Seriál o televizních seriálech, které svého času bavily i uvědomovaly národ. Připravili: P. Taussig, K. Hynie a T. Tintěra
00:00:40 Proč všichni stáli o to, získat tady tento hlavolam?
00:00:45 Já nevím, jestli to vůbec můžu říct?
00:00:49 To je přece tajemství!
00:01:13 Já jsem byl od dětství vášnivý čtenář,
00:01:14 všeho, tedy musím říct.
00:01:16 A samozřejmě, že ty Foglarovky mě oslovily,
00:01:20 jako oslovily skoro celou naši generaci.
00:01:22 Ale nikdy jsem nebyl skaut, to musím říct.
00:01:24 Pro naši generaci byly Rychlé šípy tajná záležitost.
00:01:29 A vůbec, vidět komiks, to se tajně půjčovalo!
00:01:33 To měli rodiče schované na půdách.
00:01:35 Člověk, když se k tomu mohl jenom tak aspoň trošku přiblížit,
00:01:38 tak měl obrovskou radost.
00:01:45 Mně po válce bylo asi osm let, tak jsem to potom začal číst.
00:01:51 A hrozně se mi na tom líbilo to,
00:01:56 že ti chlapci, jak říkal pan Foglar,
00:01:58 ti chlapci, byli takoví fajn.
00:02:05 Dneska oceňuju, že Foglar,
00:02:08 kromě toho úžasného fabulačního nadání,
00:02:11 měl i dar humoru, protože některá ta úsloví,
00:02:17 třeba z těch Rychlých šípů, jsme užívali úplně běžně,
00:02:18 a vlastně se dají slyšet
00:02:20 a třeba v mé generaci se užívají dodneška,
00:02:23 což je úplně úžasné.
00:02:25 On to vlastně Foglar jednou charakterizoval sám.
00:02:28 Jednou jsme se o tom nějak bavili a on řekl,
00:02:30 že vlastně ani neví, čím to je,
00:02:32 ale že těm dětem se to, prostě, líbí,
00:02:35 a v tom měl určitě pravdu.
00:02:46 Ta touha udělat toho Foglara byla strašně silná,
00:02:49 takže spolu s Hynkem Bočanem
00:02:52 jsme se domluvili na Záhadě hlavolamu,
00:02:56 vlastně klíčové knížce Foglarově.
00:02:59 Hlavolam je úžasný v jedné věci,
00:03:01 a to, že je tam tajemství a dobrodružství,
00:03:03 ten střet dvou světů,
00:03:06 jakési civilizace a světa tajemna.
00:03:11 Co si víc, jako dítě můžete přát!
00:03:13 Navíc, je tam hra o poklad.
00:03:15 Hra o jakýsi tajemný vynález,
00:03:18 jsou tam tajemní muži, kteří pronásledují děti,
00:03:23 je tam všechno.
00:03:46 Vznikl takovýhle scénář celovečerního filmu,
00:03:48 který jsme zadali do tehdejšího Gottwaldova.
00:03:54 Tam nám to nepřijali.
00:03:56 Mám pocit, že tenkrát ani žádnou konkrétní výtku nevznesli,
00:04:01 ale bylo zřetelné, že se toho báli, a že se jim do toho nechce.
00:04:08 Teprve o dva roky později, v roce 1968,
00:04:11 jsem se domluvil s dramaturgem Československé televize,
00:04:14 s Jiřím Procházkou,
00:04:16 ale ne už na celovečerním filmu, ale na seriálu.
00:04:22 Přátelství těchto chlapců se stalo legendou.
00:04:25 Jejich výpravy za zábavou a dobrodružstvím
00:04:27 vedly všemi směry.
00:04:29 Jen jednomu se zatím úzkostlivě vyhýbali.
00:04:34 Ještě nikdy nepřekročili hranici Stínadel.
00:04:38 Starou část města, plnou křivolakých uliček,
00:04:42 temných zákoutí a průchodů.
00:04:50 Chlapci, kteří tu žili, si už odnepaměti říkali Vontové.
00:04:54 Byli nepřátelští a uzavření,
00:04:57 nikdy nevyhledávali přátelství mimo svou čtvrť,
00:05:00 a sami jen neradi viděli, když mezi ně přišel někdo cizí.
00:05:05 Ale sami Vontové neopouštěli věčné příšeří
00:05:07 úzkých stínadelských uliček,
00:05:10 pokud je k tomu nepřinutilo něco vážného.
00:05:18 My jsme vlastně uvažovali,
00:05:19 že to natočíme v ulicích buďto města Prahy,
00:05:21 nebo jsme uvažovali o Písku a Strakonicích.
