AUTOMOBILY

Čtvrtý model Bugatti

18. 7. 2009
Do repertoáru vozu Bugatti Veyron patří mnoho nej. Jedním z nich je hodnota nejvyšší rychlosti 407 kilometrů za hodinu, dalším výkon 1001 koňská síla a opomenout nelze ani cenu, která přesahující hranici třiceti milionů korun.

Bugatti ale nespí na vavřínech a po třech v uvozovkách akčních modelech vyrobených pouze v několik exemplářích, představilo další model nazvaný Grand Sport. Na první pohled je vidět, že přišel o střechu.

Čtvrtý model Bugatti Absence střechy si vyžádala mnoho úprav v konstrukci karoserie. Bylo totiž nutné, aby její tuhost, která odešla se střechou, nahradily různé výztuhy. Specialitou jsou karbonové výztuhy v prostoru mezi sedadly a motorem, stejně tak jako rozměrný plát karbonu umístěný pod převodovkou. Právě karbon je nyní použit také na dveřích, což ukazuje snahu konstruktérů o snížení hmotnosti.

Čtvrtý model Bugatti Otevřená verze si zachovala motor z původního typu. Jak z názvu vyplývá, jedná se o šestnáctiválec přeplňovaný čtveřicí turbodmychadel. Z objemu osmi litrů nabízí největší výkon už zmíněných 1001 koní a točivý moment 1250 N.m. Samozřejmostí je sedmistupňová dvouspojková převodovka, stejně tak jako stálý pohon všech kol.

Čtvrtý model Bugatti Konstruktéři Bugatti vyvinuli pro svůj nejexkluzivnější model speciální střechu. Jedná se o pevný díl, který se jednoduše zaklapne nad prostor pro posádku. Bohužel jej není možné převážet s sebou a je nutné jej nechat doma v garáži. Když by vás ale na cestách přepadl letní deštík, má Bugatti řešení v podobě plátěné střechy, která se roztáhne podobně jako deštník. Jedná se ale o nouzové řešení, protože s touto střechou je povoleno jet pouhých 130 km/h.

Použitý výraz pouhých je v případě tohoto vozu velmi trefný, protože nejvyšší rychlost zůstala s nataženou střechou na rekordních 407 km/h. Bugatti uvádí, že bez střechy je možné s modelem Grand Sport jezdit do rychlosti 360 km/h.

Čtvrtý model Bugatti Ať tak či onak, jízdní dynamika Bugatti Veyron Grand Sport zůstala na fascinujících hodnotách. Zrychlení z klidu na 100 km/h se sice zpomalilo o 0,2 sekundy, ale přesto je potřebný čas 2,7 sekundy pro běžného smrtelníka jen těžko představitelný. Ještě doplníme, že zrychlení na 200 km/h trvá 7,3 sekundy a na rychlost 300 km/h potřebuje jen 16,7 sekundy.

Bugatti plánuje výrobu pouhých 150 kusů, z nichž každý stojí astronomických 1,66 milionu eur. Po přepočítání na koruny a přičtení DPH činí výsledná cena více než 50 milionů korun.

Autor: Petr Hanke