Revoluce do bordelu nepatří. Americký film podle divadelní hry Jeana Geneta.
Hrají: S. Wintersová, P. Falk, L. Grantová, P. Brocco, J. Corey, R. Deeová, L. Nimoy a další. Režie: Joseph Strick.

Americký režisér Joseph Strick (nar. 6. 7. 1923, Braddock, Pensylvánie) studoval fyziku na Kalifornské univerzitě (UCLA). Po přepadení Pearl Harboru narukoval k letectvu a strávil tři roky jako válečný kameraman. Po demobilizaci pracoval v redakci Los Angeles Times a pokoušel se prosadit jako dokumentarista. Podařilo se mu to až ve spolupráci s Benem Maddowem a Sidneyem Meyersem hraným dokumentem Divoké oko (1960) o rozvedené ženě ztracené ve víru konzumního života. Strick se pak uplatnil samostatně, především adaptacemi zdánlivě nefilmovatelných textů Balkón (1963) podle hry Jeana Geneta, Odysseus (1967) podle románu Jamese Joyce a Obratník Raka (1970) podle románu Henryho Millera. Zaujal také příběhem prostitutky Road Movie (1974) a znovu se vrátil k dílu Jamese Joyce adaptací jeho románu Portrét umělce v jinošských letech (1978). Za krátký dokument Rozhovory s veterány od My Lai (1970) dostal Oscara.

Nyní ČT nabízí jeho malý profil, sestávající z tří snímků (Balkón, Odysseus, Road Movie). Prvním z našeho cyklu je adaptace divadelní hry francouzského existencialistického dramatika Jeana Geneta Balkón (1956), odehrávající se v nevěstinci v nejmenované evropské zemi, zmítané revolučními událostmi. Do nevěstince přicházejí muži prožívat své erotické fantazie, které se ve zmatené době stávají realitou. Stejně jako zákazníci se stávají skutečným generálem, biskupem a soudcem místo svých revolucí zlikvidovaných předobrazů, tak i bordelmamá (Shelley Wintersová) hraje na popud skrývajícího se šéfa policie (Peter Falk) úlohu královny. Genetovu předlohu scenáristicky zpracoval Ben Maddow (který také se Strickem snímek produkoval), aniž by se příliš pietně držel originálu. Ve spolupráci se zajímavým hereckým souborem (kromě už jmenovaných např. Lee Grantová jako Carmen, známý herecký pedagog Jeff Corey jako biskup nebo Leonard Nimoy jako revoluční předák Roger) se tvůrcům podařilo filmovými prostředky tlumočit absurdní grotesknost divadelní předlohy. Kameraman George J. Folsey byl za svoji práci nominován na Oscara.

Napište nám