Drahé dálnice v ČR Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/; Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kvalitní síť silnic a dálnic. I to je jeden z předpokladů větší bezpečnosti. Letos dojde k otevření celkem čtyř nových úseků celkem čtyřiačtyřiceti kilometrů dálnic a rychlostních silnic, z toho nejvíc mezi Olomoucí a Ostravou. Dál je rozestavěných sto třicet šest kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Kritici ale upozorňují, že v Česku jsou nejdražší dálnice v Evropě. Naposledy ekologové sdružení v neziskových organizacích nazvaných Ekologický právní servis. I oni podpořili tezi o předražených dálnicích. Tomáš KRAMÁR, sdružení Oživení /1. 6. 2008/ -------------------- Bohužel těch faktorů, proč narůstají ceny staveb dálniční infrastruktury, je vícero. My jsme se začali zabývat už plánováním a vlastně dopravní politikou a už tam jsme našli zásadní nedostatky, které vedou k tomu, že se občané potom oprávněně jakoby odvolávají a zdržují ty stavby. Což je ale čistě chyba plánování a strategického přístupu ministerstva dopravy a ŘSD. Dalšími faktory jsou samozřejmě příprava projektů, které jsou zbytečně jakoby předimenzované. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Podle ekologů ale i u těch předimenzovaných projektů nakonec cena dálnic překročí původně navrhovanou a vysoutěženou cenu. Ministr dopravy Aleš Řebíček odkazuje na studii evropského statistického úřadu Eurostat, podle které jsou u nás jednotkové ceny dálnice na úrovni sedmdesáti pěti procent celé evropské sedmadvacítky. Pane ministře, ale ekologové z Ekologického právního servisu začátkem června rozmetali tu vaši strategii a všechny odhady a argumentují, že - ano, Česká republika má předražené dálnice. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Kdo to rozmetal? Pardon. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ekologický právní servis. Neříká vám to nic? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- No, tak něco mi to říká, ale to pro mě není partner. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že nesouhlasíte s tím, že můžeme vidět na moha příkladech českých dálnic, že jsou vysoutěženy nějak, ta cena pak je překročena. Oni uvádějí příklad vnějšího pražského okruhu, kde se musel rozšiřovat tunel. Přitom není jasně zargumentováno, proč je zapotřebí rozšiřovat ten tunel. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- No a proč ne ... proč nám neukážou i tam, kde to je zlevněný oproti ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jako například? Tak nám ukažte. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Jako například ... tak já vám to připravím napříště, tabulku, a vychází to zhruba půl na půl. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Opozice je přesvědčena o tom, že se efektivně vynakládají prostředky, pane místopředsedo Urbane, které jdou o výstavby infrastruktury v Česku? Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Víte, já bych tady mohl teď docela lacině kritizovat ministra dopravy. Já myslím, že je potřeba se bavit o zcela konkrétní akci vždy, že paušálně vyřknout nějaký soud může být celkem jednoduché, celkem to může i dobře znít, já to neudělám za sebe. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale existují nějaké úseky a místa, která podle vás jsou zbytečně předražená? Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- No, je to problém podle mého názoru i ten, v jakém prostředí se ty dálnice staví. Česká republika má nejvíce obcí na počet obyvatel, ty vzdálenosti jsou poměrně malé, takže tím vznikají různé komplikace z hlediska toho, že tam musí být nějaký most, který tam být možná nemusel, musí tam být nějaký nadjezd nad tratí a podobně. Čili to jsou všechno věci, parametry, které je potřeba v tom porovnávání vnímat. Samozřejmě jestli tam někde dojde k nějakému přílišnému zdražení, tak to je vždycky odpovědnost konkrétního ministra dopravy a on si to musí obhájit. Ale já bych se bavil vždy o konkrétní akci, ne o nějakém paušálním posouzení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Podle vás tedy není na místě ta kritika, která zaznívala v poslední době, kdy Aleš Řebíček čelil tomu, že jsou dálnice předražované, že by se mohly stavět levněji. