Babí Jar
Na programu koncertu 29. června z 53. ročníku Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl 2011 z ll. zámeckého nádvoří byla díla ruských skladatelů, nejprve suita ze slavného baletu Igora Stravinského Pták Ohnivák a poté 13. symfonie Dmitrije Šostakoviče s podtitulem "Babí Jar". Ta byla těžištěm celého večera. Dramaturgie festivalu ho koncipovala jako připomínku 70. výročí masakru, při kterém nacisté během dvou dnů povraždili téměř 34 tisíc kyjevských Židů. Někdy v době 20. výročí masakru místo navštívil tehdy respektovaný sovětský básník Jevgenij Jevtušenko. Až tady se dozvěděl o válečných hrůzách. Babí Jar na něj zapůsobil natolik, že napsal báseň, osobní a velmi intimní zpověď člověka-vypravěče, který při pohledu na ono smutné a pusté místo myslí na židovské oběti. Ve finále pak ruskému národu trpce vyčítá antisemitismus. Verše vzbudily značný rozruch a přes všechny nepříjemnosti a výtky přinesly svému autorovi velký úspěch. Inspirovaly i skladatele Dmitrije Šostakoviče. Původně chtěl vytvořit jednovětou vokálně symfonickou poému, ale pak svůj záměr změnil, přidal k Babímu Jaru další čtyři části a vznikla tak 13. symfonie. Jde tedy o zhudebnění Jevtušenkových básní, které spolu tématicky nesouvisejí. Část Babí jar je v pořadí první, další věty nesou názvy Humor, V obchodě, Strachy a Kariéra.