O base a basistech nejen v cimbálových muzikách (2014). Režie P. Ryšavý

V lidové hudbě má basa zásadní roli. Zdánlivě nenáročný nástroj plní důležitou roli rytmickou i harmonickou. V každé kapele je jen jedna, takže dva basisté si spolu nikdy nezahrají…

O tom, jestli jsou čtyři struny basy za odměnu nebo za trest, si budeme povídat s ryzím basistou z Horňácka Martinem Slovákem. Je jednak členem cimbálové muziky Martina Hrbáče a zároveň vychovává basistický dorost v ZUŠ ve Veselí nad Moravou. Začít hrát na basu je možné, až po dosažení jisté fyzické zdatnosti – umáčknout tlusté struny není jen tak. Mladí adepti mnohdy ani neví, jaký na sebe berou úděl a zároveň získávají zaručenou výjimečnost.

V cimbálové muzice Ženičky z Hluku hrají jen ženy. Právě na kontrabas hraje Silvia Geryková. Není to v žádném případě náhoda, protože je i členkou Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně. Proč vystudovala basu? Jak hraje klasiku a folklór?

Basista Strážnické cimbálové muziky Danaj Dušan Okénka se začal učit na violoncello, aby si mohl zahrát i s jiným basistou.

Svou cestu ke kontrabasu v první lize nám odkryje Milan Gablas, basista cimbálové muziky Hradišťan.

Navštívíme více regionů – Horňácko, Valašsko i Slovácko a na příbězích lidových hudebníků ukážeme zákulisí muzikantského života, funkce nejobjemnějšího nástroje a nezastupitelnost první těžké doby v každé písni.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2014
 ST AD HD
ŽánrDokument