00:05:26 A pak, z mnoha důvodů, jsme se rozhodli pro studio,
00:05:30 kde jsme to nakonec natočili.
00:05:33 Ale v každém případě jsem se ptal Foglara,
00:05:35 kde vlastně reálně ta Stínadla jsou.
00:05:37 On, musím říct, chvilinku váhal, chvilinku se kroutil, vykrucoval,
00:05:43 no a pak teda podlehl, když jsem mu vysvětlil,
00:05:46 že to potřebujeme kvůli té realizaci,
00:05:49 a vlastně řekl, že ta hranice byla ulice Revoluční,
00:05:54 která je tady kousek od nás,
00:05:56 a tamtím směrem bylo to město, kde bydleli ti chlapci,
00:06:01 a tímto směrem za mě, někde za tou mříží,
00:06:05 bylo to tajemné území Stínadel.
00:06:15 -Tak co? Zkusíme to?
-Už jsme se jednou rozhodli, ne?
00:06:20 Nepůjdem tam všichni najednou. Nemusíme vypadat jako procesí.
00:06:24 Pojď!
00:06:28 V Řásnovce vlastně začíná
00:06:31 ono tajemné město, ona tajemná čtvrť,
00:06:36 kterou popisuje Foglar a kterou nazval Stínadla.
00:06:41 Kde sídlí Vontové, podivní lidé, podivní cizinci,
00:06:44 tajemné stíny se tam pohybují,
00:06:48 ale hlavně, kde také je ježek v kleci, kdesi u někoho ukryt.
00:06:59 Tady něco je!
00:07:05 -Co to děláš?
-Do kroniky!
00:07:10 Když se kolem sebe podíváme, tak vidíme,
00:07:12 že Stínadla opravdu byla tajemná a zvláštní.
00:07:16 Je to tím, že jsou to úzké uličky, kam málokdy přijde slunce.
00:07:21 Je to tím, že uličky jsou, více méně, pusté,
00:07:26 pohybují se tady divní lidé, vládnou tady Vontové,
00:07:32 kteří jsou označeni těmi žlutými špendlíky,
00:07:36 a hlavně, oni to považují za své teritorium,
00:07:40 a tam nikoho nechtějí pustit.
00:07:44 Cizí prvek je tady nesnášen a vydává se v určité nebezpečí,
00:07:48 alespoň tak, jak to Jestřáb, neboli Foglar, líčí v té knize.
00:07:55 -Ježek v kleci.
-To je nádherný!
00:08:02 Teď ne! Budem si to pamatovat. Pojďte dál.
00:08:10 Bacha!
00:08:18 -Koho volíš? Los nebo Mažňáka?
-Třeba Bahňáka.
00:08:26 Viděls? Ti určitě ani nevědí, že budou volby Velkýho Vonta.
00:08:29 A ani nemají špendlíky!
00:08:32 Snahou bylo vyrobit horor, trošku,
00:08:36 takže měl na ty diváky padnout takový zvláštní strach.
00:08:45 Uvědomil jsem si, když jsem ho viděl znova,
00:08:48 že jemu, tomu seriálu,
00:08:50 když jsem viděl nové zpracování těch Rychlých šípů,
00:08:53 moc pomohlo to, že byl černobílý.
00:08:55 To je spíš otázka pro Jirku Kadaňku,
00:08:58 protože to byl hlavně jeho úkol.
00:09:02 Musela se vytvořit atmosféra, světelná,
00:09:04 která by byla nějakým způsobem už sama od sebe podivná.
00:09:09 Kde světla byla zvláštní, bylo tam šero a občas mlha.
00:09:16 -Pomoc!
-Buď zticha!
00:09:28 To je jenom papoušek!
00:09:35 Co se stalo?
00:09:38 Co tady děláte?
00:09:44 -Chlapci, co to nevidím?
-Stáří přichází!
00:09:49 To jsem já.
00:09:53 -Já nevím, kým mám začít.
-To je jedno.
00:09:55 -Ahoj, Jirko!
-Dobrý den.
00:09:57 Martine, ahoj!
00:09:58 Tomáši, ahoj!
00:10:02 -Jsem to já.
-Jsi to ty.
00:10:04 Já ti pak ukážu fotku, budeš se sám divit!
00:10:07 -Zdeněk se nezměnil.
-Vždyť vy taky ne!
00:10:11 -Zdravíčko!
-Ahoj, Romane!
00:10:12 Já jsem Jiří Lukeš a hrál jsem Mirka Dušína.
