za prvé. Za druhé, jednám s nima mimo jiné proto, abychom si ujasnili jakýsi určitý etický kodex, protože obce to po mně chtějí, chce to po mně Svaz měst a obcí, prostě abychom si sladili podmínky, které budou oni ne, že jsou daný zákonem, ale že jsou daný prostě nějakou etikou fungování, kde může být, kde nemůže být herna, jaké, jakým způsobem omezit, zamezit mladistvým, a tak dále prostě přístup do těchto místností, do těchto heren. Čili to je jedna stránka věci. To je stránka, řekněme, etická, ta stránka druhá, ta stránka byznysu, ta stránka legislativy, ta, jak říkám, ta má hlavní problémy prostě spolurozhodování obcí a otázku toho, kdo bude a v jakém rozsahu inkasovat peníze. To je ten základní problém. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale do konce října chcete přijít s věcným záměrem. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- S věcným záměrem, který chci předložit vládě, pochopitelně bude následovat podrobné připomínkové řízení a jaký bude konec, jestli tam prostě se narodí úplně jiné momenty, myšlenky, návrhy do celého toho procesu, protože někdo vidí proces velmi zjednodušeně, že se zdraví tento hazard, respektive více zdaní, ale ono to. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To jsou komunisté padesátiprocentní zdanění. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Ale ono to má své souvislosti, vy dobře víte, a teď nejsem žádnej propagátor Sazky, že Sazka prostě je vlastně společnost, která je dominantní, že Sazka má nějaké vazby, souvislosti s financováním haly ve sportu obecně. Čili tady my musíme vědět, co budeme chtít. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, ale měl by na to stát se ohlížet, když tady jsou možná chybná manažerská rozhodnutí týkající se Sazka Arény? Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Stát by neměl tolerovat chybná manažerská rozhodnutí. To určitě ne obecně, stát by měl stanovit podmínky pro, řádné, transparentní podmínky pro všechny subjekty, které podnikají v této oblasti. Stát musí taky respektovat závazky, které jsou vůči zahraničním firmám. Tady byla, takříkajíc, aféra internetové sázení na kurzové sázky, pochopitelně můj předchůdce Miroslav Kalousek to musel povolit. Protože jinak hrozily arbitráže, já bych se zachoval stejně. Čili buď si v zákoně vymezíme něco přesnějšího, něco, co bude krýt ministra financí, že takovéto přístupy nebude povolovat, ale zatím to v našem zákoně není a proto tento loterijní zákon mimo jiné se musí změnit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane místopředsedo Sobotko, měl by být, když jste tady slyšel představy Eduarda Janoty, měl by mít tu ambici měnit loterijní zákon jako úřednická vláda? Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Tak já myslím, že je to naprosto nezbytné, aby ke změně loterijního zákona došlo. Já budu osobně velmi podporovat, aby toto v mandátu vlády bylo. Obávám se ovšem, že se to obtížně bude stíhat, pokud v říjnu bude teprve věcný záměr. Nicméně platí, že v Poslanecké sněmovně existuje lobby, které už se několik let brání tomu, aby došlo k jakékoliv změně loterijního zákona. Ještě v době, kdy já jsem byl ministr financí, tak jsem dvakrát předkládal novelu loterijního zákona, která měla ztransparentnit podnikání v této oblasti, zpřísnit podmínky a dát pravomoce obcím. Ani jednou to nebylo zařazeno na program schůze. Tento týden. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Narážel jste na ty poslance v nedbalkách, kteří byli odhaleni Mladou frontou? Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Ale to je úplně, to je jenom jakýsi symptom, ale tento týden v Poslanecké sněmovně jsme se opakovaně dvakrát pokoušeli zařadit na program schůze senátní novelu loterijního zákona, která také zpřísňuje podmínky pro hazard. Koalice, mimochodem včetně komunistických poslanců, poslanců ODS, zabránila tomu, aby se ten bod vůbec zařadil na program jednání. Čili to ukazuje, že skutečně je potřeba, aby vláda do toho šla, my jsme připraveni vládu v tomto podpořit a pokud se to vládě nepodaří stihnout, tak já nevylučuju, že my budeme podporovat dílčí novely, které by alespoň odstranily ty nejhorší nedostatky, které tam dnes jsou, zejména pokud jde o malé pravomoce obcí a pokud jde o nízkou transparentnost finančních prostředků, aby se vědělo, kam skutečně ten výtěžek z této oblasti plyne. Čili tady jsme připraveni takovéto iniciativy jako sociální demokraté podporovat bez ohledu na to, jestli se nám do budoucna podaří prosadit nový zákon o lobbyingu nebo ne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Nový nebo změna loterijního zákona v programovém prohlášení vlády, ano? Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Jistě mi musíte odpustit k tomu antré, že musím dodat, že pan poslanec Šustr prostě nemohl jednat za TOP, na rozdíl od místopředsedy KSČM prostě proto, že nebyl členem TOPu, já taky nemůžu jednat za Českou televizi, i když tady sedím. Já jsem. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale vy zase víte, že Ladislav Šustr byl mnohokrát novináři považován za vykuka v souvislosti s jakýmikoliv loterijnímu zákony. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Já se tím, ne, já se tím, prosím pěkně, to není žádné zbavování odpovědnosti, my jsme ji přijali, tu věc jsme vyřešili za tři hodiny, odpovědnost přijal i Ladislav Šustr, ale musím protestovat proti tomu, že mohl jednat za TOP, prostě nemohl tak, jako já nemůžu jednat za Českou televizi, protože nejsem v jejím vedení. K loterijnímu zákonu. Myslím, že tady jsme si oba dva prožili stejnou zkušenost, jak Bohuslav Sobotka, tak já, čas od času jsme předložili ať už novelu, nebo nový zákon a vždycky jsme s ní někde narazili. V každém případě myslím si, že to, co já jsem předal Eduardu Janotovi a on teď na základě připomínek Legislativní rady vlády dopilovává, musí být předloženo, sledovali jsme tam vždycky zásadní cíle, průhlednější regulaci a větší pravomoce obcí, co se týče umístění heren a podílu odvodů těch heren do rozpočtů obcí. To byly ty zásadní priority, které jsme sledovali, co se týče senátního návrhu. Já doporučuji, pane místopředsedo, abyste si pečlivě přečetli stanovisko ministra, předsedy Legislativní rady vlády, dnešního předsedy KDU-ČSL Cyrila Svobody, který k senátnímu návrhu předložil do vlády a kde velmi pregnantně popisuje, proč ten Senát, proč ten zákon je neaplikovatelný a proč ho důrazně nedoporučuje přijmout. Je pod tím stanoviskem podepsán. Já vám ho dám. Dneska pan Svoboda sice ve sněmovně říká něco jiného, ale jeho stanovisko předsedy Legislativní rady vlády je, myslím, velmi závažné a měli bysme si ho všichni přečíst. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď ještě jedna věc, kterou tady také Eduard Janota zmínil a to mě zajímá, zda si myslíte, že by mělo být součástí toho rozšířeného programového prohlášení nějakým způsobem ona velká ekologická zakázka, ten obří supertender. A propos, novináři stále mluví o částce 115 miliard, nemělo by ministerstvo financí jít s pravdou ven, jaká je opravdová ta částka před tím, než se to dostane do toho rozšířeného programu, pane ministře. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- 115 miliard je součet, pasivní součet garancí, které byly poskytnuty, to je velký rozdíl mezi tím, jaký je prostě skutečný rozsah, protože ty škody byly u těch případů, kde byly stanoveny garance a bylo řešení, byly zpravidla nižší. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kolik nás to tedy bude stát, odhad. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- To já pochopitelně v dané chvíli nevím a nechci spekulovat, protože bych nahrával těm, který se účastní a který prostě by má slova mohli brát jako doporučení. To v žádným případě nechci. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když to tak srazíte třeba na 30 miliard, protože ono to je podstatné pro to rozhodování. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Tak jestliže se bavíte až takhle volnomyšlenkářsky, tak 30 miliard bych bral, já vám řeknu, ale tak jako. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To je nereálné, tak teďka. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- 20 by bylo lepší. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- 20 by bylo lepší. Takže prosím vás, v tomto, toto je rozdíl. Ale opravdu, tady jde o to, jestli tato vláda má mít tu odpovědnost v tom rozsahu těch 115 miliard garancí, anebo nemá. Já jsem poslouchal předchozí debatu, tak jsem spíš nabyl dojmu, že nikoliv. Nicméně já musím respektovat ten legislativní proces a prostě dostanu na stůl 13. října tři nabídky a tu nejnižší bude muset vybrat a do 90 dnů podepsat a předložit na jednání vlády. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak byste v tomto ohledu postupoval. Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Ona to skutečně není taková legrace, tady jde o desítky miliard korun a my od počátku nemáme k tomu tenderu důvěru jako sociální demokracie. Jsme přesvědčeni, že on byl chybně koncipován, protože vláda tady dělá výběrové řízení na něco, čehož přesnou hodnotu nezná. A jestliže tady neexistuje audit toho, jaká je skutečná hodnota odstraňování těch jednotlivých ekologických škod, tak je velmi sporné sčítat garance, které byly poskytnuty v 90. letech a na ně stavět tender, který probíhá dvacet let poté, kdy ty garance byly mapovány. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy byste ho zastavil tedy ten tender. Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Podle mého názoru pan ministr Janota by měl činit všechny takové kroky, aby nevystavil ministerstvo financí riziku jakýchkoliv žalob, čili tady musí volit v každé situaci právně nesporný a správný postup. Nicméně my bychom uvítali, kdyby ten tender byl zrušen. Myslíme si, že byl chybně koncipován a že nedává záruku správné ceny, která bude šetrná vůči veřejným rozpočtům. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je možné ho zrušit, pane ministře. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Myslím si, že není možné ho zrušit v dané chvíli, že já prostě z těch právních analýz, který mám, tak nevyplývá, že o tom tenderu může pozitivně či negativně rozhodnout po mém podpisu, bohužel až po mém podpisu vláda. Buď bude souhlasit s nabídkou, že ji akceptuje, jednu z těch tří nabídek teda přijme tu nejnižší, bude ji považovat za rozumnou, anebo ji prostě neakceptuje a tím pádem ten tender se zruší sám. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Nebylo by to nejlepší řešení, jak z té šlamastiky ven? Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- To je nejjednodušší řešení, právně nejschůdnější řešení, řešení, které vyhne tuto zemi jakékoliv arbitráže na tohle téma. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A vy byste toto doporučoval, tento postup. To znamená. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Tady nejde o doporučení, já ho musím respektovat v dané chvíli. Vy mě tady tlačíte, já bych byl rád, kdybych mohl něco doporučovat, ale já sám pochopitelně, pokud bude cena nějaká neodpovídající a já teďkon vám neřeknu, kolik to je, tak doporučím to nepřijmout, ale toto je, na mě nezáleží, já můžu mít stanovisko záporné, vláda se může sejít teoreticky a může to stanovisko přehlasovat a bude platit, takže ono to není tak jednoduché. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale zase máte autoritu, to zase nedělejte ze sebe tady jednoho skromného Janotu ve vládě. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Jestli mohu, já těžko můžu přijmout slovo šlamastika, protože byť je velký kus pravdy na tom, že vláda vypisuje tender na něco, jehož celkovou hodnotu přesně nezná, tak se ptám, jaký je současný stav. Dnes vláda vypisuje desítky a stovky tenderů na likvidaci škod, které podepsal Fond národního majetku v 90. letech, aniž by znala přesnou hodnotu těch jednotlivých tenderů, vždyť je to úplně stejné. S tím rozdílem, že veškeré, s tím rozdílem, že veškerá rizika nese ona. Já si stále myslím, že tohle je z hlediska kapacitních možností státu a finančních možností státu ta nejrychlejší varianta, jestli je také nejvýhodnější cenově, to ukáže ta cena. Samozřejmě absolutní nesmysl a ani za mě, ani za Janoty nikdy ministerstvo financí neřeklo, že cena té zakázky je 115, to opakují, bohužel, i někteří politici. Nicméně ta zakázka. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Nikdo ale neřekl tu nižší hranici. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Ono to také říct nemůže, to vám řekne ten tender, ten někdo jiný neřekne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, ale když se zase ty firmy domluví, pokud jste četl NERVáky a jejich závěrečnou zprávu, tak víte, jaké jsou kšefty mezi stavebními firmami, to znamená, jestliže se tady tři firmy domluví. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Podívejte se, až budou ležet na stole cenové nabídky, tak pokud samozřejmě cena té zakázky by přesahovala, a teď mluvím o zakázce, nikoliv o ceně peněz, protože ten koncesionář to také profinancovává. Pokud by cena té zakázky přesahovala někde 50, 60procentní hranici celkového objemu těch garancí, tak bych sám měl problém říct, že si myslím, že je to výhodné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, bude-li to nad 60 miliardami, tak vy, no, vy jste řekl. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Já jsem ten poslední, já jsem ten poslední, teď tak jako přemýšlím nahlas. Jsem ten poslední, kdo by to, k tomu musí sednout poradce a udělat se odborná analýza, ale samozřejmě nemůže to bejt 115, nemůže to bejt ani 100, ani 90. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale naznačil jste, že pokud by to bylo 50 až 60, nad 50, 60procentní. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Já jsem nic takového říkat neměl vůbec, protože to vypadá, jako že je to návodné, ale tam někde totiž, tam někde vidím cenu, pokud by se jelo postupnými tendery. Uvidíme, jak výhodná bude nabídka, pak rozhodne vláda na základě podrobných doporučení. Já jenom tvrdím, že pokud se ten tender zruší nebo se nikdo nevybere, tak to není tak, že z té šlamastiky vybředneme. Jenom ta šlamastika, kterou tady máme od roku 94, tady zůstane a pojede se dál stovkou jednotlivých tenderů stylem - ukradni si každý, co můžeš. Tak jako se stavěj ty dálnice. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To se tak teďka děje, ukradni si, co můžeš na ekologických škodách. Tady se mydlí, teda mydlí, promiňte, modlí Eduard Janota. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Pozor, já se odvolávám na tu zprávu NERVu, na který vy mě upozorňujete, že jsou předražené dálniční sítě, tak i teď na těch ekologických zakázkách samozřejmě na každém tenderu participují nějaké firmy, které jsou v tom běžně zajeté. A já se ptám, jestli ten odpor není náhodou od toho dnes zajetého systému, kterému já opravdu nevěřím. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane místopředsedo. Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Já myslím, že ten tender je koncepčně chybný a ty chyby se bohužel nedají v tom procesu odstranit. Čili my jsme, a znovu opakuji, jednoznačně pro to, aby vláda v souladu se všemi pravidly, aniž by se vystavila riziku jakékoliv žaloby, ten tender zrušila. A jestliže to bude až v té poslední fázi, pak je to věcí rozhodnutí vlády, ale my se domníváme, že ten tender je chybný a skýtá pro veřejné rozpočty velká rizika. Už to tady ukázala ta debata, která tady vlastně vůbec neměla být, to jsou ty peníze, ty částky, které se tady objevily, už vidíme ten obrovský rozptyl a jestliže tady exiestuje takový rozptyl v odhadech toho, co může být a co nemůže být pro stát efektivní, pak si myslím, že ta chyba může být skutečně velmi velká na konci tohoto výběrového řízení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Poslední slovo. Eduard JANOTA, ministr financí -------------------- Ale ono to není tak jednoduché, protože už samotnej ten princip, jak jsme získávali ty garance, ten rozsah garancí. V podstatě vznikla jakási předprivatizace, jakási ekologická škoda, jakýsi problém v bývalém státním podniku, byl tam příslib, že tuto škodu odstraní stát, byla vydaná garance do výše tehdejší hodnoty základního jmění, přičemž ta garance, ta škoda mohla být daleko vyšší, než bylo to základní jmění, mohla být někde v některých případech i nižší. Čili ten její samotný odhad, čili i ten samotný odhad těch garancí je od samého počátku rozporuplný a problémový. Na druhé straně, v řadě případů se ukázalo, že ta garance do výše základního jmění nestačí a u některých firem už to bylo dvakrát, třikrát navyšováno a vždy to je materiál do vlády, vláda projednává, schválí, protože tady je tlak inspekce životního, České inspekce životního prostředí, je tady prostě, hrozí tady ekologická rizika, takže jak ministr Sobotka, tak ministr Kalousek, tak jejich předchůdci celou řadu takovýchto individuálních projektů museli prostě navyšovat, zvyšovat a tento způsob řešení, o který tady je teďkon dneska řeč, je jiný a do jisté míry jaksi tento problém přenáší na toho koncesionáře. Ano, ale souhlasím s tím, že riziková je správná výše odhadů toho, kolik by to mělo být a to prostě v dané chvíli. Miroslav KALOUSEK, bývalý ministr financí /TOP 09/ -------------------- Mně totiž opravdu vadí, že se na to někdy díváme tak, jako že doteďka bylo všechno v naprostém pořádku a teď řešíme nějakou šlamastiku, která se stala tím tenderem. Ten tender je jednou z možností, jak vyřešit téměř neřešitelnou šlamastiku, do které jsme se dostali bianco podepsanými smlouvami v 90. letech. Za ty nikdo z nás nemůže, ale my jsme zdědili a museli jsme je řešit. Buď budeme podepisovat standardním způsobem a ten já pokládám za příšerný, vysoce korupčně rizikový, zdlouhavý a drahý, nebo budeme hledat lepší způsob, pokud ta cenová nabídka řekne, že to asi není lepší způsob, tak dál pojedeme stejným způsobem, ale to je šlamastika jako hrom.