Chat

host

Mgr. Hana Žáčková

Sociální dovednosti - emoční EQ

Záznam chatu z pondělí 7. ledna

Alena: „Co jsou všechno sociální dovednosti? Co by měl zvládat žák 1 třídy?“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, mezi sociální dovednosti patří zejména schopnost komunikovat a kooperovat s lidmi, což znamená navazovat a udržovat sociální vztahy, ovlivňovat svoje chování tak, aby bylo adekvátní nastalé sociální situaci, nebylo ostatním lidem nepříjemné a nevyvolávalo konflikty. Dále mezi ně patří i schopnost empatie, to znamená vcítit se do druhých lidí, odhadnotu jejich city, pocity. A dále s tímto pracovat, jednat podle toho. U malých dětí se tyto schopnosti teprve vyvíjí, takže u prvňáčka jde spíše o to, aby dokázal navazovat vztahy se spolužáky, dokázal se podřídit do určité míry autoritě dospělého, tj. učitele, dokázal se podřídit požadavkům kolektivu, to jest neprosazovat pouze své chtění.Svým způsobem jde i o to, aby znal a uměl i uplatňovat zásady slušného chování (pozdravit, poprosit, poděkovat, vykat dospělému atp.). Další informace byste mohla najít v publikacích, které se věnují školní zralosti a zejména tzv. sociální zralosti, je toho poměrně hodně a vše se do mailu nevejde :). Zdraví Žáčková“

Eliška: „Dobrý den,jak a od jakeho veku se da u deti trénovat a budovat dobré EQ? Dekuji :-)“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, mírně trénovat můžeme již od předškolního věku, kdy děti učíme určité empatii, vcítění do druhých a také i schopnost orientovat se ve svých emocích - to zamená, že mluvíme s dětmi o tom, co cítí, o ejich pocitech a také o tom, co cítíme my, jaké máme pocity. Začínáme je i učit ovlivňování svých emocí (zejména negativních), učíme je optimálně reagovat i ve vypjatějších situacích, že tyto situace nemusíme řešit negativními emocemi (vztekem, křikem, agresí). Můžeme využít i hry podle typu dítěte, s panenkami, plyšáky atp. Zdraví Žáčková“

Marta Chvátalová: „Dobrý den. Co je prosím sociální dovednost?“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, sociální dovednosti je poměrně široká škála dovedností, které zahrnují schopnost navazovat sociální kontakty optimálním způsobem a také je udržovat, dále i schopnost fungovat v kolektivu ostatních lidí, patří do nich i schopnost komunikovat s ostatními optimálním způsobem, schopnost empatie, vcítění do ostatních lidí a schopnost regulovat podle toho své chování. V podstatě jde i o schopnost nevyvolávat konflikty a vzniklé ptimálním způsobem řešit. Zdraví Žáčková“

ANTIMONY: „Jak lze zjistit emoční EQ?“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, pokud sledujete dnešní program, možná jsem už na Vaše otázky odpověděla, emoční inteligence je teoreticky měřitelná, ale odborníci se dohadují o tom, zda vůbec, čím a jak dobře. Testy existují, ale je třeba je brát s uritou rezervou. Orientačně lze zjistit leccos z odborné literatury (vyšly zde dvě pubikace), lépe pak se obrátit na odborníka. Emoční inteligence je důležitá pro život - abychom dokázali vycházet s lidmi, chápat je a pak je důležitá i pro obory práce s lidmi. Zdraví Žáčková“

SK: „Co je přesně emoční EQ?“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, pokud sledujete dnešní program, už jste asi vše slyšela. Obecně jde o schopnost vyznat se ve svých citech, idenifikovat je a ovlivňovat je a i schopnost empatie, vcítění do druhých lidí. Zdraví Žáčková“

Jana: „Dobrý den, nejsem si jistá zda sem patří moje otázka. Mám se sebou problém, byla mi diagnostikována Sociální fobie. Přes tuto fobii se nemohu přenést i když užívám léky, mám problém být v kolektivu více pracovníků, natož když mi někdo něco vytkne, v tu chvíli jsem bezmocná a utíkám. Před mateřskou jsem byla měsíc v nové práci ze které jsem zůstala na neschopence, kvuli fobii. Letos mám nastoupit do práce a mám strach jestli to zvládnu. Co by jste mi doporučila? Děkuji za odpověď Jana“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, mimo medikace, která do určité míry pomáha, bych Vám doporučila vyhledat terapeutické vedení, které pracuje s emocemi, pomáhá s desenzibilizací, to jest snížení strachu, obav a nacvičuje i sociální chování. Zdraví Žáčková“

