Kritický diskuzní pořad, ve kterém novinář, kritik a publicista Josef Chuchma reflektuje se svými hosty kulturní a umělecké události týdne v České republice. Oblíbený malostranský podnik Baráčnická rychta koncem června končí se svou kulturní činností. Připomeneme jejich představení „Dechovku“ ve kterém probíhá skutečně pohnutý příběh obce Dobronín, který skvěle ilustruje zamotanou dobu první republiky a stigma druhé světové. Jak dokážou být tato stará témata stále živá i v dnešní době?

Když na podzim 2013 pražské Divadlo VOSTO5 uvedlo v režii Jiřího Havelky Dechovku, počítalo pouze s několika málo představeními. Ale to se spletlo. Zájem o inscenaci uvedenou v pražské Baráčnické rychtě předčil jakákoliv očekávání. V sále této malostranské hospody je představení, v němž vystupuje více než dvacet účinkujících, uváděno dodnes, respektive do konce letošního června. Pak bude tento tradiční restaurační podnik – bohužel – uzavřen. Jiří Havelka a Karel F. Tománek vycházeli při psaní Dechovky ze skutečné události, kdy v obci Dobronín na Jihlavsku došlo při poválečném vyřizování si k zavraždění skupiny místních Němců. VOSTO 5 uvedlo inscenaci za značného diváckého zájmu i ve skutečné obci Dobronín. Nakolik má divadlo moc otevírat bolavá témata naší historie? Je schopno něčeho víc než vděčného zjednodušení daného problému? Jak se divadlu tohoto typu, které vychází ze skutečných událostí moderní české historie, daří divácky a umělecky? Existují dnes ještě nějaká tabu, která i tuzemská divadla obcházejí?


Hosté

Lenka Jungmannová
literární a divadelní teoretička

Lenka Jungmannová


Martin J. Švejda
divadelní kritik

Martin J. Švejda



Tip Jasné řeči

Heda Gablerová v Dlouhé

Pražské Divadlo v Dlouhé v sobotu uvedlo v premiéře Hedu Gablerovou režírovanou Janem Nebeským. Jde o třetí ibsenovskou spolupráci této scény s režisérem, od něhož nelze čekat pietní, uhlazené inscenace klasických látek. » Číst více


Stopáž30 minut
Rok výroby 2016
 P ZJ