Cesta režiséra Lordana Zafranoviće od studií na pražské FAMU přes světový úspěch ve své době šokující Okupace ve 26 obrazech až po návrat do Prahy.
Režie P. Marinkovič.

Dokument chorvatského režiséra Pavo Marinkoviće, natočený v mezinárodní koprodukci, je věnován osobnosti chorvatského, přesněji jugoslávského režiséra Lordana Zafranoviče, který studoval a významnou část svého života žil v Československu. Zafranović patří k tzv. pražské jugoslávské škole, jak se označuje skupina současníků, která absolvovala FAMU. Název i rámec dokumentu je aluzí k Zafranovićově klíčovému filmu Okupace v 26. obrazech.

Tento drsný film o násilí ve válečné Jugoslávii čtyřicátých let je natolik brutální v popisu vzájemného vraždění, že byl před svým uvedením v českých kinech zkrácen cenzurními zásahy. Snímek byl ve své době oceněn na festivalu v Cannes, ale podstatné je, že s prožitou zkušeností devadesátých let umožňuje porozumět kořenům etnického násilí na Balkáně. I proto byl Zafranović dlouho dobu v Chorvatsku v nemilosti – byl označen za stoupence jugoslávského režimu a vyhoštěn.

Dokument se věnuje historickému pohledu na vznik a reflexi Okupace v 26. obrazech, dále pozici Zafranoviče jako režiséra s velkým renomé i mezinárodními úspěchy. Konfrontuje kontroverze kolem filmu po jeho vzniku se současnými režisérovými postoji. Film se také věnuje jeho vztahu k někdejšímu Československu a jeho současnému životu v Praze.

Film se rovněž zabývá dobovým kontextem, zejména proměnou jugoslávské společnosti v moderním Chorvatsku a rovněž proměnami vztahů řady lidí k Zafranovičovi jako klíčové a kontroverzní osobnosti, která svým odporem k nacionalismu tříbí ideologické názory a rozděluje lidi na příznivce a nepřátele. Jedni Zafranoviče považují za génia, který doplatil na své megalomanské plány a aroganci, jiní zcela zavrhují jeho samotného i jeho filmy.

Film byl natáčen v Záhřebu a v Praze a z českých osobností se ve filmu objeví např. Jiří Bartoška, Tereza Brodská či Jiří Menzel. Dílem je tedy věnován vzájemným vztahům Chorvatů a Čechů, ať už v obecné rovině, tak i na poli kinematografie. V dokumentu je použita řada pozoruhodných archivních záběrů.

Napište nám