AUTOMOBILY

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW, 2.díl

18. 7. 2009
S Peugeotem 308 SW jezdíme v rámci dlouhodobého testu už od března. Po téměř deseti tisících najetých kilometrech je tedy načase podívat se na toto auto opět podrobněji.

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW, 2.díl Tak si to zopakujme. Na dlouhodobý test má naše redakce zapůjčen Peugeot 308 SW, což není nic jiného, než provedení kombi. Máme verzi vybavenou jedním z nejoblíbenějších motorů, kterým je turbodiesel 1,6 litru s největším výkonem 109 koní a v nejvyšší dodávané výbavě označované Premium Pack. V ní nechybí například hlavové airbagy, tempomat, dvouzónová klimatizace nebo třeba i praktické samostatně výklopné sklo pátých dveří.

Během zmiňovaných téměř deseti tisíc kilometrů jsme u tohoto vozu nezaznamenali žádnou závadu. Ani to ani sebemenší v podobě například prasklé žárovky. Motor dokonce ještě ani nevyžadoval doplnění oleje, což bývá u nových vznětových motorů s tolika najetými kilometry obvyklé. S Peugeotem jednoduše pouze jezdíme.

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW, 2.díl Za jeho volantem se střídá celá redakce. To znamená čtyři různí řidiči s odlišnými návyky. I přesto ale automobil vykazuje dlouhodobou průměrnou spotřebu 5,8 litrů na sto kilometrů.

Zpočátku byla spotřeba na výši 6,2 l/100km, ale po přibližně prvních čtyřech tisících kilometrech došlo k jejímu poklesu. Současně s tím došlo také k uvolnění motoru. To myslíme v dobrém smyslu, protože po záběhu běží jemněji, tišeji a zdá se nám, že i lehčeji. Právě s tím souvisí i snížení spotřeby paliva.

Právě motor si pro jeho univerzálnost pochvalovali i všichni řidiči. Není to sice žádný dravec, ale i tak s ním bylo možné absolvovat několik služebních cest po německých dálnicích rychlostmi přes 170 km/h.

Díky točivému momentu 240 N.m nemá motor potíže ani v případě, že je auto plně zatížené. Jistě není bez zajímavosti, že tento Peugeot je schopen odvézt až 655 kilogramů. A to je značně nadprůměrná hodnota.

Kouzlo dlouhodobého testu je v tom, že automobil dokáže důkladněji prověřit a jeho vlastnosti dokonaleji poznat. Přestože u tohoto vozu mnohonásobně převažují kladné vlastnosti, zaznamenali jsme i několik detailů, které by mohly být udělány jinak.

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW, 2.díl Jedním z nich jsou například držáky nápojů mezi předními sedadly. Ty jsou tak mělké, že z nich pohárky snadno vypadávají i při běžném zpomalování nebo zatáčení. Ne zcela ideální bylo také ovládání tempomatu a audiosoustavy pomocí páčky pod volantem. Není na ně totiž vidět, a tak je potřeba, aby se člověk jednotlivá tlačítka naučil nazpaměť. Jen tak mimochodem, dnes už je každý z redakce dobře zná.

Už na začátku našeho dlouhodobého testu jsme se zmínili o tom, že dvojice lépe vybavených verzí Peugeotu 308 SW má vzadu tři samostatná sedadla. Jelikož mají stejnou šířku, tak jsou relativně úzká, což omezuje jejich pohodlí. Z tohoto důvodu se nám zdá lepší klasické řešení s třímístnou dělenou lavicí, která je standardní výbavou pouze základního provedení.

Dlouhodobý test Peugeot 308 SW, 2.díl Praktičnost Peugeotu 308 SW je spolu s komfortně nastaveným podvozkem jednou z jeho charakteristických vlastností. Zavazadlový prostor má základní objem mimořádných 674 litrů a potěší také svojí nízkou podlahou a nakládací hranou. Určitě není bez zajímavosti, že při nákupu Peugeotu 308 SW je možné objednat také dvojici sedadel do třetí řady. Samozřejmě, že jsou spíše pro děti, ale jedná o zajímavou alternativu.

Prozatím musíme konstatovat, že jsme s Peugeotem 308 SW 1,6 HDi naprosto spokojeni. V průběhu našeho dlouhodobého testu nás přesvědčuje o tom, že je flexibilním, pohodlným a spolehlivým vozem s nízkými provozními náklady. Doufejme že totéž budeme moci konstatovat, až bude náš test u samého konce.

Peugeot 308 SW 1,6 HDI
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 1560 cm³
Výkon: 80 kW/109 k při 4000 ot./min.
Točivý moment: 240 N.m při 1750 ot./min.
Zavazadlový prostor: 674 l
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km
Cena testované verze: 643 400 Kč

Autor: Petr Hanke