Úpravy silničního zákona Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/; Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/; Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bodový systém dozná změn. Ministr dopravy Aleš Řebíček stále počítá s tím, že změny začnou platit od 1. ledna příštího roku. Navrhovaných změn je hodně. Trestné body by se měly nově připisovat řidičům, kteří brání druhým v předjíždění. Zmíněný přestupek by měl být za šest bodů. Nedodržování bezpečné vzdálenosti má být trestáno body dvěma. Teď ovšem musejí dopravní experti navrhnout, jak se bezpečná vzdálenost vlastně začne měřit. Ve hře je časový limit dvou vteřin pro zabrždění. Porušení povinnosti znamení o změně směru jízdy má stát řidiče připsání dvou bodů na jejich bodový účet. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Ministerstvo dopravy počítá i s tím, že by se řidiči měli snáz dostat ke svému bodovému kontu, a to jak prostřednictvím mobilního telefonu, tak Internetu. Politici o změnách v bodovém systému začali mluvit hned, jak vstoupil v platnost, tedy před dvěma lety. František BUBLAN, ministr vnitra /nestraník/ /natočeno 12. 7. 2006/ -------------------- Alkohol a přejíždění plné čáry a podobně, tam bych to ponechal a u některých, že by se to dalo třeba o jeden stupeň snížit. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Pro řidiče, který nesvítí, nebo jede v zakázaném pruhu, pak někdejší ministr vnitra František Bublan navrhoval místo bodů jen pokutu. Ministr dopravy, lidovec Milan Šimonovský, jakékoliv úpravy zákona odmítal. Milan ŠIMONOVSKÝ, ministr dopravy /KDU-ČSL/ /natočeno 12. 7. 2006/ -------------------- Ta debata o amnestii a změkčení zákona mně připadne skutečně velmi morbidní. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Současný ministr dopravy Aleš Řebíček nechal návrh změn na expertní komisi, která už svoji práci dokončila. Teď ministr Řebíček vyjednává o možných změnách v bodovém systému a v silničním zákoně s experty politických stran zastoupených ve sněmovně. Experti i politici si od změn v bodovém systému slibují zlepšení situace na silnicích. Jindřich FRIČ, Centru dopravního výzkumu /natočeno 26. 5. 2008/ -------------------- My, když máme v současné době zhruba kolem osmi procent řidičů, kteří nějakým způsobem zjistili na vlastní kůži, že nějaký bodový systém máme, v tom případě těžko můžeme očekávat od těch zbývajících devadesáti dvou procent, že se podle toho budou chovat. Jiří HODAČ, náměstek ministra dopravy /natočeno 26. 5. 2008/ -------------------- Samozřejmě se zdá, že se nic nečiní, nicméně ano, pracuje se na plné obrátky a ty konce a ty, ty úspěchy přijdou v příštím roce. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Už loni v říjnu například ministerstvo dopravy tvrdilo, že na kritickou situaci zareaguje brutální kampaní se syrovými záběry dopravních nehod. Zatím se tak nestalo. Nabízí se proto otázka - existují nějaké odhady, o kolik by se snížil počet usmrcených lidí, pokud by bodový systém v Česku lépe fungoval? Jindřich FRIČ, Centru dopravního výzkumu /natočeno 26. 5. 2008/ -------------------- Ano, existují zde odhady, které hovoří zhruba o třiceti procentech, což představuje tři sta usmrcených osob ročně míň. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Ministerstvo dopravy počítá s tím, že bez bodové změny zůstane trestání alkoholu a drog, trestání překračování povolené rychlosti a také trestání telefonování za jízdy. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zásadní změna se má týkat i všech řidičů, kteří se při přestupku vymlouvají na tu osobu blízkou. Za přestupky má být odpovědný totiž vlastník vozidla. Hlavními hosty dnešních Otázek jsou ministr dopravy z ODS Aleš Řebíček, vítejte, hezký dobrý den. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A dále pak místopředseda sociálních demokratů, poslanec Milan Urban, vítejte v Otázkách, hezký dobrý den. