Kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší Horáčková: Letecké uniformy RAF jsou velmi elegantní a mužné

Film je plný uniforem. Jaká to byla pro Vás práce?

Film plný uniforem je vždy velká výzva. Je potřeba hlídat každý detail a být přesná. Vyžaduje to hlubší studium uniforem a skutečností. Naštěstí existují i lidé, pro které je tento segment vášní – odborní poradci – a já měla to štěstí, že jsem měla takového člověka po boku – Michala Cháru.

Máte za sebou už více „dobovek“. V čem je tato doba specifická?

Poválečná doba je velmi zajímavá, protože byla v každém místě trochu jiná. Jinak vypadali lidé na okupovaných územích, jinak vypadali lidé ze států, které se aktivně účastnily války, jinak třeba Američanky. Ale v každé době chtějí zejména ženy vypadat co nejlépe, a tak i díky euforii z osvobození a návratů jejich mužů nechybějí pestré barvy, zajímavé klobouky a poslední výkřiky dobové módy, jako třeba punčochy se švem.

Kostýmní výtvarnice asi víc času logicky věnuje dámským kostýmům, ale jak tomu bylo v Baladě o pilotovi, kde jsou hlavními hrdiny letci?

Hlavními hrdiny jsou letci, ale spolu s nimi také jejich ženy a rodiny, tak bylo rozhodně s čím si hrát. Ale letecké uniformy RAF jsou velmi elegantní a mužné.

Jak vlastně vypadá práce kostýmní výtvarnice u filmu?

Práce kostýmního návrháře spočívá především v tom, že se svými prostředky pokouší co nejlépe charakterizovat postavy ze scénáře, aby je poslal do těch tzv. „prvních dveří" dobře vybavené v tom smyslu, že divák pochopí, co jsou asi zač. Tomu pochopitelně předchází řada zkoušek, rešerší, konzultací s režisérem a výběr vhodných materiálů.