AUTOMOBILY

Audi A3 Cabrio > Prémiový kabriolet

18. 7. 2009
Možná jste si už všimli, že auta se neustále zvětšují a díky tomu se otevírají i nové možnosti. Proto mohla vzniknout i otevřená verze Audi A3. Auto s délkou čtyři a čtvrt metru disponuje typickými stylistickými znaky Audi.


Audi A3 Cabrio > Prémiový kabrioletDominantou přední části je velkoplošná maska chladiče lemovaná světlomety s výraznou optikou. Audi působí velmi kompaktním dojmem a to zejména v okamžiku, kdy má nasazenou střechu. Vynikne tak určitá nezvyklost v podobě velmi krátkého víka zavazadlového prostoru. Skládání trvá pouhých devět sekund, což je rekord mezi elektrickými střechami. Plně elektrické ovládání střechy se ovšem dodává za příplatek přibližně 20 000 Kč. Škoda jen, že po jejím složení se nezakryjí tyto otvory, jak by se na prémiový kabriolet slušelo a patřilo.

Bez střechy Audi A3 disponuje značnou vizuální přitažlivostí. Je nesmírně uhlazené a vyvážené. Na rozdíl od v současnosti módních kupé-kabrioletů je čelní sklo vzpřímené a nezasahuje až nad hlavy cestujících.

Audi A3 Cabrio > Prémiový kabrioletUvnitř si Audi nepřipravilo žádná překvapení. Přístrojová deska je velmi pečlivě zpracována a potěší i kvalita použitých materiálů. Přední sedadla svým prostorem odpovídají běžným zvyklostem nižší střední třídy, kam Audi A3 svojí velikostí patří. Vzadu samozřejmě není místa nazbyt. Vzhledem k dokonalosti, kterou se vozy Audi prezentují poněkud překvapí, že když odklopíte přední sedadlo, abyste vystoupili či nastoupili, sedadlo se potom nevrátí do své předchozí polohy.

Sjede dozadu, kde omezí prostor pro nohy a navíc je potřeba jej znovu nastavovat. To, jak asi sami uznáte v automobilu tohoto typu a ceny značně otravuje život.

Audi A3 Cabrio > Prémiový kabrioletTestovali jsme nejsilnější nabízenou verzi s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s rovnými dvěmi sty koní. Jedná se o stejný agregát s přímým vstřikováním, který používá například Škoda Octavia RS nebo Golf GTI. V našem případě je motor spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Té u Audi přestali říkat DSG, ale kvůli většímu odlišení od lidových značek ji pojmenovali S tronic.

Motor a převodovka dokáží společně nabídnout mnoho potěšení a dynamiky. A to jak v automatickém režimu řazení, tak zejména v manuálním módu, kdy je možné řadit pomocí páček umístěných za volantem.

Audi A3 Cabrio > Prémiový kabrioletMotor se vyznačuje rychlými reakcemi na pohyby plynového pedálu a velmi plochou křivkou průběhu točivého momentu. Vždyť maxima 280 N.m dosahuje v rozpětí 1700 až 5000 otáček za minutu. To je důvod, proč při běžné jízdě máte nadstandardní zásobu síly v podstatě v každém okamžiku. Nejpříjemnější je ovšem s tímto vozem jezdit sice svižně, ale nijak zvlášť agresivně. To je také důvod proč bychom kvůli nižší ceně raději zvolili provedení s motorem 1,8 turbo se stále dostatečným výkonem 160 koní. Dvoulitrová verze navíc má v rychlejších výjezdech z ostřejších zatáček občas problémy s trakcí předních kol.

Audi A3 Cabrio > Prémiový kabrioletTestované provedení Ambition je postaveno na podvozku se střední tuhostí a 17” kolech. A musíme říci, že se nám tato kombinace velmi zamlouvá. Dokáže totiž účinně odfiltrovat nerovnosti silnice a současně nemá v hrbolatých zatáčkách tendence k odskakování. Auto se sice o trochu více naklání, ale to nelze vzhledem k jeho univerzálnosti považovat za mínus. Naopak, právě tato kombinace podvozku, kol a pneumatik vhodně ladí s charakterem motoru a převodovky.

Na Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI nás velmi potěšily kvality použitého motoru. Konkrétně jeho síla, kultivovanost a spotřeba. Překvapením je také příjemně univerzální naladění podvozku a samozřejmě rychle fungující střecha. Obtěžující jsou přední sedadla bez mechanické paměti nastavení, omezený přístup do zavazadlového prostoru a občasné problémy s trakcí ve výjezdech ze zatáček. Také cena se nám zdá poněkud vysoká.

Celkově je otevřená verze Audi A3 povedeným vozem. Spíše než jako sportovní náčiní pro potěšení z dynamické jízdy je třeba tohle auto vnímat jako efektní, pohodlné a dostatečně rychlé s nezaměnitelnou image.

Technické údaje
Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI S tronic

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 1984 cm³
Výkon: 147 kW/200 k při 5100-6000 ot./min.
Točivý moment: 280 N.m při 1700-5000 ot./min.
Zavazadlový prostor: 260 l
Maximální rychlost: 231 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Kombinovaná spotřeba: 7,6 l/100 km
Cena: 1 000 400 Kč

Hodnocení
+ sladění podvozku
+ rychle fungující střecha
+ vynikající motor

- přístup do zavazadlového prostoru
- problémy s trakcí
- přední sedadla bez paměti nastavení

Autor: Petr Hanke