Reportáže v regionech
Dva kostely Gustava Meretty
Na Přerovsku se nacházejí dva velmi podobné kostely. V obci Bochoř a ve Staré Vsi. Vzdálené jsou od sebe jen několik kilometrů. Autorem obou církevních památek je Gustav Meretta, věhlasný restaurátor sakrálních staveb a jeden z nejvýznamnějších novogotických architektů na Moravě. Na jednom ze svatostánků se prý dokonce „vyučil“ pro realizaci svého životní díla, které byste našli v Olomouci.
Dva kostely Gustava Meretty
Mauzoleum a kostel Olomouc
Mezi žáky slavného slovinského architekta Josipa Plečnika patřil mimo jiné i Hubert Aust. Svými stavbami v první polovině dvacátého století výrazným způsobem ovlivnil vzhled svého rodného města Olomouce. My se vydáme po stopách tohoto akademického architekta a zjistíme, v čem přesně se u svého učitele inspiroval. Na naší procházce hanáckou metropolí navštívíme monumentální chrám i unikátní Jihoslovanské mauzoleum, které se veřejnosti otevírá jen při výjimečných příležitostech.
Mauzoleum a kostel Olomouc
Vlastivědné muzeum v Olomouci
Mezi perly Olomouce patří třeba kostel sv. Mořice s největšími varhany ve střední Evropě nebo chrám sv. Michala. Ve stejné době, tedy v polovině 13. století, vyrostl i další neméně zajímavý objekt – bývalý klášter klarisek, který dnes slouží Vlastivědnému muzeu. Stejně jako jiné konventy, měl i ten místní pohnutou historii. Využíván byl třeba jako kasárna nebo špitál. Letos uplyne 100 let od chvíle, kdy byla pod jeho střechu umístěna 4 muzea, do té doby fungující samostatně.
Vlastivědné muzeum v Olomouci
Hranická propast
Nedaleko lázní Teplice nad Bečvou se otevírá jícen Hranické propasti dlouhý 104 a široký 34 metrů. V něm můžete vidět Zelené jezírko. K jeho dnu se ale zatím nikdo nedostal, ani po desítkách let bádání se tak nepodařilo zjistit, jak přesně je propast hluboká. Naposledy se odborníci dostali do 520 metrů, což stačilo k tomu, aby propast byla zapsána jako nejhlubší zatopená na světě.
Hranická propast
Historická tramvaj v Olomouci
Olomouc se pyšní nejen celou řadou architektonických památek, ale také dlouhou historií hromadné dopravy. Už ve dvacátých letech minulého století měli v hanácké metropoli jako první na Moravě městské autobusy. A ještě déle, konkrétně od konce věku devatenáctého, jezdí tamními ulicemi tramvaje, Síť kolejí byla původně dlouhá zhruba pět kilometrů, dnes měří téměř osmkrát tolik. Kromě běžných vozů na ní můžete příležitostně vidět jeden prvorepublikový, kterým se svezeme i my.