00:10:17 Já jsem Martin Kapoun a byl jsem Rychlonožka.
00:10:23 Tomáš Hádl, Jarka Metelka.
00:10:28 Zdeněk Jánský, Jindra Hojer.
00:10:33 Já myslím, že jsem Skamene a hrál jsem Červenáčka.
00:10:38 Já jdu takhle mezi vás. Já jsem strašně rád, že jste tady.
00:10:42 Musím vám říct,
00:10:44 že po třiceti čtyřech letech se setkáváme.
00:10:50 Ale takhle společně.
00:10:52 Prakticky se divím, že vedle sebe takhle neležíme.
00:10:57 Pojem pan Foglar je velký.
00:10:59 Popravdě musím říct, že ne vše,
00:11:01 co pan Foglar má ve svých knihách, zastávám.
00:11:06 Dokonce Chatu v jezerní kotlině jsme nedočetli,
00:11:08 protože můj syn se bál.
00:11:12 Ale byla to zajímavá práce. Bylo to něco úplně nového.
00:11:17 Mně to nikdy nic neříkalo. Já jsem to nikdy nečetl.
00:11:19 Pan režisér mě do toho dostal, já jsem v tom hrál,
00:11:23 šlo vlastně o prachy.
00:11:28 Ježkovy voči!
00:11:30 Já to za tebe vemu!
00:11:32 Kam tě vede slepá vášeň, pro mě to bude přímo hračka!
00:11:36 Já musím na Jirku prozradit jednu věc.
00:11:38 Jirka byl jediný člověk, kterého jsem vlastně znal dobře,
00:11:44 protože já jsem dělal pomocného režiséra na Bobešovi,
00:11:49 to byl zfilmovaný Pleva, Honza Valášek to režíroval.
00:11:54 A já jsem tam dělal asistenta režie,
00:11:56 čili my jsme se, Jirko, znali.
00:11:59 -Vždyť já tam byl taky!
-Tomáš tam byl taky?
00:12:03 Tomáši, já se ti strašně omlouvám. Ale Jirka byl hlavní.
00:12:08 Já byl hned za ním, ale to nic.
00:12:14 Motocykl dám za ježka v kleci.
00:12:17 Mně to stejně nejde do hlavy. To má ten ježek takovou cenu?
00:12:21 Rychlé šípy jsou, když ne pro dospělé, tak pro chlapce,
00:12:26 je to součást kultury.
00:12:29 Já si myslím, že to není málo.
00:12:31 Tenkrát jsem z toho byl ztrémovaný, ale dnes, když si na to vzpomínám,
00:12:35 tak jsem Hynkovi vděčný, nejen že mě vzal, ale že mě nevyhodil,
00:12:40 že, prostě, můžu být Rychlonožka.
00:12:42 A já na druhou stranu musím říct,
00:12:44 že Rychlonožka pro nás byl největší problém,
00:12:46 vy si to, možná, pamatujete.
00:12:48 My už jsme všechny měli,
00:12:50 a s Rychlonožkou už jsme to skoro vzdávali.
00:12:52 A objevil se Martin, který přijel z Ústí tehdy, myslím,
00:12:55 že jo, z Ústí to bylo?
00:12:57 Příšerný nápad, tenkrát.
00:12:59 Na konkurs jsem přijel a najednou se zjistilo...
00:13:02 A my když jsme ho viděli, tak jsme řekli: Konečně!
00:13:04 Prohlašuji na svou čest,
00:13:06 že jsem klub nezradil a nikdy taky nezradím!
00:13:11 Já nevím kluci, jestli se pamatujete,
00:13:13 ale když se to promítalo,
00:13:16 tak to ty ulice byly opravdu prázdné, tehdy.
00:13:19 Já myslím, že to success byl.
00:13:31 -Vontská kronika.
-Je to možný?
00:13:34 Podívej se dál!
00:13:37 -Vojtěch Vont!
-Tak přeci jen existoval!
00:13:46 Machoň a Komour.
00:13:50 Kapitola první.
00:13:54 "Kam paměť sahá, jsou dějiny Stínadel dějinami zápasu.
00:13:59 Opovrhována všemi, kdo nežijí v jejich uličkách,
00:14:01 jsou Stínadla klecí, věznící všechny, kdo se v nich narodili.
00:14:06 Jsme vyděděnci svého města,
00:14:08 a jako bychom pro ten úděl nenáviděli jeden druhého,
00:14:10 zápasíme spolu bez milosrdenství, den po dni."
