Pronájem, či prodej Letitě Praha? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy; Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bohuslav Sobotka o tom mluvil. Kde brát a nekrást? Ruzyně, Praha, to znamená pražské ruzyňské letiště, protože ještě na podzim sociálnědemokratičtí politici dávali najevo, že než privatizaci části akcií ČEZu, uvítali by raději privatizaci ruzyňského letiště. Topolánkova vláda chce letos převést státní podnik na akciovou společnost. V příštím roce má proměna Letiště Praha pokračovat. Podíl v akciové společnosti může získat také město Praha, nebo Středočeský kraj. Ministr dopravy Aleš Řebíček dává najevo, že by Letiště Praha raději dlouhodobě pronajal, než prodal. Ministr dopravy chce najít strategického partnera, nebo dlouhodobého nájemce na třicet až čtyřicet let, dodává Aleš Řebíček. Další možností je prodej akcií na burze. Pane primátore, jak velký akciový podíl chcete jako Praha získat v té transformaci? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Tak samozřejmě... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Neříkejte, sto procent? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Dobře, tak devadesát devět procent. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ne, tak řekněte reálné procento, pane primátore. Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Ne, neřeknu reálné procento, protože věc je teprve v plenkách, ona se rodí. Za klíčové považuji, aby Praha měla akciový podíl v Letišti Praha. Za druhé, považuji za klíčové, aby tento podíl nebyl symbolický, ale byl výrazný. Proč? Protože... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Symbolický podíl je jaký? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Já nevím, tak například v Českých aeroliniích má Praha necelé tři procenta. To považuji za symbolický podíl a já... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Víc než desetiprocentní není symbolický? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- No, to bych, já nechci, abychom tady byli jako na nějakém orientálním trhu, pane redaktore. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdybyste mi řekl, jak do toho čísla, s jakým číslem do těch jednání jdete, tak bychom tady nebyli na orientálním trhu. Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Ne, ještě jednou. To je příliš citlivá kauza. Já říkám, Praha musí mít podíl v letišti, za prvé, už proto, že prostě letiště je na území hlavního města Prahy a nemůže se rozvíjet bez hlavního města Prahy. Za druhé, chceme mít výrazný podíl. Za prvé, proto, abychom mohli chod letiště ovlivňovat, a za druhé, protože jej vnímáme jako klíčová, nebo proto, že jej vnímám jako klíčový strategický projekt... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Výrazný podíl je mezi deseti, dvaceti procenty? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- ...který může pomoci klíčovým infrastrukturním stavbám v Praze. A za třetí,... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Výrazný podíl, jenom, aby, promiňte, pane primátore, abyste mi udělal tu radost, že mi naznačíte, když nevím, co je výrazný podíl v procentuálním vyjádření, dejte mi rozpětí, prosím. Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Já vím, teď vám řeknu číslo a zítra bude to číslo ve všech sdělovacích prostředcích na prvních stranách a bude... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kolem dvaceti procent je výrazný podíl? Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Dvacet procent je lepší podíl než tříprocentní podíl Prahy v Českých aeroliniích, ale i to dle mého názor není, ne, není dostačující podíl pro roli města ve společnosti, jako je Letiště Praha. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Takže více než dvacetiprocentní podíl. Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- A jako příklad si dovolím uvést příběhy a příklady řady dalších velkých evropských metropolí a velkých evropských letišť, kde prostě to město má třeba, pane redaktore, a teď vám trochu napovím, třeba padesátiprocentní podíl. A je to tak běžné. Čili Praha skutečně bude usilovat... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A do toho bude chtít padesátiprocentní podíl Středočeský kraj a... Pavel BÉM, 1. místopředseda ODS, primátor hlavního města Prahy -------------------- Praha bude usilovat o maximální možný podíl, ale ještě jednou říkám, o celé věci hovoříme nejenom s ministrem dopravy a s Českou správou letišť, ale také samozřejmě se Středočeským krajem, a také vnímám rozhodující nebo významné, aby i Středočeši měli podíl v pražském letišti. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Co se týče té transformace, pane místopředsedo Sobotko, kdybych vám namítl, že pokud to nemá být překotná transformace, tak není možné Letiště Praha privatizovat. A navíc ministr Řebíček jako ministr dopravy se kloní k dlouhodobému pronájmu. Není to výhodnější pro stát, dlouhodobě to pronajmout na třicet...? Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Já to vůbec nechci zpochybňovat. Já myslím, že vláda potřebuje mít seriózní analýzu, která posoudí metodu částečné privatizace a dlouhodobého pronájmu z hlediska aktuálních výnosů pro stát. A vláda by měla zvolit ekonomičtější metodu. Dlouhodobý pronájem může obsahovat určité jasně smluveně stanovené podmínky, stejně jako privatizace minority Letiště Praha může mít takovýto pozitivní vliv, ale já bych chtěl jenom k tomu zájmu Prahy o podíl na letišti. Já to chápu, protože naše vláda vlastně umožnila získat krajům regionální letiště, které v minulosti patřily do jednoho podniku, Česká správa letišť, dneska už existuje jenom státní podnik Letiště Praha právě proto, že regionální letiště byla převedena krajům a kraje se dneska starají o jejich rozvoj. A já docela dobře rozumím tomu, že Praha chce mít určité slovo při budoucnosti Letiště Praha. A já bych nezpochybňoval úsilí Prahy o to získat v letišti buď podíl, anebo se podílet na formování podmínek pro privatizaci. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A kdybyste byl ministr financí, jakou část toho podílu vidíte jako realistickou skupinu? Bohuslav SOBOTKA, 1. místopředseda strany, stínový ministr financí /ČSSD/ -------------------- Já si myslím, že tohle není zase tak důležité. Důležité je, jak budou smluvně nastaveny případné podmínky dlouhodobého pronájmu, nebo částečné privatizace tak, aby bylo jasné, že hlavní město bude moci mluvit do těch strategických záměrů budoucího částečného vlastníka, nebo budoucího nájemce. To si myslím, že lze pochopit. A naše vláda analogicky postupovala u regionálních letišť, ať už šlo o jižní Moravu, nebo třeba severní Moravu, nebo třeba Karlovy Vary.