Bilance a perspektiva mýtného Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/; Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/; Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika; Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Rok a dva týdny funguje v Česku systém výběru mýta od kamionových dopravců. Ti za první rok výběru zaplatili na mýtném víc než pět a půl miliardy korun. Výnosy tak zhruba o miliardu vyšší, než stát před rokem čekal. I po roce fungování mýtného systému ale není projekt kompletně hotový. Přesto, že jeho dodavatel, společnost Kapsch, nestihla do konce roku odstranit všechny nedodělky, platit za to nebude, ministerstvo totiž v dodatku ke smlouvě odsouhlasilo, že na to Kapsch má lhůtu dalších osmnácti měsíců. /ukázka/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Například tyto agregáty u mýtných bran, původně jich bylo přes sto šedesát, pokud by nezmizely, stálo by to Kapsch denně dvacet tisíc korun za každý agregát. Teď se ale pokuty už bát nemusí. Jan CIESLAR, mluvčí ministerstva dopravy -------------------- Více než devadesát procent těchto nedodělků bylo již odstraněno, navíc jsou to nedodělky, které v žádném případě nebrání výběru mýta. Karel POTMĚŠIL, analytik Cyrrus -------------------- Není zde taková vazba jako v podnikatelském sektoru vůči dosahovaným výsledkům a vůči dosahované efektivitě, proto ve veřejném sektoru obecně může docházet k menšímu tlaku na dodavatele. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tím, že Kapsch u devadesáti pěti procent bran zajistil elektrické přípojky, splnil podmínky dodatku a pokutě se vyhnul. Firma tvrdí, že zbylé nedodělky nemohla v termínu odstranit. Karel FEIX, generální ředitel Kapsch -------------------- V některých případech nebylo jasné, kdo je majitelem určitých pozemků, řešily se dědické věci nebo byli majitelé, například v cizině a nebyli k zastižení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- I v případě měření úspěšnosti výběru mýta není stát důsledný, pokud by klesla pod devadesát pět procent, musel by Kapsch rozdíl doplatit, vše nad tuto hranici si Kapsch dělí se státem na půl. V lednu stát úspěšnost neměřil vůbec, nestihl totiž vybrat auditorskou firmu, a tak se musel spolehnout na měření Kapsche, ten tvrdí, že neklesla pod devadesát osm procent, jenže nezávislé měření loni v červnu ukázalo pokles pod pětadevadesátiprocentní hranici. Oficiální čísla ale ministerstvo dopravy ani Ředitelství silnic a dálnic už od loňského března nezveřejňují. Přitom Kapsch dnes sám přiznává, že má dopředu informace, kde bude auditorská společnost úspěšnost měřit. Karel FEIX, generální ředitel Kapsch -------------------- Několik dní dopředu se dozvíme tuto informaci, protože /nesrozumitelné/ využívá naše zařízení, například elektrické napájení pro napájení svých měřících zařízení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zatím stát zaplatil Kapschi za výstavbu mýtného systému první splátku - osm set padesát milionů korun. Kolik peněz mu vyplatí za úspěšnost výběru mýta, bude jasné nejdříve v březnu. /konec ukázky/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ve hře je i rozšíření systému výběru mýta na silnice prvních a nižších tříd. Pokud analýza ministerstva dopravy ukáže, že by se takový systém vyplatil, vypíše úřad na zhotovitele nový tender. Otázka je tedy, pane ministře, logická, kdy bude jasno, kdy budou analýzy? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já teda, jestli dovolíte, bych zareagoval ještě na ten příspěvek, co byl. Je naprosto pro mě úplně, řekněme, šokující ta informace, že snad ty nedodělky, které samozřejmě byly pod penalizací, že to bude ministerstvo dopravy nebo Ředitelství silnic a dálnic požadovat, to bych chtěl uvést, jo, to znamená, rád bych, kdyby znova tady zaznělo, že to je prostě absurdní. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete tedy těch pět ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Samozřejmě, že budeme ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- ... pět procent v případě, že nedojde ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- ... z těch šesti tisíc nedodělků zůstává nějakých tři sta šedesát, řekněme, nebránící provozu, nicméně samozřejmě ty byly pod nějakou sankcí, kterou přesně ten dodatek řešil, a my to samozřejmě požadovat budeme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A teď ta druhá otázka, tedy jak daleko je váš úřad s právními analýzami, nejen s právními, ale i ekonomickými, které se týkají druhé etapy výběru mýta? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Aby se diváci zorientovali, takže samozřejmě řešili jsme, nebo tím dodatkem číslo tři, který bude zveřejněn jednoznačně a potvrdil to už i Kapsch, předpokládám, že pan generální ředitel to potvrdí, to znamená, že bude zveřejněn dodatek, včetně cen, všeho tak, aby to bylo transparentní, tak řeší náhradu, náhradu těch tisíce kilometrů na silnicích první třídy za rychlostní komunikace a dálnice do těch, do toho roku 2013, respektive 2015, to znamená, že bude mýtný systém mikrovlnný na dálnicích a rychlostních komunikacích. Druhá věc je samotný, samotné zpoplatnění výkonových silnic první, druhé a třetí třídy, kde se jedná o desítky tisíc kilometrů, což je dneska vlastně, řekněme, předmětem té studie jako takové a ten systém samozřejmě bude, bude satelitní a bude samozřejmě na něj výběrové řízení transparentní, nicméně část systému stávajícího samozřejmě se přitom využije už jenom z důvodu toho, abychom nebudovali dva systémy, dvakrát neplatili jako stát. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A teď tedy, kdy budou ty analýzy? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Ty analýzy, já nevím, jestli ještě zůstal na telemostu pan profesor Moos, ale ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zůstal a bude, bude ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- ... on je dostal jako za úkol, tak předpokládám, že na to odpoví. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dobře, tak to se zeptáme záhy, tedy profesora Moose, zdražování dálničních známek, rozšiřování mýta na další silnice má vliv na inflaci, to je věc, na kterou sociální demokraté, pane místopředsedo Urbane, upozorňují, má ČSSD už dnes nějaký názor na to, zda budete souhlasit s rozšířením výběru mýta na silnice prvních, druhých či třetích tříd? Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Nějaký předběžný závěr bych možná říci mohl, budeme souhlasit tam, kde je to vlastně blízko té dálnice nebo rychlostní komunikace, to znamená tam, kde dnes objíždějí ty kamiony tu dálnici, aby nemusely platit a zatěžují nepřiměřeně ty obce a města, které bezprostředně někde souvisí s tou dálnicí, tam si to samozřejmě představit dovedu, plošně bych si to asi představit neuměl v této chvíli, v této ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zatím máte tedy problém, ČSSD, s plošným zavedením druhé etapy mýta? Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Určitě, protože nepochybně ty náklady, které s tím budou spojeny, zvláště pro malé a pro střední české firmy, tak ty se promítnou určitě do jejich cen zboží a služeb a mohou přispět už k tak vysoké inflaci, která v konečném důsledku povede ke zbrždění ekonomiky, nemyslím si, že to v této chvíli není možné realizovat a že o tom se musí vést ještě velmi velká diskuse, pokud chce vládní koalice vtáhnout do toho opozici, jak často říká, pokud to nebude chtít protlačit nějakou tou koaliční silou, ale já myslím, že ten projekt není tak daleko, protože zatím běží analýzy, takže se neblíží nějaká pohroma nějakého silového rozhodnutí v Poslanecké sněmovně a že je dostatek času ještě o těchto věcech diskutovat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane ministře, plošné zavedení ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já zareaguju, já zareaguju, chceme