Zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic bez výjimek Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/; Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když platit, tak bez výjimek. Vedení ministerstva dopravy vadí, že v celé republice je celkem jednadvacet nezpoplatněných úseků dálnic a rychlostních silnic. Zatímco velká nákladní auta na nich mýtné platí, menší osobní auta mají výjimku. Zmíněný nerovný přístup je podle ministerstva napadnutelný přinejmenším orgány Evropské unie. Proto ministerstvo chystá zásadní změny. /ukázka/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- K některým změnám došlo už na začátku roku. Například na obchvatu Plzně bez varování a v tichosti zmizely dodatkové tabulky povolující jízdu bez dálniční známky. Řidiči to většinou poznali až na světelné tabuli, kde už s tím, že úsekem projíždějí načerno, nemohli nic dělat. řidič /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Bylo před Valíkem, že je zpoplatněná dálnice, ale já jsem jel z druhý strany a tam nic takovýho není. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Město Plzeň i krajský úřad se proti zpoplatnění obchvatu ozvaly. Důvod? Obava z návratu kolon do ulic města. Petr ZIMMERMANN, hejtman Plzeňského kraje /ODS/ /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Pokud někdo chtěl naštvat co nejvíce lidí v Plzni a v okolí, tak to se tímto ohromně povedlo. Pavel RÖDL, primátor Plzně /ODS/ /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Už jsme žádali ministerstvo, za prvé, aby nepožadovalo od osobních aut dálniční známku i o snížení poplatků pro kamiony. Miroslav JAROŠ, radní pro dopravu Plzeňského kraje /ODS/ /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- My pro tento dálniční obchvat zatím nemáme plnohodnotnou náhradu. Petr ZIMMERMANN, hejtman Plzeňského kraje /ODS/ /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- To je komunikace, kterou lidé musí využívat, nejenom proto, aby jeli takzvaně po dálnici, ale aby se dostali z jednoho konce Plzně na druhý. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Řidiči bez dálniční známky, kteří si dřív po obchvatu raději zajeli pár kilometrů navíc, než aby čekali na semaforech ve městě, začali na začátku roku zvažovat, co dál. redaktor -------------------- Vy byste si koupil známku kvůli obchvatu? řidič /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Ne. řidič /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Malý firmy, který, ať devět set korun, nebo sedm tisíc korun, prostě nebudou chtít dát kvůli tomu, že něco někde zrychlí o pár minut. Karel HANZELKA, mluvčí, ministerstvo dopravy /natočeno 2. 1. 2007/ -------------------- Chápeme obavy obyvatel, ale musí si lidé uvědomit, že výstavba toho úseku něco stála a stát by rád tyto peníze získal zpátky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Podle informací Otázek ministerstvo dopravy v minulém týdnu poslalo dopis hejtmanům a některým starostům větších měst. V něm je vyzývá k sepsání důvodů, proč by případné výjimky nezpoplatněných úseků měly dál existovat. /konec ukázky/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Představa ministerstva dopravy je jednoduchá, výjimky zrušit, a, pokud možno, všechny. Pane ministře, vy jste napsal dopis hejtmanům, místním samosprávám. Počítáte s tím, že opravdu budou zrušeny všechny výjimky a dokdy? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Takhle, v každém případě neděláme žádnej unáhlenej krok a myslím si, že od té doby, co jsem na ministerstvu, tak to potvrzujeme. Já jsem jednoznačně prohlásil, že chci udělat revizi těchto výjimek, protože je to dvacet jedna úseků, zhruba sto čtyřicet kilometrů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A nebyla ta revize například v Plzni, že vstupuji do vaší řeči, příliš necitlivá, jak jsme slyšeli i vašeho stranického kolegu Petra Zimmermanna, plzeňského hejtmana? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Nebyla. Musíme si uvědomit jednu věc, že prostě dálnice již z názvu má sloužit k dálkové dopravě. Dálnice má za úkol naplnit tyto představy. Dálnice má za úkol stáhnout tranzit z měst. Dálnice nemá za úkol řešit lokální dopravu a ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- No, ale stáhnete tranzit z měst a zároveň ho tam vrátíte, když zpoplatníte kus obchvatu Plzně. Ne, nemyslíte si. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Určitě ne. Samozřejmě, že ne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Nemyslíte si. Takže ta kritika byla neoprávněná na vaši hlavu. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Jsem o tom přesvědčen. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A kdy, kdy tedy padne definitivní rozhodnutí, jestli chcete zrušit všech jednadvacet výjimek. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Jednak jsem napsal ty dopisy, tak, jak již bylo řečeno. První diskuse na to téma proběhla minulý čtvrtek na semináři, který pořádalo ministerstvo dopravy. Já jsem velmi přivítal, že skutečně zástupci krajů i jednotlivých měst jsou připraveni tu otázku řešit. Samozřejmě rozumím tomu, že to je pro ně určitý nepopulární, nepopulární krok, nicméně mám tady problém, který musím řešit, a to je, že v podstatě na jednom úseku výkonově nebo výkonově zpoplatněn je a kamiony pod dvanáct tun neplatí, nad dvanáct tun platí, to znamená už tam jsou nerovné podmínky, takže já musím se k tomu nějakým způsobem postavit. Buď teda zrušme, zrušme placení mýtného, což samozřejmě naráží na problematiku smlouvy a výběru peněz a dalších věcí, anebo to musíme prostě zpoplatnit. Nicméně já v dopise žádám důvody nebo zdůvodnění, proč si myslí samosprávy, že by mělo zůstat nezpoplatněno. Já si umím představit, že pokud to je jediná komunikace, byť dálnice nebo rychlostní komunikace, která spojuje dvě místa, tak ta samozřejmě zpoplatněna být nemůže. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A kdy tedy bude jasno, kdy budete chtít ...? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- My máme, řekněme, takový čas, čas, kdy mě pozvala asociace hejtmanů 19. března na jejich schůzi nebo mítink, takže já se toho samozřejmě zúčastním. Do té doby budeme komunikovat individuálně a rád bych tam tuto problematiku víceméně uzavřel, což neznamená, že hned následně, následně to budeme řešit. Je možný, že úseky ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená do poloviny roku ale byste chtěl mít jasno, jestli ty výjimky zrušit, nebo ... Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Určitě. Samozřejmě pokud já tu výjimku zruším, tak může mít někde i ekonomické dopady, takže já musím pochopitelně velice citlivě, citlivě jakoby reagovat, ale minimálně v roce 2007 bych chtěl s těmato výjimkama se prostě vypořádat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená do konce letošního roku. Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Určitě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Není to, pane profesore, příliš necitlivý přístup například vůči některým městům? Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/ -------------------- Vzhledem k tomu, že pan ministr tady prohlašuje, že bude o těch konkrétních řešeních jednat, tak to vidím jako správný krok, protože jakékoliv výjimky vždycky v systému představují určitou poruchu. Je to nesystémové řešení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To myslíte, že tedy i ta hrozba Evropské unie, případných sankcí, jak o tom mluví Aleš Řebíček, je na místě. Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/ -------------------- Ano, je, je, určitě. A věci se mají řešit s těmi, kterých se týkají. Čili jestliže hejtmani a vicehejtmani pro dopravu budou moci se vyjádřit a budou moci projednat s ministerstvem zrušení těch výjimek, tak to bude dobré.