Ludmila: „Dobry den, jak je to s emocni dovednosti 3,5leteho ditete?Vim,ze napodobuje chovani rodicu.Mrzi me,ze snacha neustale ukoluje syna a casto zvysenym hlasem.Vnucka neadekvatne nahlas a rozcilene reaguje na to,co se ji nelibi.A to se nelibi nam babicce a dedovi.Vnucka je jinak moc mila a citliva.Rikame vnucce aby reagovala v klidu,jenze pokud ma doma takovy vzor, tak to asi nelze zmenit do te doby , nez se ji toto chovani prestane libit u matky a zamysli se nad sebou.Tak co dal?Poradte.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, u tak malého dítěte ještě nemůžeme mluvit o emoční inteligenci, ale máte pravdu, že malé dítě se učí nápodobou a napodobuje zejména toho, kdo je v jeho bezprostřední blízkosti a koho má rádo. Zřejmě nepůjde, aby se snacha třeba i s vámi účastnila rodinné terapie,nebo alespoň navštívila dětského psyhologa a asi nemáte možnost byť nenásilně a nenápadně třeba přes syna její chování alespoň trochu ovlivnit. Ale můžete udělat alespoň to, že vnučka bude mít vzor ve vás, protože jistě i vás má ráda a bude proto naodobovat i vaše chování. Zdraví Žáčková“

Janina: „Dobrý den, syn je velmi emoční, je až přecitlivělý. Prý je to i datem narozeni 21.02.2012. Jak s ním pracovat? Mě to dělá problém, já s tím neumím pracovat. Jsem na něho čím on je ''měkčí'' tvrdá. Trápí mě to, ale nemohu si pomoci. Děkuji“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, emoční přecitlivělost vzniká buď tím, že má dítě z nějakého důvodu oslabenou , labilní nervovou soustavu a pak takto reaguje, může se jednat i o dědičný rys - někdo z rodiny byl takový, případně může tak reagovat na nějaké problémy v rodině či jeho nejbližším okolí. Tvrdší jednání může vše zhoršit, dítě potřebuje pochopení, klid a pstupné, pomalé "otužování" při zvládání problémů. Zdraví Žáčková“

Eva: „Dobrý den, na koho je nejlepší se obrátit s problémy s EQ, syn 12let, je velmi přecitlivělí a často i kvůli banalitam breči a není schopný to zastavit a vysvětlit, proč brečí.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, v každém případě na dětského psychologa (poradenské nebo klinické psychology). Příčin emoční přecitlivělosti je mnoho a je třeba je identifikovat, aby mohlo nastoupit řešení. Zdraví Žáčková“

Michaela: „Pekne poledne pani magistro.Ted jste mluvila o emocich.A v pripade ze negativni emoce vadi me a druhy v rodine je pozaduje za normalni,tak se nic nezmeni.Ten clovek je v pohode,depta ostatni cleny a clovek premysli co a jak vubec rici,aby nebyla scena.Takovy clovek odbornika nikdy nenavstivi.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, máte pravdu, že člověk, který považuje něco za normu, se sám od sebe nezmění a nenavštíví odborníka. Je otázkou, proč tomu tak je - vyrostl v rodině, kde to byla norma? Nebo se u něj jedná o nějaký patologický rys osobnosti? Vše má řešení a pokud takového člověka pomaloučku polehoučku nemůžete dovést k určitému náhledu na sebe a své chování, pak člověk musí hledat řešení sám u sebe - jsem schopen s tím žít a mám možnost to ovlivnit, nebo ne? Zdraví Žáčková“