vtáhnout, chceme vtáhnout a víte, že samozřejmě to diskutujeme i na hospodářském výboru, samozřejmě ty analýzy nebo ta analýza toho, tý druhý etapy je součást toho, i samozřejmě dopady makroekonomické a mikroekonomické, jednoznačně, to znamená, že samozřejmě budeme mít, budeme mít odpovědi na to, jaké dopady to může mít i na inflaci a tak dál, takže součástí pak toho, toho rozhodnutí samozřejmě chceme, aby ty podklady, proto to možná trvá tak dlouho, že už o tom mluvím samozřejmě dlouho a pořád, samozřejmě není to jednoduchý. Druhá věc je pak samozřejmě to technické řešení, technologické řešení, hybridní systém, kdy my jsme, věřím, že pan profesor se zmíní, kdy jsme předběhli Evropu o deset let, protože samozřejmě máme technickou připravenost a tak dál, ale souhlasím, my jsme ve shodě v tomhle, protože to diskutujeme v rámci hospodářského výboru mezi poslanci. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď se obracím na další hosty Otázek, kterými jsou generální ředitel společnost Kapsch Česká republika Karel Feix. Děkuji. Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vítejte. A hostem zůstává i děkan Dopravní fakulty ČVUT v Praze Petr Moos. I vám přeji hezký dobrý den, vítejte v Otázkách ještě jednou. Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Začněme teď u Karla Feixe a u první etapy. Vy jste se téměř trefil, když se loni touto dobou uzavíraly sázky, kolik se v prvním roce fungování systému mýta vybere peněz, vybralo se víc než pět a půl miliardy korun. Jak velký výběr očekáváte v roce letošním, pane řediteli? Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Dovolte mi, abych na začátek opravdu řekl, že je pro mě ohromnou satisfakcí to, že dnes mohu říct, že ty odhady a ty sliby, které jsme dávali na konci roku 2006 a v průběhu začátku roku 2007, se naplnily více než bohatě. Vy si asi pamatujete, že byly zde určité úvahy, které říkaly, že ten systém bude nefunkční, že ten systém bude ztrátový, že výběr bude někde mezi dvěma možná třemi miliardami korun, Česká republika bude na mýto doplácet. Já jsem hrozně rád, že mohu ještě jednou opravdu poděkovat vlastním zaměstnancům a naší firmě a našim subdodavatelům za to, že v tak krátké době devíti měsíců, a já chci připomenout, že to je opravdu světový rekord, že za devět měsíců se postavil systém takového rozsahu a systém, který funguje v takové kvalitě, v jaké funguje. Já si myslím, že v příštích letech můžeme očekávat další zvýšený příjem v mýtu, ukazují to již výsledky za první dva týdny v lednu, kdy loňský rok byl výběr, samozřejmě systém se rozjížděl, zhruba kolem takových čtrnácti, třinácti milionů v pracovním dnu a dnes hned v prvních pracovních dnech ten výběr je přes dvacet milionů. Takže já očekávám, že letošní výběr bude ještě vyšší než, v průměru než v tom loňském roce ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když to teď bylo pět a půl, víc než pět a půl miliardy, tak váš odhad pro letošní rok výběru? Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Vy víte, že odhady jsou vždycky nebezpečná věc, teď jsem to zdůraznil na odhadech těch některých expertů nebo rádoby expertů ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale vy jste se trefil loni, tak předpokládám, že když máte takové štěstí, že se trefíte letos? Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Já bych odhadoval, že ten příjem bude minimálně o tu půl miliardu, anebo o více než půl miliardu vyšší v tom letošním roce než byl loni, pokavad zůstanou všechny ostatní parametry stejné, to znamená stejné tarify a v podstatě bude zpoplatněno nad těch dvanáct tun. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Po víc než roční zkušenosti výběru mýta vidíte nějaká slabá místa, pane profesore Moosi, v souvislosti s celým tím systémem, ať už je to měření úspěšnosti, ta devadesátipětiprocentní hranice, jak jsem již zmiňoval v úvodu této části? Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Tak určitě některé technické problémy s výběrem zde byly, viděli jsme některé ukázky toho, jak řidiči obchází ten systém, ale nejsou to podstatné věci, každopádně je třeba blahopřát, že se tento systém podařilo zrealizovat, spustit, nicméně neplní funkci tak, jak jsme si kdysi představovali, a to nikoliv z technických důvodů nebo z nějakých důvodů závad na systému, ale je tady pořád ještě problém objízdných tras a hrozně bychom potřebovali, kdyby ten systém byl doplněn subsystémem a tvořil dohromady potom hybridní systém, systém satelitní a tím bychom dali možnost, jak už o tom hovořil pan ministr, i krajům, hejtmanům, regulovat dopravu, protože nejde jenom o to ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Promiňte, to je to, co souvisí s tou analýzou a ta mě ministr dopravy Aleš Řebíček odkázal na vás, že ta další část té další etapy, ta souvisí s tím, až vy, jako Dopravní fakulta ČVUT, vypracujete analýzy, sem s nimi, pane profesore? Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Dobře. Tak dá se říct, že architektura, technický koncept toho hybridního systému je v podstatě hotov a věřím, že budeme konvenovat i současnému provozovateli mýta, ale i dalším dodavatelům technologií, kteří se jistě do toho procesu zapojí. Každopádně musíme ještě dokončit některé legislativní, řešení legislativních problémů, protože bude-li tady výběr z regulačních důvodů instalován i na některé komunikace, řekněme, druhé třídy, tak vlastně se zapojí i kraje do tohoto procesu a musíme legislativně tuhle tu změnu zvládnout. A pokud se týká ekonomických otázek, tak už částečně jsou analýzy hotové a vidíme, že je třeba skutečně motivovat finančně výši mýtného k tomu, aby kamiony nejezdily po těch komunikacích, které jsou tím kamionovým provozem devastovány, které ničí životní prostředí v okolí měst, vesnic a tak dál, čili, že tady ta regulační možnost, kterou mýto skýtá, tak musí být zprovozněna. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zeptám se tedy jinak. Tím narážíte na Milana Urbana, který se zatím postavil proti celoplošnému výběru mýta na silnicích prvních, druhých a nižších tříd a varoval před tím, že by se právě mohla zvýšit inflace, to znamená, ukazuje se z těch prvních analýz, že celoplošné mýto na silnicích nižších tříd, než na dálnicích a rychlostních silnicích, by bylo ekonomicky nevýhodné? Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Ukazuje se, že celoplošné zavedení mýta by vyžadovalo, pokud by bylo vztaženo i na vozidla pod dvanáct tun, řekněme, nad tři a půl tuny, tak by představovalo i zvýšené náklady pro provozovatele toho mýtného systému, ale i pro provozovatele autodopravy. A pokud bychom nechtěli zatížit enormně i malé dopravce, tak by velká část těch nákladů spočívala na bedrech státu. A nám vychází zatím dost nerozhodně tento podíl a takže pravděpodobně budeme ještě diskutovat i s politiky, i s ekonomy, zda je to únosné, každopádně doporučuji, aby se do té diskuse zapojily i kraje, hejtmani a vicehejtmani pro dopravu, rovněž primátoři velkých měst, aby vyjádřili, jak by si představovali zapojení toho regulačního principu prostřednictvím satelitních mýta, jak by si představovali do budoucna, protože z toho vznikne potom optimální model. Vidíme, že takhle uvažovali i naši kolegové v zahraničí, nakonec i o hybridním mýtném systému uvažují i v okolních státech, dokonce i v Rakousku a na Slovensku, dokonce bychom rádi doporučili ministerstvu, že bychom měli ten koncept, který budujeme, i konzultovat s těmi našimi středoevropskými partnery a hledat to optimální řešení společně, protože vlastně jde o standard, který by měl mít jaksi širokoplošnou účinnost. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Reakce Milana Urbana, pak Aleše Řebíčka? Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Jenom takovou malou poznámku. Oni všichni tři pánové tady se radují z toho, že ten výběr toho mýtného je vyšší než byl ten předpokládaný, no, já už z toho zas takovou velkou radost nemám, protože samozřejmě ty peníze někdo zaplatit musel. A jestli je to vyšší, ten výběr je vyšší mýtného, tak to určitě nezařídila firma Kapsch, ta má dodatek výrobek, který funguje stoprocentně, a zařídila to dynamicky rostoucí ekonomika České republiky, protože jestli, jestli roste výroba, tak ta se musí přepravit a samozřejmě i tranzit, to je, to je jasné, ale to mýtné bylo děláno možná právě proto, aby ten tranzit nebyl tak vysoký přes Českou republiku, aby nás ty kamiony tolik nezatěžovaly, takže to jenom dovolte poznámku, že já samozřejmě také vítám, že ten systém funguje, i když pro nás pravda je trochu v nedohlednu, netransparentní z hlediska těch smluv, ale to tady řešit nechci. Myslím si, že je potřeba vždy kalkulovat nebo analyzovat všechny ty ekonomické aspekty a já jsem rád, že vzniká vlastně odborná analýza, která jasně předloží, co bude znamenat další rozšiřování mýtného systému v České republice. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane ministře? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Ona ta problematika je složitější. Pan profesor, i kolega samozřejmě se dotkli více témat, já bych možná k této věci, první věc je, že samozřejmě jedná se o výkonové zpoplatnění, které je férovější než, řekněme, standardní plošný, ať už časový nebo i silniční daň koneckonců, která byla diskutována, já bych do budoucna celkem přivítal, kdyby silniční daň nebyla celoplošná, prostě nějaká lepší rozhodně je to, je to výkonové zpoplatnění. Druhá věc je, že samozřejmě mýtný systém nám umožňuje řídit dopravu, to bych rád, kdyby zaznělo, není to skutečně jenom otázka těch peněz, jo. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Mohou tady, pane ministře, promiňte ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- A samozřejmě, čím je plošnější, pardon, já jenom, čím je plošnější, jednak, co se týče komunikací a čím je plošnější, co se týče aut a teď je pod dvanáct tun, od tři a půly tuny, těch osobních, protože Evropa samozřejmě dneska už hovoří o tom, jak jako zpoplatňovat, jak zpoplatňovat i osobní auta, tak nám to umožňuje vlastně sledovat, sledovat ty dopravní, ty dopravní proudy a umožňuje nám to samozřejmě kvůli bezpečnosti, pak to ovlivňovat, to znamená, je to, je to složitější. Co se týče těch peněz, je tam velký podíl toho tranzitu, to znamená, samozřejmě, nevím, do jaký míry, protože nemáme to srovnání, do jaké míry tím, že začal tranzit platit, tak přestal jezdit, protože prostě najednou přišel samozřejmě nějakej objem finanční, nicméně aspoň víme, že ten tranzit, který jde prostřednictvím České republiky, tak za to platí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A teď poslední, velmi stručné téma, navážu na ministra dopravy Aleše Řebíčka, mýtné jako regulace dopravy a rozvržení dopravy v čase. Kamionoví dopravci zaplatili, jak bylo řečeno, v prvním roce fungování systému na mýtném pět celých padesát sedm setin miliardy korun. Jak bylo řečeno, výnos je o zhruba miliardu vyšší než stát před rokem čekal, společnost Kapsch, která vybírá mýto, předpokládá, že v následujících deseti letech vybere na mýtném bezmála sto dvanáct miliard korun, podívejme se na data, která mají Otázky k dispozici. Z grafu je zřejmé, že se v následujících deseti letech bude rozšiřovat počet dálnic a rychlostních silnic, na kterých bude Kapsch mýto vybírat. Podle plánu se má počet kilometrů zdvojnásobit až na dva tisíce kilometrů v roce 2016, jak vidíte z grafu. Letos očekává Kapsch výnos z mýta o miliardu vyšší než letos, jak jste slyšeli, šest miliard, věří Karel Feix, že překoná onu hranici. Kapsch předpokládá i šest celých šest desetin miliardy korun, což je optimistický výhled. V dalších letech očekává růst až na bezmála dvanáct miliard korun v roce 2016. Od 1. ledna 2009 se počítá s tím, že mýto začnou platit i nákladní auta od třech a půl tuny, která si dnes kupují dálniční