Pavel Soukup vyvrací omyly a mýty řidičů

Pořad bylo možné přehrát do 31. 12. 2015
Video není k dispozici

Mezi řidiči je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o řízení auta. Bohužel, mnozí si myslí, že pro ně fyzikální zákony neplatí.
Asi už jste je někde potkali. „Nesmrtelní hrdinové“. Často prohlašují: dvoustovka v mém bouráku je jako stovka v té vaší rachotině. Je spousta řidičů, kteří si myslí, že zastaví na fleku, že zatáčku projedou na plný plyn, že při nárazu se kdyžtak zapřou rukama a nohama a nemůže se jim nic stát.
Pojďte se podívat na ty nejčastější omyly, uděláme si pár pokusů.
Asi nejvíc se řidiči mýlí při odhadu délky brzdné dráhy. Často se totiž říká – čím rychleji jedu, tím je brzdná dráha delší. Jenže ono to tak není – brzdná dráha totiž roste s mocninou rychlosti.
Nechceme vás zkoušet z matematiky, ale znamená to, že když jedete dvojnásobnou rychlostí – tak je brzdná dráha nikoliv dvojnásobná ale to celé na druhou – čili čtyřnásobná.
Zkusili jsme zastavit ze 30 km/h. Z dvojnásobné rychlosti – ze šedesátky – to bylo čtyřikrát dál. Z trojnásobné, tedy z devadesátky – pozor – 3 na druhou – rovná se devět. Z devadesátky jsme zastavili devětkrát dál než ze třicítky.

Pak jsme provedli praktický pokus se třemi řidiči. Měli odhadnout, jak daleko zastaví ze třicítky. Každý postavil kužel podle své představy. Většinou si řidičů myslí, že z této nízké rychlosti zastaví mnohem dál než je to pak ve skutečnosti. To se nám také potvrdilo. A pak dvojnásobná rychlost. Naprostá většina řidičů délku brzdné dráhy podceňuje, zvlášť ve vyšších rychlostech, a na mokrém nebo kluzkém povrchu. Naši řidiči se jen divili.

V hlavní roli dalšího pokusu bylo obyčejné – vajíčko. Bezpečnostními pásy se poutáme většinou neradi a z donucení, někdo ani to ne. Přitom bezpečnostní pásy už zachránily miliony životů. Zkusili jsme vajíčko připoutat do modelu auta obyčejnou gumičkou. Rozjeli jsme a narazili. Vajíčko zůstalo neporušené. A pak jsme položili vajíčko na místo řidiče jen tak, volně. Jako nepřipoutaného člověka. Vajíčko se při nárazu rozbilo. Možná vás to přesvědčí.

Vraťme se k našim výpočtům. Podobná závislost jako u rychlosti, platí pro odstředivou sílu.
Dvojnásobná rychlost znamená 4x větší odstředivou sílu. Stačí trochu přidat plyn a auto už se na silnici neudrží.
Zkuste si to někdy sami – na provaz si přivažte nějaké břemeno a roztočte. Když rychlost zvětšíte, budete se divit, jak rychle odstředivá síla roste a jak brzy břemeno neudržíte.
U auta je to podobné – v nízké rychlosti ještě auto zatáčku s klouzavým povrchem bez problémů projede, ve dvojnásobné už ne.

Poslední náš pokus souvisí s nakloněnou rovinou. Auto, brzdící ze stejné rychlosti jednou na rovině a podruhé z kopce, zastaví mnohem dál.
Pohybu auta pomáhá navíc gravitační síla.

Někteří řidiči jezdí tak, jako kdyby pro ně fyzikální zákony neplatily, ale pak je chyba někde jinde. Možná mezi pedálem a volantem.

Stopáž7 minut
Rok výroby 2008
 ST