Čtyři otázky pro scenáristu Ivana Hejnu

Jaký typ detektivek máte rád jako divák?

Žádným velkým ctitelem detektivek nejsem. Mám raději kriminálky. V kriminálním žánru známe pachatele obvykle od samého začátku a střet hlavního hrdiny s ním je zřetelný a silný. To je v dramatickém žánru docela důležité. V detektivce to je jinak. Tam se dozvíme až v posledních pěti minutách, kdo vraždil.

Čím vás zaujala předloha P. Quentina?

V této detektivce je do jisté míry potlačena úloha detektiva. Respektive detektiv se v určité fázi příběhu stává protihráčem hlavního hrdiny, který tak musí pátrat nejen po pachateli, ale ještě bojovat s detektivem. To se mi zdálo zajímavé. Vadí mi, že detektivky jsou často logickou skládačkou bez emocí. Quentinova detektivka je v tomto směru částečnou výjimkou. V příběhu pátrá po pachateli otec, aby zachránil svého syna. To přináší silnou emoci.

Jaký rozdíl vidíte jako autor v přípravě původního scénáře a adaptaci díla jiného autora?

Velký. Do původního scénáře promítáte všechno, co si myslíte o světe, o lidech, prostě můžete napsat jen to, co jste. Adaptujete-li dílo jiného autora, pohybujete se už ve vyznačeném terénu s předem danými postavami. Vaším úkolem je tuto materii přetavit do dramatického tvaru. To samozřejmě někdy znamená rozsáhlé úpravy, ale pořád musíte hrát s kartami, které vám autor literární předlohy rozdal.

Klasické detektivky jsou brány spíše jako „konverzační hry“ s kriminální zápletkou. Domníváte se, že je v nich důležitější spíše napětí nebo spíše ona konverzační rovina?

Obě roviny jsou důležité. Detektivní seriál Columbo má vynikající dialogy, jedinečného charismatického detektiva a trochu napětí. Jak prosté, milý Watsone…

Ivan Hejna (* 1953)

Absolvoval obor dramaturgie na AMU v Praze. Pracoval jako dramaturg ve Státním divadelním studiu a později jako dramaturg rozhlasových her v Českém rozhlase. Je autorem mnoha televizních her a filmů (Posel dobrých zpráv, Mílaři, Pohoří královny Maud, Nade mnou země, Jestřábí věž, Portrét, Zahrada dětí, Hadí pohledy), ale také seriálů (Dlouhá míle, Přízraky mezi námi) a cyklu Černí andělé.

Rozhovory