Portrét světoznámého architekta. S Vlado Miluničem je spoluautorem Tančícího domu. Španělský dokument.

Gehry je slavný. Lze o něm dokonce uvažovat i jako o hvězdě svého druhu, což v architektuře není zrovna obvyklé. Objevuje se často v odborném i populárním tisku, soustavný zájem o něj projevují televizní stanice. Je vyhledáván nejenom pro to, co umí, a proto, že jeho věci vzbuzují mnohdy nadšení i odpor současně, ale zřejmě i proto, že mu není cizí smysl pro humor. Nenavrhuje pouze domy, ale také nábytek, židle. Protože je z Kanady, z kolébky ledního hokeje, dal některým názvy podle termínů z tohoto sportu, jako kupříkladu Krosček nebo Vysoká hůl a podobně. Velcí architekti se pohybují naprosto samozřejmě po celém světě - stejně plynule, jako přecházejí z letadla do letadla, střídají i jazyky. Jsou to kosmopolitní osobnosti, které se cítí všude doma. Třeba Gehry - jak sám uvádí - se narodil v roce 1929 v kanadském Torontu. Ale protože se jeho rodiče, pocházející z Polska, v roce 1947 přestěhovali do USA, je pokládán za Američana. Však jej také před několika lety časopis Time zařadil mezi pětadvacet Američanů s největším vlivem. Gehry neuznává hranice, dívá se dopředu. Od roku 1959, kdy byl postaven jeho první dům, jich vzniklo dalších dvacet sedm. Hodně jich je v Kalifornii (13), od osmdesátých let přibývají další i v Evropě (prvním byla Vitra Design Museum v německém Weilu nad Rýnem v roce 1987 a kupříkladu o deset let později vyrostlo ve španělském Bilbau nádherné Guggenheimovo muzeum), stejně jako v Japonsku.

Napište nám