Přechod mezi ideou a obrazem. Francouzský cyklus dokumentů

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Fotografie je stejně jako malba pouze povrchem a reálný prostor, jaký údajně zachycuje, je pouhou iluzí. Dokazuje to snímek z roku devatenáct set šedesát osm, práce Holanďana Jana Dibbetse. Bílý čtverec v centru snímku se zdá být do obrázku domalován až dodatečně. Je to však jen iluze perspektivy. Dibbets na podlaze ateliéru opravdu narýsoval geometrický útvar, jenomže to není čtverec, ale lichoběžník. Jenže při pohledu těsně u podlahy a deformovaný širokým úhlem fotoaparátu působí jako čtverec, a navíc není jasné, do jakého prostoru patří. Jednoduchost tohoto vizuálního paradoxu ustupuje už o pár let později mnohem sofistikovanějším výtvorům. Například montáži fotografií vysokých přes tři metry, vykreslujících na stěně křivku zdánlivě pádící do nekonečna.

Originální názevPhoto / La Photographie conceptuelle
Stopáž26 minut
Rok výroby 2012
 )D( ST HD
ŽánrDokument