Režisér Noro Držiak o filmu

Ve filmu Cesta do nemožna se prolínají hrané a animované linie. Všechny scény se natáčely ve studiu před zeleným pozadím a následně se dokreslovaly. Příběhem diváky provází filmař Otakar v podání herce Petra Vaňáka, který se Štefánikem cestuje po celém světě a natáčí o něm dokument. Štefánik jako první Slovák podnikl v roce 1910 cestu kolem světa, šestkrát zdolal Mont Blanc, kvůli astronomickému výzkumu působil v severní Africe, Brazílii nebo na Tahiti.

„Představme si, že najdeme časosběrný filmový dokument z let 1904–1919, který mapuje životní cesty a osudy generála Milana Rastislava Štefánika pohledem jeho současníka, slovenského filmaře Svetozára Hložníka. Štefánikův pozoruhodný osud, zachycený okem téměř všudypřítomné kamery, dokresluje bílá místa naší historie,“ vysvětluje režisér filmu Noro Držiak.

„Našemu filmu říkáme mélièsovské dokudrama,“ říká režisér s odkazem na slavného průkopníka kinematografie Georgese Mélièse, který v roce 1904 natočil krátkometrážní Cestu do nemožna. V témže roce začíná Štefánikův filmový příběh. „Držíme se historických událostí. Mapujeme jeho život od příchodu do Paříže až po jeho smrt. Štefánik mě zaujal svou vnitřní silou a odhodláním jít za vlastním cílem. Byl snílek, ale mnohé ze svých snů dokázal naplnit,“ dodává Noro Držiak.

„Milan Rastislav Štefánik byl předobrazem moderního Indiany Jonesa a Jamesa Bonda v jedné osobě,“ vyjádřil se o významné slovenské osobnosti producent a kameraman Michael Kaboš. „Jeho životní osudy a cesty se zdají být až neuvěřitelné. Připomínají rozsáhlý dobrodružný román,“ dodává Držiak.

„Za pomoci animací vytváříme stylizovaný výtvarný svět, který tak trochu působí jako malovaný. Čerpá inspiraci ve starých kolorovaných fotografiích, art decu, ale i v 3D, a dokáže tak být moderní ve filmovém výrazu,“ říká režisér Noro Držiak.