Režisér Petr Václav o filmu

Náš film vypráví o úspěchu Josefa Myslivečka, ukazuje talent, kterým disponoval, ale také úsilí, které věnoval až do posledního konce své hudbě. Ukazuje jeho schopnost zorientovat se ve společnosti, chápat její zákony, popisuje, nakolik samotné nadání a pracovitost nemohou uspět, pokud nejsou propojeny se schopností prorazit a také s notnou dávkou štěstí, kterou každý umělec potřebuje, má-li naplno rozvinout svůj talent. Náš film proto popisuje práci umělce neustále prolínající se s intimním životem, která je plna dobrodružství hrdinových vášni, jeho milostných pletek, vztahů k mocným rozhodujících o jeho uměleckém osudu. Scénář filmu se snaží být přesný tam, kde se dochovala svědectví o Myslivečkově životě, zbytek interpretuje s co největší citlivostí k duchu doby. Snaží se postihnout vztah k umění ale i k sociálním pořádkům. Příběh Josefa Myslivečka se stává do jisté míry – a jinak to ani není možné – fikcí. Naším záměrem je přispět ke znovu objevení nespravedlivě zapomenutého skladatele a jeho výjimečné hudby skrze osud pražského rodáka, který zažil umělecký rozmach mezi Neapolí, severní Itálií ale i Mnichovem.

Vyprávíme příběh pomáhající nám pochopit kulturní provázanost evropského kontinentu, jeho pestrou jednotu, jeho společné kořeny i dědictví, z něhož můžeme čerpat inspiraci. V překotně se měnícím světě je nám tohoto příběhu třeba: navrací nás do osmnáctého století, aby nám pomohl pochopit, kdo jsme, jak zacházíme s naší minulosti a o jaké pocity a o jakou citlivost bychom měli pečovat v budoucnosti, která nás čeká.

Jednoznačným vzorem byl pro nás film Stanleyho Kubricka Barry Lyndon pro jeho jedinečnou kameru a světlo, ale také styl, jakým je vyprávěn příběh ambiciózního hrdiny odehrávající se na dlouhém časovém úseku. Obdivujeme preciznost, s níž vykresluje komplexnost lidských charakterů, plynutí času, stárnutí a vývoj postav.

Film Amadeus nás inspiruje mistrovstvím, s nímž Miloš Forman přistoupil k hereckému obsazení a způsob, kterým řešil a natáčel operní scény a veškeré situace, popisující práci hudebního skladatele a jeho vztah k hudbě. Naším záměrem je hudbu, dramatickou akci a psychologii postav ještě více proplést, učinit je nerozdělitelnými. Amadeus byl revolučním filmem, protože rozbil uctivý a akademický pohled na slavné umělce. Třicet pět let po jeho premiéře toužíme kromě nového hrdiny a italského prostředí přinést také pohled na životní podmínky hudebníků osmnáctého století.