00:14:16 Podle některých těch útvarů jsem si jist, že to bylo tady.
00:14:22 Tady dokonce byly koleje,
00:14:24 kde jezdily ty vozíky s tou municí, jestli si pamatuješ,
00:14:28 a tady tím tunelem, co jsme šli, tím krásným,
00:14:31 tam se na bojiště přisunovala ta munice.
00:14:35 V každém případě jednu věc.
00:14:36 Mně to v té době připadalo podstatně větší.
00:14:39 To jo.
00:14:40 Nevím, nevím, jak člověk je v tom dětství,
00:14:43 tak ty oči byly jiné.
00:14:59 To už jsem měl jméno takového bitevního experta, v té době,
00:15:03 protože já jsem pracoval na různých válečných filmech,
00:15:08 a tady ta válka byla trošku stylizovaná.
00:15:13 Ale nicméně, také tam byla určitá nebezpečí.
00:15:16 Takže, jak to tak už v životě bývá, že ty názory se někdy zkříží,
00:15:22 nakonec se to tedy řeší násilnou cestou.
00:15:28 Ale tady je třeba říct, ty zbraně byly humanistické, tenkrát.
00:15:32 No, ale stejně jsme dostali.
00:15:35 Protože to byly pytle s moukou a on blbě letěl, to je pravda.
00:15:40 Ale když zasáhl, tak to na tom zasaženém skutečně bylo vidět.
00:15:46 Ale někdy se tam musel přiložit nějaký kamínek,
00:15:49 a to byla pak otázka toho osobního štěstí,
00:15:51 kdo to zrovna dostal tím kamenem.
00:15:56 Ale je zajímavé, že vždycky,
00:15:57 když se točí jakákoliv bitva, nemyslím jenom tahle, tak se říká:
00:16:01 Prosím vás, opatrně, buďte všichni na sebe opatrní!
00:16:05 Samozřejmě, nikdo není opatrný, takže první se snaží trefit.
00:16:11 Takže, člověk skutečně skáče jak zajíc.
00:16:16 Je den bitvy.
00:16:19 Těsně před jejím začátkem se Vojtěch Vont snaží
00:16:20 náčelníky obou stran od jejich záměru odvrátit.
00:16:23 Má jiný plán.
00:16:25 Navrhuje, aby spolu svedli boj sami náčelníci.
00:16:28 Má dokonce přesně stanoveny podmínky,
00:16:30 za jakých by se měl jejich souboj uskutečnit,
00:16:32 aby v něm zvítězil skutečně lepší, a ne jenom silnější.
00:16:37 Ale jeho plán není žádnou ze znepřátelených stran přijat.
00:16:40 Bylo už vyrobeno příliš mnoho zbraní,
00:16:44 aby bylo možné nechat je bez užitku.
00:17:17 Tahleta bitva...
00:17:20 no, já v té době začínal, takže jsem byl šťastný,
00:17:22 že si můžu tzv. přičichnout k filmu
00:17:25 a setkat se s touto technikou, a se vším, co k tomu patří.
00:17:32 Ale stalo se, že kameraman měl takovou specialitu,
00:17:37 že mnohdy vzal handku do ruky a šel s válčícími,
00:17:42 proti lítaly koule,
00:17:43 čím víc lítaly kolem něj, tím víc byl šťastnější,
00:17:47 jenomže jedna ta koule se utrhla,
00:17:49 bylo to už po tom, co se zavolalo na ty děti STOP.
00:17:54 A v té době dostal kameraman zásah.
00:17:57 Když rozzlobený sundal kameru od očí, tak bylo vidět,
00:18:01 že se mu už vytváří modřina, a ta modřina byla bytelná.
00:18:04 Samozřejmě, že se ozvalo:
00:18:06 Počkej, ty hajzlíku, až tě chytnu,
00:18:08 já si to s tebou vyřídím, já si tě podám!
00:18:10 Mně neutečeš, kamaráde, žádnej Makarenko!
00:18:12 A utíkal...
00:18:14 Teď to vypadalo, jako že klukovi jde o život.
00:18:17 Kluk běžel, kameraman běžel,
00:18:19 ale samozřejmě jak běžel, tak se taky časem unavil,
00:18:23 takže když kluka dostihl, tak už, více méně, na něm visel.
00:18:27 Tak, mám pro vás příznivou zprávu: Kluk přežil.
00:18:32 Hlavně, že se té kameře nakonec nic nestalo,
00:18:35 ale ten úmysl tam byl.
00:18:37 To zvědové donesli, že ta kamera,
00:18:39 že se jim stala, do jisté míry, cílem.
