MOTOCYKLY

Suzuki Bandit 650 ABS

18. 7. 2009
Suzuki Bandit je ikonou mezi nahatými motorkami. A právě loupežník stál v polovině devadesátých let u začátku vlny naked biků. Výrazně nová technika se pod nádrž dostala předloni, kdy koncepce vzduchem a olejem chlazeného motoru nestačila tempu jednadvacátého století a válce začala chladit voda.

Suzuki Bandit 650 ABS A nejen to, dosluhující karburátory nahradilo vstřikování SDTV, které pracuje s dvojicí škrtících klapek v každém sacím potrubí. Jde o technologii, kterou továrna zpočátku vyvinula pro svoje superbiky a výhodou je, že jednu klapku ovládáte plynovou rukojetí a druhou otevírá bystřejší, počítačem řízený servomotor. Vačkové hřídele jsou v motoru stále dvě a vnitřní stěny válců mají kompozitní povrchovou úpravu. Ta nahrazuje klasickou vložku, lépe odvádí teplo a snižuje výkonové ztráty. Výkon nového motoru je o šest koní vyšší než tomu bylo u vzducháče a o něco výraznější změna nastala u točivého momentu. Ten je nejen masivnější, ale současně se ho podařilo posunout do nižších otáček.

Základní koncepce dvojitého kolébkového rámu z ocelových trubek se od vzniku modelu nezměnila. Aktuální bandita má ale o něco málo delší rozvor a jiné světlo. Do našich rukou se dostala motorka vybavená navíc protiblokovacím systémem. Vzhledem k tomu, že polovina června byla klimaticky hodně neklidná, nebyl problém ABS vyzkoušet za všech podmínek. Ať na suchu, za deště, nebo zmoklé silnici posypané odpadem místního JZD, není nijak nebezpečné vzít za brzdu jakoukoliv silou. Systém začne brzdu postupně uvolňovat, aby nedošlo ke smyku a Bandit jede při těchto zkouškách vždy v původním směru bez snahy někam ustřelit.

Suzuki Bandit 650 ABS Stabilně působí vůbec celá motorka, slabším místem je možná přední vidlice, která na horším povrchu občas odskakuje, ale jde o vlastnost, kterou řešili piloti Banditů od pradávna. Menší z loupežníků jako by vážil snad půlku toho, co udávají technické údaje, okresky s ním zdoláte raz dva a měkčí naladění podvozku vám dovolí jezdit na našich typicky českých cestách větší střelbu než piloti tvrdých superbiků.

Průběh výkonu je hodně plynulý a přátelský a do zhruba osmi tisíc se neděje nic, čeho by se bylo třeba bát. Podobně na tom byly i předchozí generace a spolu se spolehlivostí šlo o jeden z důvodů, proč s Banditem ve větší míře kamarádily i holky. Každopádně kdo by si chtěl přeci jen něco užít, pro toho je schované pásmo od osmi tisíc do omezovače a když se čtyřválec začne motat u červené zóny, dá se s ním vyřádit opravdu pěkně. Důvodem je i měkčí podvozek, který je jak stvořený pro naše skorosilnice a Bandit dokáže hodně děr, záplat a kanálů přefiltrovat bez házení motorkou. O menšího z Banditů byl od pradávna zájem také kvůli bezproblémovému provozu, užitným vlastnostem a přijatelné ceně, která bude spolehlivým magnetem pravděpodobně i v dalších desetiletích.

Technické údaje Suzuki Bandit 650 ABS
Motor: čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC/4
Zdvihový objem: 656 ccm
Výkon: 63kW (86k)/10 500 ot./min.
Točivý moment: 62 Nm/8900 ot./min.
Převodovka: šestistupňová
Výška sedla: 795-815 mm
Suchá hmotnost: 215 kg
Objem nádrže: 19 l
Pořizovací cena: 159 900,-Kč

Autor: Martin Smolík