Scéna světového renomé, která maže hranice mezi generacemi, mezi loutkami a činohrou. Režie Z. Dubová

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Když se řekne Drak, většina lidí si vybaví Hradec Králové, možná i jméno režiséra Josefa Krofty. Příběh tohoto divadla se začal psát v roce 1958, kdy bylo založeno Východočeské loutkové divadlo (přejmenováno bylo v roce 1968). Ředitel Vladimír Matoušek se obklopil nadějnými osobnostmi (Mirka Kostřábová, Jan Pilař, Matěj Kopecký, František Vítek, Věra Říčařová), které spojovala nespokojenost se stavem loutkářství, odbojnost a tvůrčí opozice. Tohoto ducha si soubor zachovával po celou dobu své existence. Slavná kroftovská éra začíná v roce 1971 – režisér Josef Krofta ovlivnil zásadně poetiku Draku. Text je pro něj záminka k variacím, improvizacím a nápadům, což přesahuje hranice loutkového divadla. V dramaturgii nastal posun k inscenacím pro všechny věkové skupiny. Významné místo měly přepisy epických děl. Provokací herecké fantazie dosáhl Krofta pozoruhodných výkonů (Zdeněk Říha, Jiří Vyšohlíd, Vladimír Marek…) Na první úspěchy v zahraničí v 60. letech navazuje vrcholná éra – v letech 1981–1992 vznikly inscenace Zlatovláska, Sen noci svatojánské, Královna Dagmar, Pinokio, které získaly světové renomé.

V polovině 90. letech nastupují čerství absolventi – režisér Jakub Krofta, scénograf Marek Zákostelecký, kteří pokračují v „drakovském“ duchu. 21. století s sebou přineslo vznik Mezinárodního institutu figurálního divadla, pořádání festivalu Divadla Drak v rámci Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů a novou budovu, právě pro mezinárodní aktivity a muzeum loutek.

Ani dnešní vedení Divadla Drak nezapomíná na své slavné předchůdce, ale přizpůsobit tuto výjimečnou kulturní instituci dnešní době a budoucnosti.

Stopáž9 minut
Rok výroby 2016
 P ST
ŽánrDokument