známky. Třetí křivka znázorňuje výběr mýta v prvních dvou letech, tedy v roce 2009 a 2010 půjde o necelou miliardu. V roce 2017 má podle propočtů společnosti Kapsch dosáhnout výnos mýta od nákladních aut od třech a půl tuny zhruba jedna celá sedm desetin miliardy korun, celkem tedy může výnos z mýta do roku 2017 dosáhnout sto dvanáct miliard korun. Obracím se na Karla Feixe, generálního ředitele společnosti Kapsch Česká republika a také na děkana Dopravní fakulty ČVUT Petra Moose. Karle Feixi, všechny vaše propočty počítají s tím, že bude v dalších devíti letech nějak upravena sazba mýta nebo ty propočty jsou postaveny na současnou sazbu? Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Já bych chtěl říct, že tyto propočty jsou samozřejmě propočty, které počítají s nějakou perspektivou rozšiřování mýtného systému na nových silnicích dálničního a rychlostního typu, ale bez změny tarifu, to znamená, za současné tarifní politiky. Takže ta čísla odpovídají dnešní ceně, která se za kilometr stanovila zhruba na čtyři koruny na dálnici a zhruba na korunu devadesát na silnici první třídy. Zároveň bych ale chtěl zdůraznit tu jednu věc, kterou tam pan Urban zmínil. Ta skutečnost, že opravdu došlo k určité regulaci dopravy, byla potvrzena hned v prvních měsících spuštění systému v loňském roce, kdy Rakousko, sousední náš stát zaregistroval dvacetiprocentní navýšení kamionové dopravy, to byla vlastně ta tranzitní doprava, která transferovala přes Českou republiku do té doby než mýtný systém byl zaveden a kdy došlo vlastně k tomu přechodu. Takže já bych chtěl říct, že určitě, určitý regulační prvek té, toho mýtného systému tady byl. Na druhé straně je to otázka opravdu politická, je to otázka pro naši politickou elitu a pro naše odborníky - ekonomy, jak nastavit třeba tarifní politiku tak, aby ten systém fungoval částečně jako regulační a samozřejmě také jako zdroj peněz pro státní rozpočet. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To je logická otázka na Petra Moose. Funguje podle vás dostatečně mýto a jeho sazby jako regulace hustoty dopravy, to znamená, aby byly výhodné tarify v noci, které by mohly zabránit přehušťování provozu přes den u kamionů? Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Zkušenosti ze světa říkají, že mýtný systém je skutečně mocný nástroj regulace, vidíme tou /nesrozumitelné/ typu mýta při vjezdu do velkých měst a podobně, čili očekáváme, že se naučíme postupem let využívat mýtný systém i jako dobrou regulaci a jak už o tom hovořil pan ministr ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zatím to, promiňte, zatím to nefunguje dostatečně. Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Ale ano, já si myslím, že částečně ano, nakonec pan ředitel Feix to zmínil, tu zkušenost z Rakouska. A tím, že jsme vstoupili do Evropské unie a dokonce, že teď padly /nesrozumitelné/ Schengenu, lze vidět nárůst dopravy i tranzitní, nicméně byl by asi větší, kdyby nebylo těch, toho regulačního účinku, kdy platíme mýto, ovšem otázka je, jestli je dostatečně vysoké, nebo jestli není příliš vysoké, čili i ta výše mýta se bude pohybovat s tím, jak budeme potřebovat regulovat tranzit přes naší zemi, pokud by došlo k úpravě nebo k zvýšení mýta v sousedních zemích, staneme se podstatně větším tranzitním územím a naopak, samozřejmě s tím musíme počítat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká pro tuto chvíli Petr Moos. Pane ministře, chystáte v dohledné době nějaké úpravy tarify mýta? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Takhle, abychom si rozuměli, co se týče úpravy tarifů, tak nám to musí schválit komise, to znamená, my budeme, dokonce, když budeme mít předsednictví, tak jeden z hlavních bodů programu je mimo jiné v rámci Evropy řešit takzvanou internalizace externalit, strašný název ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To je, tomu nikdo nerozumí. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Což je strašný název, který vlastně bude umožňovat a bude vlastně definovat, co všechno do toho zahrnout a ne, to znamená třeba Rakušáci nebo Rakousko, když teďka zvedlo tarify, tak samozřejmě rok o tom, rok to vyjednávalo s komisí, to znamená, není to otázka ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Chystáte se, chystáte se vyjednávat nebo ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Není to otázka rozhodnutí prostě ministra, jo. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jasné, ale vy můžete navrhovat. To znamená, jestliže jsme tady viděli propočet sto dvanácti ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- My to musíme zdůvodnit v první řadě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- ... miliard. Uvažujete o tom, že byste začali pracovat na možných změnách sazby tarifu. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- My to musíme zdůvodnit, je na to jasně definovaný, řekněme, kalkulační vzorec a v tuhle chvíli, pokud neřešíme jedničky Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Silnice prvních tříd. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- ... silnice prvních tříd, tak v podstatě nemáme argumentačně jakoby proč, my to musíme řešit, budeme to řešit nepochybně, když půjdeme nad tři a půl tuny, protože tam bude jiný tarif a tak dále, takže já myslím, že jsem to vysvětlil. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jste spokojen s tím, s tou odpovědí, protože vy budete, pokud se nemýlím, v Poslanecké sněmovně schvalovat ministru Řebíčkovi rozšíření toho systému placení mýta na auta nižších hmotností, to znamená ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Na současných, na současných zpoplatněných dálnicích, komunikacích. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dálnicích, přesně tak, nahrazení, nahrazení dálničních známek tím výkonovým zpoplatněním, pane místopředsedo. Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Víte, tak dovolte takový malý šťouch, jenom přeci tato vládní koalice říká, že bychom měli snižovat daňovou zátěž, ale co je něco, co je plošné zavedení mýta, než de facto zvýšení jakési daně pro všechny, kteří se musí pohybovat, respektive pro všechny, kteří to musí zaplatit. A jestliže ten podnikatelský svět se musí pohybovat po těch vašich zpoplatněných silnicích, tak to určitě nebudou platit z vlastní kapsy, ale o to samozřejmě zvýší své zboží a služby, takže to v konečném důsledku, to, co odčerpáte pro stát, tak to v konečném důsledku zaplatí každý občan. Pozitivní na tom je, pokud tyto prostředky využijete pro rozvoj dopravní infrastruktury, a to chcete, takže, řekněme, že ten kruh se může uzavírat relativně optimisticky. Na druhou stranu to snižování mýtného pro nižší tonáž aut, to plošné mýto na všech silnicích v České republice, to určitě bude s velkým otazníkem a diskuse bude drsná, bych řekl. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Děkuji dalším hostům Otázek, kterými byli, nejdříve poděkujeme řediteli společnosti Kapsch, generálnímu řediteli Karlu Feixovi, že přijal mé pozvání, někdy příště na shledanou, pane řediteli. Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch, Česká republika -------------------- Na shledanou. Děkuji. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Děkuji i děkanovi Dopravní fakulty ČVUT v Praze Petru Moosovi. Někdy příště na shledanou. Petr MOOS, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Děkuji. Na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A děkuji ministru dopravy Aleši Řebíčkovi, který byl hlavním hostem. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Děkuji. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Stejně jako místopředseda ČSSD Milan Urban. Někdy příště, pánové, na shledanou v této sestavě. Díky a na shledanou. Milan URBAN, stínový ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/ -------------------- Děkujeme za pozvání, na shledanou.