AUTOMOBILY

Octavia slaví 50.výročí

21. 11. 2009
Octavia…..tento úspěšný model mladoboleslavské automobilky snad není třeba představovat. Denně se s ním potkáváme na silnicích nejen u nás, ale třeba také v Německu, Anglii, Francii, Rusku…zkrátka po celé Evropě. A ani mnozí z nás ani nteuší, že Octavia letos slaví krásné kulaté 50.narozeniny.

Octavia slaví 50.výročíPrvní automobil se jménem Octavia se totiž objevil v roce 1959. Jednalo se vlastně o rekonstruovaný typ Škoda 440, lidově nazývaný Spartak. Jeho základní koncepce a tvary zůstaly zachovány, byla ale provedena celá řada změn, z nichž ta největší se týkala přední nápravy. Ta dostala místo listového pera vinuté pružiny a teleskopické tlumiče.

Mezi těmito dvěma automobily leží 50 let. A my si teď ukážeme, jaký je mezi nimi rozdíl. Jak se může automobil proměnit během pěti desetiletí.

Octavia slaví 50.výročíOctavia, r.v.1959 – dvoudveřový čtyřmístný automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Karoserie typu tudor, zaoblená s mnoha chromovanými doplňky, navržená s ohledem na tehdejší designový trend. Existovala v provedení tudor, kombi a roadster.

Octavia, r.v.2009 – verze kombi s motorem vpředu a pohonem předních, nebo všech kol. Karoserie opět prostá rovných ploch a hran, konstruovaná kromě vzhledu také s ohledem na aerodynamický odpor vzduchu. K mání jsou dvě karosářská provedení, liftback a kombi.

Octavia slaví 50.výročíTo, která Octavia se vám líbí víc, ponechám na vás. Podle mě mají obě něco do sebe. Pojďme ale nakouknout pod kapotu Octavie z roku 1959, kde se ukrývá jen zážehový čtyřválec o objemu 1,1 nebo 1,2 litru. Výkon v rozmezí 40 – 50 koní, podle provedení. Nejvyšší rychlost 125 km/h, spotřeba paliva kolem osmi litrů na sto kilometrů.

Octavia 2009 – zážehové i vznětové motory s objemem od 1,4 do 2,0 litru a výkonem od 80 do 200 koní. Maximálka? Až 240 km/h, průměrná spotřeba paliva 6-8 l/100 km.

Slušný rozdíl, až 150 koníků a 120 kilometrů. Vlastně by se dalo říci, že za každý rok 3 koně nebo 2,5 km navíc. A jak to vypadá s interiérem a výbavou?

Octavia slaví 50.výročíOctavia 1959 – v podstatě jen to nejnutnější. Plechová přístrojová deska s rychloměrem, ukazatelem stavu paliva, teploměrem chladící kapaliny a několika spínači světel, stěračů či mlhovek, táhlo sytiče. Rádio pouze za příplatek. Bezpečnostní pásy nejsou, nebyli tehdy povinné, airbagy neexistovaly. Výbava na svoji dobu standardní.

Octavia 2009 – Ani stopa plechu uvnitř, interiér kompletně obložen plasty. Rozsáhlá výbava zahrnuje vše, od elektrických oken, přes palubní počítač, až po navigační systém. O pásech a airbazích ani nemluvíme, to je dnes samozřejmost.

Takže to máme za sebou karoserii, motory, interiér a zbývá nám jízda. Na toto srovnání se tedy těším nejvíc. Řízení staré Oktávky ale raději přenechám jejímu majiteli a sám budu řídit tento nejnovější model.

Octavia slaví 50.výročíOctavia 1959 – zde je padesátiletý odstup cítit snad nejvíc. Žádné posilovač řízení či brzd. Auto se ovládá silou vlastních svalů. Volant s úzkým věncem, čtyři rychlostní stupně se řadí pákou pod volantem. Řazení vyžaduje trochu cviku, synchronizaci má jen 2. až 4. rychlost. Uvnitř je slyšet hluk minimálně tlumeného motoru a převodovky. Pérování poněkud tvrdší, auto na výmolech poskakuje. Zrychlení na tehdejší dobu dobré, dnes hlemýždí. Ideální cestovní rychlost kolem 80 km/h.

Octavia slaví 50.výročíOctavia 2009 – vše funguje naprosto hladce a bez nutnosti vynaložení větší síly. Převodovku je možné mít ručně řazenou či samočinnou, ani jedna nevyžaduje určitý fortel, jako ve staré Octavii. Celé auto je pečlivě odladěno, odpružení tvrdší ale komfortní, podvozek dobře tlumí nerovnosti vozovky. Dynamické vlastnosti odpovídají nárokům dnešního provozu, cestovat lze rychlostmi vysoko nad 100 km/h.

Náš poněkud netradiční srovnávací test je u konce. Oktávka byla ve své době tím, čím je dnes nový model. Na její kvality dodnes mnozí vzpomínají a nedají na ni dopustit. Vývoj jde ale stále kupředu a kdoví, jak budou za 50 let koukat naši potomci na dnes novou Octavii.

Autor: Jan Černý