Eva: „Dobrý den! Chci se zeptat,jak lze regulovat nebo eliminovat vybuchy hněvu,které u mne pramení z vyčerpání a nedostatku energie.Mám tři malé děti a nevyspim se dobře a manžel je hodně v práci.Myslím,že dětem tím ubližuji a dávám špatný příklad.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, máte pravdu, aby byl člověk emočně v pohodě, potřebuje být alespoň trochu odpočatý a odreagovaný. Zapátrejte, zda nemáte možnost dohodnout se s manželem alespoň na jeden večer v týdnu, který budete mít sama pro sebe a strávíte jej tak, abyste si odpočinula a také o víkendu opět alespoň nějakou chvilku, kdy stráví čas s dětmi on. Případně zda jde zapojit prarodiče nebo zaplatit službu na hlídání dětí. Děti se učí nápodobou a negativní emoce od vás pa "odkoukají" a to není dobře. Zdraví Žáčková“

Eva: „Dobrý den, nevím jestli moje otázka je k tématu,ale potřebovala bych poradit. Je mi 40 let a jsem strašně plačtivá.Stačí mi nějaká výtka na mě nebo osobu mi blízkou a já okamžitě brečím. Moc mě to obtěžuje,protože nebrečím jen u filmů na pohřbu,ale třeba i u lékaře,když mi řeknou,že syn bude asi nosit brýle. Nevím jak to mám řešit a hlavně nechci brečed před každým a všude. Děkuji za odpověď Eva“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, na jedné straně může pomoci medikace (existují i homeopatika dostupná v lékárně bez předpisu zaměřená na vyladění emocí) nebo i psychoterapeutické vedení, které vás naučí s emocemi pracovat a zvládat je. Čas od času si ale zaplakat není nic španého :). Zdraví Žáčková“

Jiri Schnabl: „Paní Dr.et Mgr. Nedělejte si z dětí "byznys" jako pan Pánek imigrantů . Děti si nezaslouží, aby se jim někdo hrabal v hlavě. Jsou takové jaké jsou a to jedinečné!!! Sám jsem vychoval dvě dcery. Každá je jiná a jedinečná.“

Mgr. Hana Žáčková: „Milý pane, já si z dětí byznys nedělám, pokud je dítě v pořádku, samozřejmě je vychováte bez problémů. Moje práce je pomáhat těm, kteří problémy mají, ať už jsou to děti nebo rodiče. A věřte, že je jich v současné době tolik, že z toho sama radost nemám.Bohužel doba je taková. Zdraví Žáčková“

Jiri Schnabl: „Dobrý den paní Žáčková, nevím jest.li rovněž zde spadá můj dotaz, ale přesto zeptejte se pana Pánka, zda by nebylo lepší používat češtinu a slova imigrant či emigrant nahradit českými ekvivalenty, přistěhovalec a vystěhovalec. Bylo by to pro mnohé více srozumitelné! Děkuji!“

Mgr. Hana Žáčková: „V tomto Vám nepomohu, bohužel do této sféry zde já zasahovat nemohu. Jsem jen další host. Zdraví Žáčková“

Andrea: „Dobry den. Co delat kdyz mam mladsi kolegyni u ktere mam pocit,ze mne chce pred vsemi, hlavne pred sefem, jenom vytacet, abych byla ja ta co vyvolava konflikty a neumi ustupovat. Uz se to projevilo a ja jsem prisla o bonusy. Dokud neprisla, bylo vsechno v norme. Sef se vyjadril, ze ako starsi pracovne a vekove bych mela ja ustoupit a povznest se a nechtit mit pravdu,i kdyz ji mam, ze jednou ustoupim ja a jednou ona, no ona je "benjaminek" a mne nenecha domluvit,nebo odejde z mistnosti. V praci jsem byla rada,no ted je to pro mne desny.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobý den, chápu, ale šéf má v něčem pravdu, boj nemá cenu, spíše se chovat tak, aby se kolegyně "odbourala" sama. To jest nechodit do přímých konfliktů, ale chovat se a dělat si svou práci tak, aby byly vidět výsledky. Mládí si bohužel o stáří myslí své a přece jí neuděláte radost tím, že vás dostane tam, kam chce - to jest aby vás rozčílila nebo ztrapnila. Zdraví Žáčková“

Michaela: „Pani magistro nic si z toho pana Schnabla nedelejte.Utoci i na pana Panka a jedna se o nepodstatne podnety.Hodne uspechu ve Vasi cinnosti.“