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane ministře, vy jste prohlásil, že chcete, aby ony změny velké novely silničního zákona vstoupily v platnost k 1. lednu příštího roku. Návrh ale stále neprojednala vláda, není na stole poslanců, to už se nedá stihnout. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já myslím, že se to dá stihnout. My jdeme teďka vlastně cestou takovou, že jednotlivé parlamentní strany či parlamentní kluby by, i včetně teda samozřejmě Senátu, delegovalo své zástupce do, řekněme, expertní, expertní komise, kde projednáváme návrhy té expertní komise, co byla v rámci i ministerstva dopravy s tím, že jsme si řekli určitou filosofii, kterou chceme postupovat, i možnost doplnění těch návrhů, eventuelně i některých vetování. A pokud dojdeme k nějaké shodě, což předpokládám, protože všechny, všechny osoby, které tam jsou, tak v podstatě mají zájem, aby se z toho skutečně stal, stal zákon kvalitní a ne, aby tam byla lidová tvořivost, tak pak si myslím, že ta šance ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy ho pošlete do vlády tedy? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Je otázka, jestli to bude vládní návrh, nebo poslanecký, já jsem nabídl, nabídl kolegům z Poslanecké sněmovny a i Senátu, že se bude jednat o poslanecký návrh, který vlastně připodepíší poslanci jednotlivých stran tak, aby to byl i jasný signál veřejnosti, že jsme prostě ve shodě a že jsme se shodli na těch zásadních věcech. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane místopředsedo Urbane, je to dobrá cesta jít tím poslaneckým návrhem, jít cestou poslaneckého návrhu, nikoliv vládního. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Já myslím, že to je celkem jedno, možná ten poslanecký by mohl být trochu rychlejší. Ale je důležité, aby se vedla debata o všem, co může zvýšit bezpečnost provozu, o všem, co může znamenat méně mrtvých, méně těžce zraněných, méně škod, a to je, to je důležité, protože návrhy, které vznikly z té odborné komise, tak určitě některé stojí za podporu, některé jsou polemické, některé možná neprojdou v té podobě, jak byly navrženy, ale ta debata je ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pojďme si tedy rozebrat ... Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- ... opravdu důležitá. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Že teď vstoupím do vaší řeči, protože to je i téma Otázek, dlouhodobé téma Otázek změny silničního zákona, proto jsme tady, abychom o nich diskutovali. V úvodu jsem naznačil, jakých změn v tom takzvaném bodovém systému se můžeme dočkat, to, co navrhli experti, přísnější tresty zřejmě čekají na řidiče, kteří nezastaví před přechodem pro chodce, ze tří na čtyři body, nebo kteří se nepřipoutají ze dvou na tři body, nově má být obodováno bránění v předjíždění - šest bodů, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty - dva body nebo porušení povinnosti dát znamení o změně směru jízdy - také dva body. To jsou jen některé z návrhů v tom bodovém systému, které byly připraveny onou expertní komisí. Je něco, co vám tam vadí, to, co z pohledu ČSSD bude obtížné podpořit ve sněmovně, pane místopředsedo? Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Já myslím, že tam bude vadit těch šest bodů za to umožnění předjíždění. Určitě to hraje nějakou roli zvláště v té kombinaci dodržování vzdálenosti, to je vlastně ten německý model, kde při určité rychlosti na dálnici musí být dodržována vzdálenost. Samozřejmě bude to obtížné tady v České republice měřit zrovna tak, jako je to obtížné v Německu a, ale kdo přesně vyhodnotí ten okamžik, kdy je ještě bráněno předjíždění, anebo je to normální stav. Já myslím, že bude dosti komplikované a ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tam vám to přijde šest bodů jako hodně. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Šest bodů se mi zdá, to se mi zdá jako příliš v porovnání s ostatním bodovým hodnocením jiných prohřešků. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když jsme vedli několik rozhovorů s Alešem Řebíčkem. Vy jste, pane ministře, i v tomto pořadu řekl, že si ponecháváte právo veta. Je něco, co vám v tom návrhu tak, jak ho připravila expertní komise, vadí, že byste to vetoval? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Tak já, jestli dovolíte, já bych to jenom rozšířil, protože se teďka bavíme jenom o bodovém systému, tam samozřejmě ta expertní komise doporučila ne pouze řešit jenom bodový systém, ale i zhruba šest paragrafů, řekněme, který nesouvisí přímo s bodovým systémem. Takže bych rád, aby to jakoby nezaniklo. Další věc je, že tam řešíme i osobu blízkou samozřejmě, což, což se dotýká i jinejch zákonů. Ta dohoda, kterou jsme učinili a já jsem právě záměrně nevstupoval do té expertní komise, byť to vedla moje náměstkyně, byla, že i my máme samozřejmě některé, některé podněty, které tam doplníme, ať už je to řidičák na zkoušku nebo řidičský průkaz na zkoušku, ať už je to otázka rychlosti na dálnicích, takže v druhém kole, řekněme, té expertní komise už poslanecké, nebo parlamentní, tak samozřejmě každý dodává své další, řekněme, připomínky, ať už k tomu, co expertní komise doporučila, nebo i to, co, řekněme, nedoporučila a přitom si myslíme, že by tam mělo být. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A to přísné obodování onoho bránění předjíždění, což je častý jev na českých silnicích a zároveň ona vzdálenost, šest bodů také vám přijde hodně? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Tam se týká, to není otázka jenom dálnic, tam se to týkalo i předjíždění třeba na křižovatce, jo, kdy, kdy samozřejmě ten, kdo jede z vedlejší silnice, tak neví, že tam někdo předjíždí, a tak dále. Bude to téma k diskusi a já mám fakt, fakt mám příjemnej pocit z toho, že jsme se shodli s kolegy, že chceme to prostě vyřešit a po tom druhém kole si nastavíme i, řekněme, filosofii, kdy samozřejmě někdo může být přehlasován, nicméně nechci říct, že garantuje, ale víceméně jsme si přislíbili, že ty kluby to budou respektovat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Aleš Řebíček to řekl jasně. Myslí si, že se stihne novela, velká novela silničního zákona stále ještě k 1. lednu příštího roku. To znamená, že by některé změny nejen v bodovém systému právě vstoupily v platnost od tohoto data. Policie přivítala, že v návrhu novely silničního zákona je odstranění výmluvy na osobu blízkou, což také teď oznámil Aleš Řebíček. Za provoz vozidla a přestupky s tím spojené má nově odpovídat majitel auta. Šéf dopravních policistů Martin Červíček kritizuje skutečnost, že zatím ta novela zákona nepočítá se zavedením takzvaného řidičského průkazu na zkoušku. Šéf dopravních policistů Martin Červíček, další host Otázek, vítejte, hezký dobrý den. Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď jste slyšel od ministra dopravy, že uvažuje, že do toho návrhu dá ty takzvané řidičáky na zkoušku. Proč z pohledu šéfa dopravních policistů řidičáky na zkoušku považujete za tak zásadní. Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie -------------------- Tak já jsme samozřejmě informován, neboť se účastním těchto jednání a myslím si, že institut řidičských průkazů na zkoušku je strašně významný ve vztahu k začínajícím řidičům. Začínající řidiči jsou samozřejmě rizikovou skupinou v našem provozu a trvá určitý čas, než si zvyknou svým chováním, přístupem, dodržování pravidel silničního provozu na stav, který na našich silnicích je. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je něco, co vám ještě chybí v tom samotném návrhu, a bylo by dobré, aby komise teď už politických expertů v jednotlivých politických stranách dodala ony změny? Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie -------------------- Ne, já jsem přesvědčen, že se otevřely opravdu ty nejpalčivější problémy, což je institut osoby blízké, samozřejmě řidičský průkaz na zkoušku, částečné změny v bodovém systému a tady jsem strašně rád, že zvítězil názor expertů, že je potřeba bodový systém vyhodnotit s nějakým časovým prodlením, to znamená, jako v jiných státech až po třech letech. Byly tam provedeny pouze dílčí změny, které jsou zaměřeny na to, aby zůstalo v bodovém systému pouze nebo aby zůstaly v bodovém systému pouze přestupky, které mají vliv na dopravní nehodovost. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká pro tuto chvíli šéf dopravních policistů Martin Červíček. Podívejme se do statistik, v databázi řidičů, kteří mají alespoň jeden trestný bod, je už bezmála šest set tisíc lidí, šest set tisíc řidičů. Podívejme se teď na nejčetnější bodované přestupky. Tady jsou, celkem osmatřicet procent bodovaných řidičů si připsalo trestné body za překročení rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů v hodině. Druhým nejčastěji bodovaným přestupkem je porušení zákazové nebo příkazové značky, a to zhruba víc než patnáct procent bodovaných řidičů. Nepřipoutání bezpečnostními pásy reprezentuje deset procent řidičů a vidíte i další přestupky a jejich četnost, neosvětlené auto šest procent, telefonování za jízdy tři a půl procenta a ve výčtu bych mohl pokračovat. Když se, pane místopředsedo Urbane, podíváte na to rozvrstvení bodů, jak s ním zatím pracuje ona expertní skupina a které vám bude předloženo jako sociálním demokratům. Existují nějaké tresty, které byste chtěl víc obodovat? Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Mně se zdá, že došlo k výraznému zlepšení rychlosti, překračování rychlosti v obcích. Je vidět to možná i na té statistice a když se podíváte do toho reálného života, tak myslím si, že dnes se skutečně v obcích jezdí méně, než tomu bývalo před bodovým systémem. Opačná ale je situace mimo obce nebo na dálnice. Je samozřejmě věcí, jestli tam zvyšovat nějakou, nějakou bodovou odpovědnost. Já si myslím, že to musí být v kombinaci možná u dálnic v omezených úsecích zvýšení rychlosti tam, kde to ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To tam zatím ale není v tom návrhu. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- ... tam, kde to usoudí policie, a v případě, že i tam bude potom překračována rychlost, tak tam bych si dovedl představit vyšší přísnost, tedy abych byl přesný, jestli se, jestli se umožní, aby byla rychlost v některém úseku dálnice sto šedesát kilometrů a někdo ji překročí, tak tam si myslím, že by měl dostat, měl by mu být odebráno mnohem víc bodů než teď. A otázkou je podívat se na těch devadesát na těch silnicích první třídy a jinde, myslím, že do obcí to přineslo zcela určitě větší bezpečnost, mimo obec ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy byste tedy ... Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- ... se jezdí podle mého názoru rychleji než před bodovým systémem. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy byste tedy možná zpřísnil body mimo obec, ale zároveň budete jako sociální demokraté prosazovat, aby v rámci těch politických vyjednávání se v některých úsecích dálnic, kde to bude vidět policie jako bezpečné, tak aby se tam zvýšila rychlost na sto šedesát. Chápu správně vaše slova? Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- No, není to tak úplně přesně. Já to jenom, já to jenom dořeknu, já to jenom dořeknu. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já se omlouvám, já do toho vstoupím, protože to je takhle zavádějící. Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Já jsem, nejsem pro to, aby se zvyšoval počet bodů odebraných mimo obce, pouze za podmínky, že například bude na dálnici v určitých úsecích, které samozřejmě vyhodnotí policie, povoleno jezdit sto šedesát a poté, když někdo překročí takto zvýšenou rychlost, tak tam musí být ta sankce větší, než je dnes. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počítáte s tím, pane ministře, že by ..., ano. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Takhle, já bych to jenom uvedl, už jsme o tom mluvili minule v Otázkách, my, když říkáme, že, že přemýšlíme o tom, že bychom zvedli třeba na sto padesát, na sto šedesát rychlost na, na dálnicích, tak samozřejmě to má nějaké předpoklady, má to parametry, o kterých jsme hovořili. Jednak samozřejmě sklonové směrové poměry prostě na silnicích, hustota, a tak dále, ale jeden z významných parametrů, které, o kterých jsme hovořili a které možná zanikly, jsou prostě ty telematické služby nebo když to zjednoduším, proměnné značky, to znamená, že bude skutečně na těch dálnicích řízen provoz a ten, a ten provoz, když bude řízen, tak samozřejmě bude reagovat prostě na tu možnost, jestli vůbec jet sto šedesát nebo sto padesát nebo ne. Typově na D1 prostě to je předpoklad, že to nikdy nebude sto šedesát, že to prostě v některejch úsecích bude třeba jenom i devadesát a ne stávajících sto třicet. To znamená, je to jakoby běh na dlouhou trať. My teďka řešíme legislativně, jak to umožnit, nicméně jsou tam ty parametry prostě, které to musí omezit tak, jak, já nevím, v Německu, že máte neomezenou, neomezenou rychlost, nicméně když tam jedete, tak v podstatě jste rádi, když vůbec jedete sto deset, sto třicet, protože tam máte to omezení. To je, to je ta filosofie, jo, to znamená, když se jenom tak jako jednoduše řekne, ministr Řebíček chce zvýšit na sto šedesát, bude víc mrtvých, tak jako to není úplně, není to úplně korektní, protože k tomu jsou ty parametry, o kterých už se nemluví, a to je právě to, o čem diskutuje i v té expertní komisi i parlamentní. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Znovu se teď obracím na šéfa dopravních policistů Martina Červíčka. Nepřispělo by k lepší bezpečnosti na silnicích, pokud by ty nejčastější přestupky, jak jsme mohli vidět z onoho grafu, byly přísněji obodovány? Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie -------------------- Tak já si myslím, že se nemusí za každou cenu zvyšovat počet bodů za tyto nejpřísnější přestupky, prosím, osmdesát pět procent lidí, řidičů, kteří se dostanou do bodového systému, následně další rok nepáchají přestupek, to znamená, nejsou obodováni. Důležitá věc, pokud projdou změny v bodovém systému, tak z bodového systému zmizí zhruba dvacet procent stávajících přestupků za příkazové, zákazové značky, za osvětlení a podobně a úlohou policie je dostat do bodového systému ty nejzávažnější přestupky. Pokud se změní poměr těch nejzávažnějších přestupků, kteří budou v bodovém systému, tak můžeme sledovat ten preventivní výchovný účel toho bodového systému, jestli se opravdu osvědčí, nebo neosvědčí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ještě jedna otázka, pokud jsem mluvil o té nové možnosti - bezpečná vzdálenost, co byste doporučil politikům, jak by se měla měřit ona bezpečná vzdálenost mezi auty, vzít ten německý model dvou vteřin možnost na zabrždění, nebo byste navrhl nějaký jiný. Martin ČERVÍČEK, ředitel, Ředitelství služby dopravní policie -------------------- Prosím, je to opravdu otázka odpovídající legislativní úpravy tak, aby byla smysluplná, aby policie vůbec mohla postihovat tyto přestupky nebo aby je mohla vůbec zdokumentovat. Je to samozřejmě otázka, která je spojená i s dovybavením dopravní policie tak, abysme měli odpovídající zařízení, který bude možno zaznamenávat takovéto přestupky. Nicméně, prosím, tento jev na našich silnicích, a já jezdím na našich silnicích, je opravdu zvyšující a já si myslím, že je velmi fajn, že se na to reaguje. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká pro tuto chvíli šéf dopravních policistů Martin Červíček. Pane ministře, máte jasno v tom, jak se bude měřit ona bezpečná vzdálenost? Milan Urban tady říkal, že to ... Milan URBAN, místopředseda strany, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Z mostu, jenom z mostu, jinak to nejde. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Tak nejideálnější by bylo, kdyby Česká republika byla tak bohatá a občané byli tak bohatý, že si mohli koupit auta, který, kde si nastaví tu vzdálenost, že jo, bohužel to není možné. Kde máme jasno, je otázka technická a technologická. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Technologická.