00:18:43 Aby to, že jsme si to na ně vymysleli,
00:18:45 nás taky trošičku zasáhlo.
00:18:49 To se stalo něco, co se muselo stát.
00:18:52 Kdosi překročil stanovenou úmluvu a místo pytle, naplněného vápnem,
00:18:55 zasahuje Komoura kamenem.
00:19:09 Tady jsme se museli obrátit na sice mladé herce,
00:19:12 ale už přeci jenom s nějakou zkušeností,
00:19:15 a hlavně jsme se obraceli na ty, o kterých mluvil Petr,
00:19:21 že našli zalíbení právě v této tématice,
00:19:25 a že velice rychle pochopili, o co se jedná.
00:19:29 Protože oni tam neměli moc velký prostor něco rozehrát.
00:19:32 No, to byla trošku pragmatická úvaha.
00:19:35 My jsme si, prostě, potřebovali odpočinout od té šílené práce,
00:19:40 kterou jsme museli vykonat při hledání těch dětských rolí.
00:19:43 A tam jsme si malinko udělali takovou vůli.
00:19:46 Já tedy býval vždycky Rychlonožka, tak mi říkali i na škole,
00:19:53 protože jsem měl ty vlasy, které se nikdy nedaly upravit,
00:19:58 a vzpomínám si, že moje maminka, když jsem šel do tanečních,
00:20:03 tak abych jí nedělal ostudu, mi je mazala cukrovou vodou,
00:20:07 takže jsem měl místo vlasů na hlavě přílbu.
00:20:12 A nakonec jsem dostal roli Mažňáka. Tedy roli záporného chlapce.
00:20:31 Já se jmenuju Mažňák, jestli to náhodou nevíš.
00:20:37 Mně bylo už dost přes třicet, a hrál jsem kluka, hocha.
00:20:42 Tedy, ne sice zrovna dobrého, ale hrál jsem ho rád,
00:20:51 protože ty záporné postavy u Foglara
00:20:53 měly pořád takovou klukovskou dimenzi,
00:20:56 které jsem rozuměl a kterou jsem, tak nějak, chápal.
00:21:03 Si to ještě rozmyslíš...
00:21:15 Vyneste ho!
00:21:18 A chvíli ho tam nechte!
00:21:21 To prej dělá na paměť moc dobře!
00:21:25 Až mi budeš chtít něco říct, tak zavolej!
00:21:29 Já jsem zažil tak nádhernou příhodu!
00:21:31 Dcera byla malá, žehlil jsem plenky, nebo co,
00:21:35 ozval se zvonek a tam stáli dva kluci.
00:21:40 A ten jeden úplně zasklil mou ženu Alenu a řekl:
00:21:44 "Mažňáku, pojď ven!"
00:21:49 Vůbec s ní nekomunikoval.
00:21:52 A jí to došlo a řekla: Jó, ven? Mažňák?
00:21:55 Tak Mažňák nejdřív dožehlí plínky,
00:21:58 potom vezme dceru do kočáru a pojede se s ní projet.
00:22:03 To bude práce Mažňáka!
00:22:07 A ten druhý, ten velký, říkal:
00:22:09 Já ti to říkal, že to je jenom herec,
00:22:12 že to je houby Mažňák!
00:22:16 Toto je kostel sv. Jakuba,
00:22:19 a to byl jeden z mála reálů, kde jsme točili,
00:22:22 protože, koneckonců, si asi každý dovede představit,
00:22:25 že se dá těžko postavit kostelní věž i se zvonem.
00:22:40 -Co je nahoře?
-Dál už to nevede.
00:22:51 Já si vzpomínám, že to místo bylo takhle velké,
00:22:53 asi čtyři metry čtvereční,
00:22:55 bylo na něm, aspoň to je můj pocit,
00:22:58 pět Rychlých šípů, kameraman, kamera a Hynek.
00:23:02 A někde uprostřed přeci jenom zbyl kousek místa na ten deník,
00:23:05 který jsem měl najít.
00:23:07 Tak tam ten deník dali
00:23:09 a na mně bylo, abych ho s tou baterkou našel.
00:23:12 Bylo napětí ve štábu, když jsme to točili,
00:23:14 ale podařilo se mi to.
00:23:17 Máš tam něco?
00:23:19 Hele, podívej se na tohle.
00:23:26 Je to psaný tužkou a prach na tom seděl Bůh ví kolik let.
00:23:32 Aspoň pár vět, abysme věděli, jestli je to opravdu vono!
00:23:34 Počkej!
