Rozhovor s Petrem Horákem

Producent animovaných filmů, 3D specialista a režisér animovaných filmů, majitel a zakladatel studia Alkay Animation Prague s.r.o., koproducent Lichožroutů

Alkay Animation Prague je studio, ve kterém pod vedením Petra Horáka film Lichožrouti vznikl. Studio bylo založeno roku 1999. Specializuje se na CGI animaci a cartoon animaci. Studio je vybaveno moderní počítačovou technologií: softwarem Maya, Real Flow, Syflex, Shave and Haircut a 3Delight určeného pro 3D animaci, dále softwarem Animo pro kreslenou animaci a softwarem Adobe pro postprodukci a vizuální efekty a vlastní digitální 2K střižnu se systémem „Logic“.

Jak se vaše studio dostalo k práci na novém českém animovaném filmu Lichožrouti?

S režisérkou Galinou Miklínovou spolupracujeme již mnoho let a dokonce jsme i producenti většiny jejích krátkých filmů. Takže když přišla před několika lety s dotazem, zdali bychom nechtěli jít s ní a producentem Ondřejem Trojanem do realizace Lichožroutů, bylo okamžitě rozhodnuto.

V jaké fázi příprav se vlastně animovaný film dostane od výtvarných návrhů a scénáře k vám na stůl. Nebo přesněji k vám do počítačů?

Všechno, co vidíte v animovaném filmu, musí někdo vymyslet, nakreslit či vymodelovat z designerské hlíny. Toto vše připraví výtvarník a jeho spolupracovníci. Tyto všechny podklady poté slouží jako výchozí bod pro zhmotnění jednotlivých postav, pozadí a rekvizit v počítačích. U počítačů nesedí IT inženýři, ale výtvarníci, kteří za spolupráce hlavního výtvarníka přidají hodnotu, který současný software, pokud se s citem využije, nabízí.

Jaká je technologie Lichožroutů, co všechno vaše práce zahrnuje?

Technologii, kterou jsou Lichožrouti vytvořeni, se celosvětově říká CGI, tedy Computer-generated imagery. Znamená to, že vše je vytvořeno ve virtuálním prostředí počítače. Naší prací je z dodaného scénáře a výtvarných návrhů vytvořit obrazovou složku filmu. Tedy, nakreslit storyboard/animatik, vymodelovat v počítači všechny postavy, rekvizity a pozadí. To vše v počítači na tabletech ručně pokreslit strukturami, připravit postavám virtuální ovladače pro animaci, naanimovat jednotlivé scény, potom je virtuálně nasvítit, vyrenderovat, zkomponovat a předat k finálnímu střihu a barevným korekcím do postprodukčního studia.

Byla pro vás práce na Lichožroutech něčím nová? Lišila se v něčem od vašich předchozích projektů?

Oproti předchozím projektům bylo potřeba nastavit technologickou a kvalitativní laťku o kus výše, protože si to vyžadoval právě výtvarný záměr filmu. Věděli jsme, že nemůžeme v českých podmínkách vytvořit film jako americká animační studia, zároveň jsme ale nechtěli vytvořit nějaký podprůměrný „plastikový“ CGI film.

Co bylo pro vás na filmu nejtěžší?

Nejtěžší bylo vymyslet technologické postupy, které dovolí malému týmu udržet výtvarnou a filmovou kvalitu, kterou jsme si na začátku stanovili, na úrovni celovečerního filmu. Poté tento tým postavit a udržet ho v českém, animovanému filmu ne zrovna přejícím prostředí v maximálním výkonu po dobu tří let.

Která fáze vaší práce vás nejvíc baví, kdy máte při pohledu na obrazovku pocit uspokojení?

Já osobně mám radost ze všech fází, i takových těch ne zrovna atraktivních, jako je třeba programování, bez kterého by ovšem takový film nemohl vůbec vzniknout. Ale pokud mohu některé fáze vyzdvihnout, tak je to animace, kdy člověk vidí, jak postavy ožijí a dostanou svůj charakter. Druhá krásná fáze je, když se jednotlivé záběry nasvítí a vyrenderují a člověk poprvé spatří výsledný vzhled, kde se spojí a ukáže práce všech jednotlivých profesí jako celek.

Jak velký tým animátorů pracoval na Lichožroutech?

Na filmu pracovali i jiné profese než animátoři. Např. storyboadisti, modeláři, texturáři, programátoři, rigaři, osvětlovači, kompozitoři, programátoři a jiní. Pro zjednodušení ale tomuto celému týmu můžeme říkat animátoři a byl zhruba 25členný.

Přibližte nám, co jednotliví členové týmu dělají?

Storyboardisti – nakreslí obrázkový scénář filmu, z kterého vytvoří animatik. To je vlastně první vizuální podoba filmu a nejdůležitější část výroby, kde se vše plánuje a vymýšlí.

Modeláři – dle výtvarných návrhů vymodelují vše, co je ve filmu vidět. Tedy postavy, pozadí a rekvizity.

Texturáři – vše, co modeláři vymodelují, musí pokreslit strukturami na tabletech na počítači.

Rigaři – všemu co se ve filmu hýbe, musí vytvořit virtuální kostry a ovladače podobné klasické filmové loutce.

Animátoři – pomocí virtuálních ovladačů a koster vdechnou jednotlivým postavám a předmětům život.

Simulátoři – pomocí software simulujícího reálné fyzikální jevy vyrobí animaci, např. vody, létajícího listí, látek, kouře aj.

Osvětlovači – všem předmětům nastaví fyzikální světelné parametry a pomocí světel ve virtuálním prostředí nasvítí každou scénu filmu.

Programátoři – jsou k dispozici všem profesím a snaží se jim zjednodušovat práci vhodnými podpůrnými nástroji, které programují na míru přímo pro film.

Kompozitoři – skládají jednotlivé vrstvy obrazu, vyrábí vizuální efekty a barevné korekce v jednotlivých záběrech.

Vy jste vedoucím studia Alkay Animation Prague a koproducentem Lichožroutů. Podílel jste se na filmu i jako animátor, nebo se věnujete jen organizační stránce projektu?

Krom toho, že jsem vedoucím studia a produkce, tak také vytvářím a vymýšlím celý výrobní a technologický postup. Tedy jak se odborně říká, vytvářím s programátory pipeline a s produkčními workflow jednotlivých profesí. Také jsem hlavním osvětlovačem a render managerem studia.

Lichožrouti jdou do kin, s jakým pocitem je pouštíte do světa?

Lichožrouty vypouštím do kin s velmi dobrým, hřejivým pocitem, protože se nám ve finále povedlo laťku kvality, kterou jsme si na začátku stanovili, posunout ještě o kousek výše, než jsme zamýšleli. A to vše díky obrovskému zápalu a pracovitosti celého studiového týmu, který dělal svoji práci s radostí, nevyjímaje supervizi režisérky a výtvarnice Galiny Miklínové a producenta Ondřeje Trojana.

Co vaše studio připravuje dál?

Nejraději bychom rovnou začali Lichožrouty 2, ale to si ještě budeme muset chvilku počkat. Takže mezitím určitě dokončíme několik dílů ručně kresleného seriálu Čtyřlístek a doufám, že dojde i na pokračování celovečerního CGI filmu Čtyřlístek 2.