Mrtvý pianista a rozbitý klavír

Dva televizní filmy podle detektivních románů Emila Vachka Muž a stín a Zlá minuta s Miroslavem Donutilem alias detektivem Klubíčko v hlavní roli už diváci viděli. Film Devatenáct klavírů je posledním příběhem triptychu. Odehrává se těsně před Mnichovem, kdy na Karlovarsku řádí henleinovci.

Klikněte pro větší obrázekA právě tam, v jednom karlovarském hotelu, je nalezen mrtvý lázeňský host, vážený německý hudební skladatel, a klavír, na němž komponoval, je úplně barbarsky zničený. Mezi zkušené detektivy je jako posila povolán diskrétní pátrač inspektor Veverka, kterého hraje Radek Holub.

Zeptali jsme se, jak intenzivně se zajímá o tenhle žánr, možná i o profesi detektiva? „V mém životě bylo období, asi před dvaceti lety, kdy jsem rád a docela intenzivně četl knihy a sledoval detektivní příběhy. Zaujala mě Agatha Christie i některé ze seriálů v televizi, mezi kterými vyčníval vynikající ucelený historický film, Hříšní lidé města pražského.

Nikdy mě ale nenapadlo a nezatoužil jsem dělat kriminalistickou práci, někde něco vyšetřovat. Žijeme v rychlé době, nemám čas číst, a tak jsem se touhle rolí moc rád dostal opět k tomuto žánru, konkrétně k panu Vachkovi, kromě toho, že mě těšila spolupráce s režisérem Dušanem Kleinem.

Režiséra příběhů Dušana Kleina jsme se zeptali na současný filmový kriminální žánr, kam spěje a jak se liší od jeho pojetí této látky?

Klikněte pro větší obrázekKdosi jednou vtipně pronesl myšlenku: „Existují jenom dobré a špatné žánry.“ A tak je to i s kriminálním žánrem. Pohybuje se od čisté klasické detektivky přes komedii až k detektivnímu hororu. Dnes je to všechno spíše otázka formy, to, jakým způsobem příběh režisér vypráví je silně určující.

Bohužel český kriminální film z pláten našich kin téměř vymizel. Stal se ale nezbytnou součástí televizních programů, hlavně v její seriálové a často také komediální podobě. V americké produkci se tvůrci touto formou vyjadřují k nejzávažnějším politickým a společenským problémům. A tak není náhodou, že často získávají ta nejvyšší ocenění.

Na rozdíl od předešlých dvou zpracování, tento třetí díl se kromě pátrání po pachateli zločinu, snaží také ukázat atmosféru a politickou situaci na Karlovarsku v době nástupu fašismu. Do jaké míry se mu to podařilo, to ať už posoudí samotní diváci.

Text: Iveta Kováčová
Foto: Pavla Černá, ČT
Převzato z týdeníku ČT+