00:23:37 Ten Tleskač, totiž, nás vlastně dostane do hry.
00:23:39 V tu chvíli my můžeme jít do Stínadel.
00:23:42 My najednou víme, že ten ježek v kleci
00:23:45 není jenom odznak vnější moci, ale že je něco vevnitř.
00:23:49 Spoustu toho asi nepřečteme, trochu jsem se na to doma díval.
00:23:52 Vlastně to byla jistá mystika.
00:23:55 Ta postava, nevědělo se ani, jestli existuje,
00:23:57 jenom se o ní mluvilo.
00:23:59 A najednou se tady potvrdilo, že to byla reálná postava,
00:24:02 a to byl, jak říkáš správně, důvod pro ty Rychlé šípy,
00:24:05 že mají důvod, proč ho opravdu začít hledat
00:24:08 a pátrat po jeho stopách.
00:24:11 Byla to taková ta rozbuška, která vede k dalším činům.
00:24:17 Dával jsem to všechno dohromady už aspoň dvacetkrát.
00:24:20 Ale takhle nervózní jsem u toho nebyl ještě nikdy.
00:24:27 Bál jsem se, abych neudělal nějakou chybu při montáži,
00:24:30 ale zdálo se, že jde všechno docela dobře.
00:24:34 Nedovedl jsem si představit co udělám,
00:24:36 jestli to bude v pořádku.
00:24:39 Byl bych první člověk na světě, kterému by se taková věc podařila.
00:24:44 Překonat gravitaci, odpoutat se od země,
00:24:49 použít při tom jen vlastní síly.
00:24:52 To je mistr Bednář, z Filmového studia Barrandov,
00:24:55 tvůrce létajícího kola.
00:24:57 Tady ho vidíme s modelem.
00:24:59 Já bych se nebál říct, že to, možná, trošku symboliky má,
00:25:02 protože to je touha, létat,
00:25:04 každý z nás, který kdy v životě ve snu létal,
00:25:08 tak to je přece strašně hezké, když člověk může letět!
00:25:14 Konečně bylo všechno hotovo.
00:25:16 Sedl jsem si na kolo a rozjel jsem se co nejrychleji.
00:25:26 Když jsem dosáhl velké rychlosti, zapnul jsem všechny převody.
00:25:31 A pak se to stalo.
00:25:33 Kolo nadskočilo, ale bez nárazu,
00:25:34 spíš jako by ho nazdvihla neviditelná síla.
00:25:38 To létající kolo, aby mohlo letět,
00:25:40 tak jsme si vymysleli, že na plošinu vagónu dáme jeřáb,
00:25:45 z toho jeřábu spustíme kolo,
00:25:47 kamera bude zároveň také na tom vagóně,
00:25:50 takže to bude strašně jednoduché,
00:25:51 a my vlastně jako pojedeme vedle toho kola, které letí.
00:25:56 Musím se přiznat k jedné věci, že celé to začalo tím,
00:25:59 že přišel Jarda Hanzlík, který hrál Tleskače,
00:26:04 a když to viděl, tak říkal:
00:26:05 Moment, moment, já si na to sednu, jako že poletím a jak to končí?
00:26:13 A já říkám: Vždyť víš, vždyť jsi četl scénář,
00:26:16 to končí tím, že dojedeš támhle k tomu stromu,
00:26:18 to letadlo tam do toho stromu narazí,
00:26:20 a tam ten Tleskač vlastně ztroskotá.
00:26:23 A on říká: Jak to chceš jako udělat?
00:26:25 A já jsem říkal: Jako vždycky, u filmu je to jednoduchý.
00:26:28 Já si, prostě, natočím, jak letíš,
00:26:32 pak si natočíme v detailu jenom to křídlo,
00:26:34 jak letí ke stromu atd.
00:26:36 A on říkal: No, ale aby ten vlak včas zastavil!
00:26:39 A já jsem říkal: Járo, nic se nemůže stát,
00:26:41 my ti to hned předvedeme.
00:26:44 Takže hned první den se stalo to,
00:26:46 že jsme narazili, i s Járou, do toho stromu.
00:26:50 On říkal: Tak vám, chlapci, děkuju, že se nemůže nic stát!
00:26:54 A ti kluci od té lokomotivy říkali:
00:26:56 Šéfe, ona když je tam zatáčka, tak to nejde ubrzdit.
00:27:01 Což řekli, až když došlo k nejhoršímu.
00:27:06 Chtěl jsem se vyhnout stromům,
00:27:07 ale lanko kormidelního křidélka se zadrhlo.
