Poezie místo reklamy. Režie Š. Pavlicová

Pavel Noga je vysokoškolský pedagog, věnuje se typografickému designu. Ve svém Svátečním slově se zabývá situací, kterou všichni známe. Každý den otevíráme schránku na dopisy a z ní se na nás sypou reklamní letáky…

Pavel Noga zjistil, že se v našem městě každý týden ve schránce na dopisy objeví 2–3 kg nevyžádané reklamy. Spousta barevně potištěného papíru málokdy láká k přečtení. Nogu fascinuje skutečnost, že neustále a zadarmo dostává něco, co si neobjednal bez ohledu na to, jestli to vůbec bude číst. Napadlo ho využít tento informační kanál k distribuci poezie. Vysoce sofistikovanou slovní ekvilibristiku poezie podepřenou osobním prožitkem autora totiž považuje za určitý protipól stokrát provařené formy nabízení čehokoliv zvlášť primitivním způsobem, který představují papírové letáky s hitparádou slov jako např. SLEVA, AKCE, ZADARMO, DÁREK, VÝPRODEJ atd.

Reklamní leták mu však přišel ideální jako symbol té vší pokleslosti a myšlenkové řídkosti, která může být bez lítosti přetištěna něčím víc smysluplným a citově opravdovým. Původní reklamní letáky částečně znečitelnil, osadil heslem „POEZIE MÍSTO REKLAMY“ a použil jako monochromatické pozadí pro sazbu básní. Tímto způsobem vytvořil „nosiče“ poezie, které se ke svým případným čtenářům dostávají jednak roznosem do domovních schránek jedné vytipované ulice, jednak instalací v ostravských veřejných dopravních prostředcích. Poezii mladých básníků získal díky spolupráci s kulturním časopisem Protimluv.

Stopáž5 minut
Rok výroby 2012
 P ZJ ST