Hodnocení akce Čisté silnice Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/; Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/; děkan Dopravní fakulty ČVUT; Zdeněk BAMBAS, ředitel Dopravní policie ČR Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Akce Čisté silnice. Vzpomínáte si na ni? Vyhlásila ji policie před víc než půl rokem a jejím cílem bylo vyčistit české, moravské a slezské silnice od přebytečných dopravních značek. Po půl roce jsme se vrátili s kamerou, s naší kamerou Otázek na některá místa. A výsledek? Posuďte sami. /ukázka bez komentáře/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Viděli jste to sami. Akce Čisté silnice, jak jsme natočili nové premiéry. Značek máme, zjevně, v České republice až příliš. Pánové, není to poněkud smutná vizitka, pane ministře, po akci Čisté silnice tolik značek? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Samozřejmě je, co mám na to říct. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A co s tím uděláte, co s tím může udělat ministerstvo dopravy? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Tak my v podstatě komunikujeme i s panem profesorem a s jeho týmem právě nad centrální evidencí dopravních značek a chceme to pojmout a řešit jako projektový, řekněme, i projektový úkol. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že by bylo dobré v České republice zavést centrální evidenci dopravních značek? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- No určitě, protože samozřejmě jednotlivé obce nebo i jednotlivé kraje, kraje mohou, řekněme, reagovat tak, jak reagují, nicméně je potřeba metodicky jim pomoct. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane profesore, je to i z toho důvodu, že ty značky stojí hodně peněz a jak jsme viděli teď peníze daňových poplatníků jdou na tak velké množství značek a kde to funguje ten systém centrální evidence? Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Nejenom z tohoto důvodu, ale například v Británii tam evidenci dopravních značek a jejich zakreslení do digitálních map provedli proto, aby bylo možné do budoucna i podporu řízení vozidel řidičem svěřit počítači tak, aby i očekávaní značky bylo podpořeno tím telematických systém na palubě vozidla, takže k tomu potřebují mít ty značky i na digitálních mapách. Rovněž tak i schopnost rozpoznat značku počítačem, k tomu potřebujeme vhodné umístění. Změť značek, to prostě je něco strašného, co jsme viděli. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ano, a to jsou aktuální obrázky, které jsme pořídili v tomto týdnu. Jak dlouho by to mohlo trvat, než se takový systém, což je nová informace, kterou tady prozradil ministr dopravy Aleš Řebíček, jak dlouho by ten systém mohl budovat, být budován, když to řeknu česky, a mohl by začít fungovat v Česku? Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Je to poměrně zdlouhavá práce zhruba tak na rok, protože jen to zmapování je velmi pracné. Když si spočítáte, netroufám si ani odhadnout, kolik máme značek zvlášť těch zbytečných u nás v republice... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale do roka by bylo možné ten systém spustit? Petr MOOS, stínový ministr dopravy /ČSSD/, děkan Dopravní fakulty ČVUT -------------------- Je to možné, je to možné. Nemyslím ten systém automatizovaného řízení, ale systém centrální evidence, ano. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete to prosazovat, byť to není v programovém prohlášení, že do roka by mohl ten systém, pane ministře vzniknout? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Já myslím, že určitě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Obrátím se opět na ředitele Dopravní policie v České republice Zdeňka Bambase. Když se podíváte, pane řediteli, na výsledek akce Čisté silnice, jste s ním spokojen nebo ne? Zdeněk BAMBAS, ředitel Dopravní policie ČR -------------------- Napůl. Já si myslím, že se to zlepšilo, že policie vznesla několik set podnětů k silničně správním orgánů na změnu toho dopravního značení. A z vaší reportáže jasně vyplývá, že to zatím bylo málo. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete nyní v té akci tedy pokračovat z pohledu policie? Zdeněk BAMBAS, ředitel Dopravní policie ČR -------------------- Rozhodně ano, ale tu odpovědnost mají silniční správní orgány. My můžeme pouze doporučit a upozornit na nesmysly. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Děkuji Zdeňku Bambasovi, řediteli českých dopravních policistů, že byl hostem Otázek. Těším se a někdy příště na shledanou. Zdeněk BAMBAS, ředitel Dopravní policie ČR -------------------- Děkuju za pozvání, na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když se ještě obrátím na práci dopravní policie nebo na ministra dopravy Aleše Řebíčka, můžete velmi stručně říci, kdy je reálné a počítáte s tím, že se na ty mýtné brány na dálnicích zavedou policejní kamery, které budou měřit rychlost? Aleš ŘEBÍČEK, ministr dopravy /ODS/ -------------------- Tak upřímně, my jsme na ministerstvu dopravy spíše uvažovali o informačních službách, o informačních tabulích tak, jak to známe třeba z Německa. To znamená, informace o tom, kde eventuálně jsou kolony, doporučená rychlost, eventuálně i příkazová, takže pro nás to bude, řekněme, nový prvek ta iniciativa dopravní policie. Samozřejmě má i trošku úskalí legislativní, takže já si myslím, že pokud by byla všeobecná shoda a byla by ta možnost, tak nejdříve 1. 1. 2008. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pro tuto chvíli děkuji hlavním hostům Otázek, tedy Aleši Řebíčkovi, Petru Moosovi. V diskusi budeme pokračovat, řeč bude o výběru mýta. Budeme mluvit se šéfem Kapsche Česká republika Karlem Feixem a také budeme diskutovat o situaci po řádění vichřice a orkánu na území České republiky. Hostem pořadu bude ministr zemědělství Petr Gandalovič. Dívejte se dál, pokračujeme po zprávách na ČT 24.