Mgr. Hana Žáčková: „Díky:). Toto mě opravdu nerozhází:). Zdraví Žáčková“

Dominik Kopa: „Vážená paní Hanko žáčková, moc mě zaujalo téma "Emoční IQ" v souvislosti s partnerským soužitím, lezeme si na nervy, mluvíme o rozvodu a ze vzniklých problémů obviněujeme jeden druhého. Děkujem“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, ano, emoční inteligence má velký vliv na partnerské soužití. Existují lidé, kteří jsu hodně empatičtí a náraží pak na lidi, kteří jsou méně, lidé, kteří potřebují k životu více emocí a lidé kteří ne a to se pak odrazí na soužití. Pomoci může práce na sebepoznání nebo partnerské poradenství. Zdraví Žáčková“

Monika z Prahy: „Dobrý den, možná mám dotaz úplně mimo mísu... Moje dcera od školky bojuje s neprůbojností. Navštěvuje už víceleté gymnázium. S každou novou školou a novým kolektivem jsme doufali, že si najde kamarádku, ale stále zůstává na okraji kolektivu. Není úplně nesebejistá, ale prosadit se v dnešní mládeži je opravdu těžké. Trápí jí to a nás rodiče také. Dá se s tím vůbec něco dělat? Co by jste poradila? Navštívit psychologa? Nebo hodně kroužků, aby poznala co nejvíce lidí? Opravdu nevím... Děkuji“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, možná by pomohl nácvik asertivního chování. Případně psychologická diagnostika, z čeho její potíže plynou a následně pak nalezení řešení. Zdraví Žáčková“

Eva K.: „Dobrý den, kterou literaturu byste doporučila ke cvičení emoční inteligence pro předškolní děti a pro dospělé. Děkuji za typy Eva“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, u předškolního dítěte bych se soustředila spíše na sociální dovednosti, které tvoří součást sociální a emoční zralosti, což lze najít v každé publikaci, která se týká školní zralosti. Pro dospělé zde vyšly dvě publikace na téma emoční inteligence, kde lze získat potřebné informace. Zdraví Žáčková“

Eva: „...navazuji ještě na svůj dotaz níže....co pokzd je manžel též unaven z práce,bolí ho hlava a chce klid,např.si přečíst knihu....jak mu říci,že i já potřebuji odreagovat a že děti chtějí být s ním?Díky“

Mgr. Hana Žáčková: „Jsou to i jeho děti a nejen vaše a vy také pracujete - staráte se o celou rodinu. Také si potřebujete na chvilku odpočinout a zas až tak moc nežádáte. A pokud opravdu zde z jeho strany o pomoc nelze - tak lze ale zaplatit palcené hlídání, nemusí být pravidelné, jen občas.“

Vlaďka: „Dobrý den, prosím o radu.Máme 13ti letého vnuka,který často trpí,velmi výbušným chováním-hlavně ve chvílích když se mu v něčem nevyhoví. Podle nás je příčina v selhání rodičů,od malička poslouchali oni jeho,nyní se snaží o přísnější výchovu,ale nic se nelepší. Dokáže udělat i na veřejnosti neskutečnou scénu.Náš názor jako prarodiču je,vyhledat odborníka.Prosíme o radu na koho se obrátit. Děkuji Vlaďka“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, máte možnost se obrátit na dětského nebo klinického sychologa. Zdraví Žáčková“

Gabriela: „Mám syna 4 roky. když se mu něco zakáže začne devastovat co má na dosah. tříská dveřmymlátí a kope do dveří bliká s vypínačem atd.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, zkuste kontaktoat dětského poradenského nebo klinického psychologa. Příčin může být spousta.Zdraví Žáčková“

Gabriela: „Dobry den, mam 4 leteho syna, ktery si jako miminko prodelal dve operace srdce, zda by to mohlo s tim souviset, zjistili mu zhruba pred rokem, ze ma epi aktivitu na mozku, bez tiku rukou ci nohou, zadne zachvaty tresu nic nema. Chci se zeptat, zda muzou s tou epiaktivitou souviset jeho obcasne stavy vzteku, kdy jak se rika nevidi ani neslysi co se mu rika. Tyto stavy ma, zejmena kdyz neni po jeho vuli, napr. spatne se zavrou dvere ci nedostane oblibenou vec. Dekuji za odpoved.“

Mgr. Hana Žáčková: „Dobrý den, ano, mohou, bvají časté a i horší, než popisujet. Zdraví Žáčková“