Rekonstrukce záznamu

„To, že je záznam nevysílatelný, způsobuje asynchronnost obrazu a zvuku. Správně musí jet filmový a zvukový pás souběžně. V průběhu let se do záznamu zasahuje, často ve jménu údržby a z filmu se vystřihují vadné kousky. Bohužel dojde k tomu, že se film zkrátí, jako tomu bylo v tomto případě, kde zvuk přesáhl obraz o 50 vteřin. Film se musel sesynchronizovat, to znamená, střihnout do zvuku, opravit díry ve zvukovém pásu. Když zvuk zcela chybí, dodá se například nějaký ruch z jiného místa. Z obrazového pásu bylo nutné odstranit filmové vady, tedy špatně provedené slepky (způsobují „skákání“ filmu), škrábance, někde i kus obrazu chyběl. Na takovou díru se dá záplata, kterou si vypůjčíme z jiného záběru, stejně jako u zvuku. Je to práce piplavá, pracoval jsem na ní dva dny s pomocí střihového počítačového programu. Teď je toto unikátní dílo zakonzervované v digitálním záznamu a lze jej kdykoliv vysílat. Vedle toho samozřejmě existuje původní záznam,“ vysvětluje Mirko Veselý, střihač České televize, o němž se říká, že má zlaté ruce.