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Já si myslím, že je oprávněné o tom mluvit. Jestli někdo ten pocit má, tak musí přijít s konkrétní akcí. A ta konkrétní akce nechť je prověřena, je tady od toho spousta institucí, které mají pravomoc takové kontroly provádět. A nechť se udělá seriózní závěr. Pokud to tak bude skutečně, pan ministr za to musí nést odpovědnost. To je celé v demokratické společnosti. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane ministře, když se podíváme na rozestavěné úseky pro rok 2008. Celkem sto třicet šest kilometrů dálnic. Jste přesvědčen o tom, že na některých stavbách nedojde ke zpoždění a že dostojíte toho závazku, který jste si dal před dvěma lety, když jste usedal do pozice ministra dopravy, že ty úseky budou dokončeny? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já jestli dovolíte, tak bych se ještě vrátil k tomu tématu prvnímu. Protože skutečně pokud to má být seriózní diskuse, tak je potřeba, aby veřejnost pochopila, o co jde. My na rozdíl od řady jiných evropských zemí děláme, například třeba Finsko a tak dál, děláme poměrně velké množství stavebních objektů souvisejících s dálnicí, které započítáváme i do ceny jakoby té dálnice jako takové. Ten Eurostat hovoří o práci, nebo o ocenění jednotlivých těch výkonů, ale samozřejmě, a tam jsme na těch pětasedmdesáti procentech, ale pak je řada doprovodných staveb souvisejících s tou dálnicí, ať už, jak říkal kolega Urban, je to otázka sjezdů do obcí, kdy skutečně my máme jedny z nejčetnějších sjezdů, což se týče počtu ... různý ty ekologický věci a tak dál, které samozřejmě tu dálnici mohou zdražit. Pak je to otázka samozřejmě někdy i, a to už musíme ovlivnit my, i řešení technického, zda-li třeba ten most architektonicky nelze jakoby zjednodušit a tím pádem samozřejmě to zjednoduší tu cenu. A to je otázka samozřejmě určitého rozhodnutí, které závisí na nás. Ale samozřejmě v tom komplexu pak tý ceny, když se vezme, tak my jako můžeme bejt malinko dražší, ale ty samotné ... samotné dílčí činnosti v podstatě dražší nejsou. A to bych jenom rád prostě, aby bylo pochopeno. Já samozřejmě jsem připraven na to, že pokud dojde k tomu, že prokazatelně byla někde cena, řekněme, nadstandardně vysoká, tak samozřejmě to budu řešit a ponesu za to odpovědnost. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vidíte vy nějaké úseky takové, na které byste se chtěl jako ministr dopravy zaměřit, že sám máte pochybnosti? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Ne, my jsme udělali to, že tak jak jsme společně s ČVUT a s ŘSD udělali ty normativy, což je vlastně jakoby stanovení cen pro jednotlivé dílčí výkony, nebo ty dílčí stavby, tak já jsem nechal prověřit všechny stavby i zpětně, teda jenom ty, řekněme, odkdy jsem v úřadu. A v podstatě vyšlo nám tam, že se pohybujou skutečně někde níž, někde malinko výš, ale, řekněme, je to rozumnejch ... do deseti procent podle těch normativů. A já ... to je pro mě jakoby ta kontrola, která je ta zásadní. A my samozřejmě takhle budeme postupovat i do budoucna. Druhá věc je, pardon, na to, co jste se měl ptal, to je zdražení samozřejmě pak již v průběhu stavby. Samozřejmě i ty geologické průzkumy a s tím související věci nemohou, nebo ten počet sond nemůže být takový, aby skutečně odhalil možné problémy, které tam mohou nastat. A pak samozřejmě může bejt změna technického řešení, je to otázka i kubatur. Ale tam říkám právě, že někde to může bejt zdražený, ale je to taky někde zlevněný. Ptal jste se konkrétně. Tak já nevím, třeba D11 ten prvý úsek do Prahy tak vyšel významně levnějc třeba, než se počítalo. Protože tam samozřejmě při samotné realizaci té stavby jsou sice vícepráce, ale jsou i méněpráce. To znamená, samozřejmě když se umožní jednodušší technické řešení, tak samozřejmě se ta cena i snižuje. A co se týče, pardon, co se týče teda stihnutí těch staveb jako takových, tak samozřejmě neporoučíme dešťům, větrům, nicméně ty harmonogramy jsou vždycky součástí smluv. Pokud tam nenastanou problémy, které my nemůžeme ovlivnit, tak jsou tam samozřejmě i penalizace, tak předpokládám, že ta realizace bude probíhat podle harmonogramu.