00:27:09 Nemohl jsem s ním ani hnout.
00:27:20 Obávám se, že létající kolo skončilo ve šrotu.
00:27:24 Tak jako ty vynálezy často končí.
00:27:27 Ale existoval určitě model, a o ten já jsem strašně stál,
00:27:31 tak jako jsem stál tady o toho ježka v kleci,
00:27:34 že bych si ho nechal na památku.
00:27:37 Ten model, obávám se, že skončil v popelnici,
00:27:40 protože nejdřív si ho vzal
00:27:42 k sobě nějaký náměstek pro své dítě,
00:27:44 no a ty konce jsou pak zřejmé.
00:27:48 Co tady děláte?
00:27:52 Je vás pět, to je skoro dost na založení nový party.
00:27:57 Nebo na zápas o Velký Vontství.
00:27:59 Nechcem založit žádnou novou partu a o Velký Vontství taky nestojíme.
00:28:02 To jste tedy ve Stínadlech jediní.
00:28:09 Chcete mi tvrdit, že nemáte zájem ani o tohle?
00:28:14 -Ježek v kleci!
-Tak přece vás něco zajímá!
00:28:18 Záhada hlavolamu je záhada.
00:28:24 Protože v tomhletom záhadném městě, jako je Praha,
00:28:28 v tomhletom tajuplném městě,
00:28:31 jsme už před pětatřiceti lety natočili Záhadu hlavolamu,
00:28:39 a ze záhadných důvodů potkávám,
00:28:42 kdykoliv přijedu do tohoto záhadného města,
00:28:46 malé školáky a oni mě požádají,
00:28:50 abych se jim podepsal, třeba do čítanky.
00:28:54 Ale vtip je v tom, že nechtějí moje jméno.
00:28:59 Oni mně řeknou: Prosím vás, podepište se mi jako Široko.
00:29:08 Ano, já jsem Široko.
00:29:12 Já nevím, proč si Hynek Bočan vybral právě mě.
00:29:16 Abych řekl pravdu, ono je to tak dávno,
00:29:19 že si to ani nepamatuju, ten průběh obsazování té role.
00:29:24 Já si myslím, že mi, prostě, tenkrát někdo zavolal a řekl,
00:29:27 jestli bych nechtěl hrát Široka v Záhadě hlavolamu,
00:29:31 a já jsem zřejmě řekl, že jo.
00:29:34 Možná taky, že mohl být jeden z důvodů Hynkových,
00:29:38 že tam bylo lezení po zdech a po střechách,
00:29:43 a že já jsem měl vždycky pověst herce,
00:29:47 který se takovým věcem nejen nevyhýbal,
00:29:51 ale naopak takové krkolomnosti vyhledával a měl je rád.
00:30:06 Ty seš přece Velkej Vont!
00:30:09 Jestli bych to uměl obsluhovat? Ne.
00:30:12 Abych vám řekl pravdu, ne.
00:30:16 Já si myslím, že to neumí nikdo, protože v tom ta záhada spočívá.
00:30:27 Kdybych teď udělal před kamerou...
00:30:36 Nepovedlo. Ne, já to neumím.
00:30:46 Je zvláštní, jak mě těch pár pohybů dovede uklidnit.
00:30:51 Když natočíme nejdelší osten ježka tak,
00:30:54 aby vyčníval z klece nejširším jejím otvorem,
00:30:57 posuneme ježka do poloviny výšky klece.
00:31:00 Pak točíme za vyčnívající osten ježkem
00:31:01 až na jeho protilehlé straně
00:31:03 dostaneme do kolmé polohy nad sebou dva jiné ostny.
00:31:06 Tím ježek v kleci dostane takovou figuru,
00:31:09 že všechny jeho ostatní ostny
00:31:11 zaujmou příznivou polohu k nejširšímu otvoru.
00:31:15 Chtěl jsem se přesvědčit, že plánek uvnitř je v pořádku.
00:31:31 Tento film je o chlapectví.
00:31:34 O klukovství, které já si myslím, že si má člověk pracně,
00:31:41 i za cenu úsilí, v životě zachovávat.
00:31:48 Tím se, možná, i rozlušťuje ta záhada,
00:31:50 proč to mají děti a chlapci znovu a znovu rádi.
00:31:55 Protože v tom nacházejí jakýsi
00:31:58 ideál svého dětství, které chtějí prožívat,
00:32:04 a ke kterému se třeba v budoucnu míní vracet.
00:32:13 Mám. Mám, podívejte se!
00:32:19 Takhle jste to ještě neviděli.
