RADÍME

Bezpečnostní fólie

18. 7. 2009
Na pohled by se mohlo zdát, že všechny skla v našem automobilu jsou stejná. Ale není sklo jako sklo. Některé rozbijete bez problému, u druhého už to tak snadné není. Ptáte se proč?


Bezpečnostní fólie V druhém případě byla totiž na sklo nalepena bezpečnostní fólie, chránící vůz před vykradením. A nejen to, takové autofolie mají ještě další praktickou funkci. Jakou, to už nám prozradí náš odborník pan Ivan Pavlíček.

Na úvod by asi bylo dobré zmínit, že v podstatě existují dva základní druhy autofolií. První je bezpečnostní, která chrání vůz před vykradením skrz okna a v případě havárie se posádka o rozbité sklo nepořeže, sklo totiž zůstane vcelku a nerozbije se na malé kousky.

Bezpečnostní fólie A jaký je druhý typ folie?
Druhý typ je tzv. protisluneční, který výrazně omezuje pronikání tepla do vozidla. Tyto folie se vyrábějí v mnoha odstínech a tmavostech, a v podstatě slouží jako taková pasivní klimatizace. V případě, že zvolím tmavší odstín do auta, pak prakticky dovnitř není vidět.

Existuje jeden typ folií nebo více?
Těch odstínů je velké množství, v různých barvách. Je třeba se však řídit zákonnými nařízeními, která stanovují, jak hodně zatmavená mohou být přední nebo zadní skla.

Bezpečnostní fólie Co to znamená v praxi?
U předního skla musí zůstat prostupnost viditelného světla sedmdesát procent. Na zadní skla si můžete dát jakýkoliv druh fólii, v případě, že je certifikovaná a homologovaná v EU. Zadní skla se řídí podle odlišnosti typu vozu, mohou být zatmavena úplně, tedy až sto procentně.

Říkal jste, že folie musí být homologovány.
Firma vám pod folii se nalepí homologační štítek na kterém je uvedeno číslo certifikátu a jeho pravost si můžete ověřit na internetu.

Takovou autofolii si tedy asi sám doma v garáži nenalepím..
Určitě ne. Při nalepování je nutné dodržet určité technologické postupy s použitím nejrůznějšího speciálního vybavení.

Bezpečnostní fólie Co všechno obnáší, než se folie dostane na sklo ve správném tvaru, tak aby plnila svoji funkci?
Nejdříve je třeba ji správně vytvarovat, protože skla jsou válcové nebo kulové plochy, a proto se tvarují teplem. Poté je třeba odstranit podle typu auta dveře, někdy stačí jejich výplně, případně vyndat sklo. Práce trvá zpravidla hodinu, ale v některých případech i déle.

Na začátku jsme udělali test odolnosti bezpečnostní fólie. Pojďme závěrem otestovat fólii protisluneční. Vyzkoušíme prostupnost tepla přes sklo s využitím žárovek. Jedno sklo je obyčejné, druhé s protisluneční fólií. Za skla jsme nainstalovali teplotní čidla a uvidíme, na jaké hodnoty se dostaneme za tři minuty. Rozdíl je zhruba 12 stupňů. Výsledek je myslím jednoznačný. Protisluneční autofólie rozhodně není jen frajeřina ale velmi praktická záležitost, co říkáte?

Více na www.profolie.cz

Autor: Filip Řepa