Úvahy o reklamě a povrchních módních trendech (2002)

Asi před osmi lety jsem byl v Holandsku. Jednou jsem si tam pustil televizi, ale tak neopatrně, že jsem narazil na reklamu. Jakýsi uměle svalnatý žvýkavec nabízel cosi se slovy: Especially for you! To říkal milionům lidí, že cosi je speciálně pro každého z nich. Šplích jeho blbostí byl pro mě nový, u nás to tak daleko ještě nebylo. Zatušil jsem však, že to přijde a proklel jsem reklamu nesmytelně, což drží dodnes. Protože naší pračce je 28 let, žádný Calgon nikdy nepoznala a je čistá.

O reklamě se dá uvažovat z pohledu hospodářského, estetického nebo mravního. Mne by zajímalo, jak se náklady na ni projevují v ceně zboží, jaký má vliv na prodej a u jakých lidí. Jisté je, že popohání zbytečné nakupování. U slabých povah působí na životní názor i styl. Krom všeho, co se dá o reklamě kriticky říct, škodí i tím, jak se netaktně dotýká vztahů. Maminka je hodná, když děcku koupí to, co ukazují v televizi. Milující lidé mají si darovat auto, mají jíst jogurt Danone a mají vypadat jak Orbit bez cukru.

Reklama povyšuje banalitu nad cennost, a co cenného vezme do úst, to ztrácí cenu. Půvab a společenský úspěch spojuje s určitými značkami zboží. Láká pozornost lidí k věcem nicotným, rozdíl mezi novým a starým Palmexem nestojí přece ani za vzhlédnutí od hry člověče nezlob se k televizoru, a přece s tím Palmex počítá a je ochoten zaplatit za to kdo ví kolik. Mluvím o reklamě televizní, novinová není tak drzá, ani tak idiotická. Nemůže například otvírat konzervu za Bethovenovy hudby.

I vzpomínka na léto je vhodným dárkem k Vánocům. Připomene se vám všem, kteří dáváte, i vám, kteří budete přijímat jako vánoční dar badminton. Badminton – dárek pro zdraví a krásu, badminton – pro štíhlou linii a každý věk, badminton – dárek pro každého. Badminton obdržíte ve všech sportovních prodejnách z kvalitní výroby N. p. Sport Praha.

Ach právě ta hudba, kterou mistr reklamy spojil se svou hovadinou, mě přivedla k otázce, jací jsou autoři reklamy a její ředitelé, když nerozeznají, co je přiměřené, a co je ponižující a hanebné, nerozlišují humor a vtipnou nadsázku od trapnosti. Také mě napadá, že jsou také slabí na své ženy, když ty musejí v televizi exhibovat, jak lámou čokoládovou tyčinku, aby měly orgasmus. V poslední době mě znechucuje tažení úchyláků proti chlupům na ženském těle. A nakonec si všimněte tváří. Muži v reklamě jsou zženštilí jak panáci z výlohy, a ženy antierotické jak tuctové barbíny.

Reklama prostě uráží lidi, kteří poznali, co má v životě jakou cenu a kazí ty, co to ještě nevědí. Pohledný úsměv není jen výsadou těch, kteří mají zdravé zuby. Také třetí zuby mohou zářit jako perly, chtějí totiž dobré ošetření Xydontem. Je to samočistící prostředek na zubní protézu. Až půjdete do drogerie, požádejte o Xydont. Dva měsíce hygieny za 6,60 Kč. Vyrábí pro vás Detecha, Nové Město nad Metují.

Všiměte si, jak hvězdy vystupující v reklamě mají vždy banální rty, prázdný pohled, falešný úsměv, dokonce i děti maminek. Co to tu roste? Takové výrobky! K najatým osobám, jež předstírají rozkoš, radost, překvapení, cítím nenávist až rasovou. Čokoláda není přece nic než čokoláda. Tchibo je jeko „netchibo“, a když potřebujete plenku, jděte do drogerie a nezapínejte televizi s reklamou o plenách. Též vy, dámy, na protivném konci vysílání: o hygienických vložkách si povídejte, když se to zrovna nenatáčí.

Mám tak veliký odpor k televizní reklamě, že se ptám, není-li to nemoc? Není, jsem jenom neobyčejně zdravý. Můj odpor není intelektuální, ale živočišný. Dál ode mne, lháři s hlupáky! Nechápu lidi, hlavně muže, kteří si na sebe mohou vzít věc potištěnou jménem a sebechválou firmy. To ti ten Adidas za to snad platí, že jim děláš zadarmo kašpara? Gentleman nikdy nepije sám! Vidíš, a tohle to se dřív pilo jenom v moc nóbl rodinách. Na zdraví! No vidíš, a dnes patří sekt ke slavnostním příležitostem ve všech rodinách.

V jednom železářství tu v Praze měli za výlohou vrtáky. Sedm – u šesti byla cena, sedmý byl zdarma. A co se nestalo! Uviděl to můj bratr Emil, jenž žádný vrták nepotřeboval. Proto vešel dovnitř a požádal o sedmý vrták. Řekli mu ovšem, že si musí koupit všech šest. „Pak ale není ten sedmý vrták zadarmo a vy jste lháři!“ zašklebil se můj bratr za nás za oba a řekl, že si mají ty vrtáky všechny…

Stopáž9 minut
Rok výroby 2003
 ST 4:3
ŽánrDokument