00:32:29 My jsme ten seriál dotočili v roce 1969.
00:32:34 To už začínala normalizace, ale takovým pozvolným způsobem.
00:32:39 To nebylo tak, že jeden den sem přišli Rusové
00:32:43 a druhý den už všechno fungovalo jinak.
00:32:46 To byla taková jako postupná normalizace, jak oni tomu říkali.
00:32:51 A my jsme to odpromítali na Vánoce roku 1969,
00:32:59 a to bylo první a poslední promítání na dlouhou dobu.
00:33:04 Pak to šlo nadlouho do trezoru.
00:33:11 Já to musím dokázat, přece!
00:33:21 To je moje!
00:33:22 Tleskač se učil u mě, já se o něj staral!
00:33:37 To je strašná marnost, když se ten ježek ztratí,
00:33:42 a vlastně všechno, co se dělo kolem, vyzní naplano,
00:33:47 ale věděli jsme, nějak jsem cítil,
00:33:49 že to nemohlo být jinak, samozřejmě.
00:33:52 Ale znovu to opakuji,
00:33:54 že ten Foglar byl velmi obratný fabulátor,
00:33:56 a že to udělal tak, jak se to nejlépe dalo udělat.
00:34:00 I právě s koncem toho Tleskačova vynálezu.
00:34:06 Kde je hlavolam?
00:34:08 Nemám. Zůstal ve vodě. Tam někde, ve vodě.
00:34:14 -Ty ho znáš? Znáš ho?
-Je to můj otec.
00:34:21 Foglar byl zklamán,
00:34:25 protože to, jaksi, nebylo přesně podle jeho knížky.
00:34:28 Některé věci tam chyběly.
00:34:30 Dokonce já musím říct, že kdybych to točil dneska,
00:34:33 tak bych tam Bratrstvo kočičí pracky určitě dal.
00:34:38 Že bych se už tolik nebál, že ty kluky třeba nenajdeme,
00:34:41 jako jsme tehdy měli obavy.
00:34:43 Ale já to celé vlastně říkám jenom proto,
00:34:45 abych se mohl pochválit, to je logické.
00:34:48 Tak, jak byl ten Foglar z toho takový lehce zklamaný,
00:34:51 tak po letech jsem se s ním sešel.
00:34:56 Podepisoval u nás na Kulaťáku nějakou svou knížku,
00:35:00 to bylo někdy v 90. letech,
00:35:05 a tam mi ten Jestřáb řekl, že došel k tomu,
00:35:11 že nic lepšího z jeho díla není zfilmované.
00:35:31 Jestli toto téma má co říct současným dětem?
00:35:34 To je beznadějný...
00:35:37 Já si myslím, že mám docela právo říkat, že jo.
00:35:40 A můžu to doložit.
00:35:43 Když tohle odložím, když vám to třeba podám, to můžu, že.
00:35:49 A já to tady doložím...
00:35:53 Tady někde najdu dopis...
00:35:56 To je shoda náhod, že jsem velice nedávno do televize dostal dopis,
00:36:03 a ten dopis mi napsaly takové mladé holky.
00:36:13 A protože jsem idiot, tak jsem si vzal jiný dopis!
00:36:21 No, nemusíte mi to věřit,
00:36:23 ale skutečně mám doma takový dopis od mladých holek,
00:36:27 které mají oddíl Zapadající slunce,
00:36:30 a kterým jsem poslal nějaké fotografie,
00:36:34 a které říkaly, jestli bych jim nemohl dát adresu Rychlých šípů,
00:36:41 a jak to vypadá, jestli jsou to opravdu reálné postavy, atd.
00:36:49 Je to hezké v tom, že se ty otázky pořád opakují,
00:36:51 jsou pořád stejné,
00:36:53 jenom je kladou stále mladší a mladší děti.
00:37:04 -Jde za náma pes!
-Vypadá jako Bublina.
00:37:09 Bublino, pojď sem, pojď! Bublino, pojď!
00:37:15 No pojď ke mně, pojď! Hodnej pejsek, pojď!
00:37:22 Skryté titulky: Blanka Plocarová
Dnešní vydání vzpomínkového cyklu z televizní historie by se mohlo nazvat: seriál o seriálu o seriálu, protože pod pojmem Rychlé šípy si představujeme především obrázkový seriál neboli comics, který byl dlouhá léta mládeži utajován. Filmová verze nejslavnějšího Foglarova románu tedy mohla vzniknout až v roce 1968 a režisér Hynek Bočan vybíral hlavní představitele tak, aby se co nejvíce podobali Fischerovým kresbám.