Jiřina Bohdalová v půlhodince inspirací a zajímavostí pro volný čas
00:00:14-Krásnou víkendovou sobotu, milí televizní přátelé!
00:00:18Jistě si užíváte plného léta,
00:00:21ale nezapomeňte na pranostiku, která praví: "Co se v létě zrodí,
00:00:26vše se v zimě hodí."
00:00:30Takže sbírejme, zavařujme a sklízejme.
00:00:33A teď k našemu pořadu.
00:00:35Navštívíme botanickou zahradu v Praze Na Slupi.
00:00:39Podíváme se za ošetřovatelkou lvíčat.
00:00:43Dozvíme se užitečné informace o kamenech do zahrady.
00:00:48Zajímavý výtvarný nápad nám ukáže Vladimíra Pečinková
00:00:53a Jája Dvořáková upeče báječný jablečný moučník.
00:00:59Můžeme se do toho pustit.
00:01:07Jsme opět v botanické zahradě Na Slupi
00:01:11a pan magistr Procházka mi dal takovou otázku,
00:01:15jestli nevím, co to náhodou je? No nevím.
00:01:19Mně to něco připomíná, ale je to menší.
00:01:23Říkalo se tomu hadinec, nebo tak.
00:01:27-Naprosto správně.
-Jo? -Je to hadinec.
00:01:31Ty naše hadince jsou takové malé,
00:01:33jsou to dvouleté plevele s modrými květy.
00:01:36Tohle je hadinec, který pochází z Kanárských ostrovů
00:01:40a květenství v dobrých podmínkách může dosáhnout až tří metrů.
00:01:44My tady máme takový střed.
-A to jsou...
00:01:47Jsme v botanické zahradě, že jo? Tady se dá pěstovat všelicos,
00:01:52ale když si to koupím, tak co s tím mám udělat,
00:01:56aby mně to takhle nádherně kvetlo?
00:02:00-Nejčastěji člověk tuto rostlinu sežene v podobě semen.
00:02:03Vy si objednáte, nebo koupíte semínka
00:02:06tohoto druhu Echium wildpretii.
-Echium... -Wildpretii.
00:02:11Jak vy si to všechno pamatujete?
00:02:13-Ono to postupně do té hlavy naskáče.
00:02:15-To je krásný.
00:02:18Tak si koupíme tyhle semena a co uděláme?
00:02:20-Dáte to do běžného výsevného substrátu s přídavkem písku.
00:02:24Ta malá semínka perfektně klíčí.
00:02:27Malé rostlinky si potom rozpikýrujete.
00:02:29-Za jak dlouho to asi uvidím?
00:02:31-Během třeba týdne už tam budou semenáče.
00:02:34-Týdne? No to je pro mě rostlina. Já jsem rychlá.
00:02:38Já dlouho nechci čekat.
00:02:40Semínka, potom do týdne mám rostlinky, přepikýruju.
00:02:44-Ve velikosti několika centimetrů můžete dát do květináčů
00:02:49a ony během toho prvního roku vytvoří růžici.
00:02:53V závislosti na té nádobě.
-Něco podobného jako tohle?
00:02:57-Ano, přesně tak.
00:02:59Čím větší nádobu mu dáte, tak udělá větší růžici.
00:03:02-Pak druhý rok?
00:03:04-Druhý rok po přezimování, on nesnese mráz.
00:03:08-To je důležitý.
00:03:10-Je potřeba jej přenést někam, kde není mráz.
00:03:13Zimní zahrada, nějaká světlá chodba například.
00:03:17Chce to spíš světlo.
00:03:19Během druhého roku se rostlina začne prodlužovat,
00:03:22to je vidět tady vedle.
-Ta ještě nekvetla?
00:03:26-Ta ještě nekvetla, ta teprve pokvete.
00:03:29-To pokvete do takovéto výše. Ale když říkáte,
00:03:33že to mohu přesadit, tak někam asi ke zdi?
00:03:40Ono to bude ještě růst.
00:03:43-Ono je to náchylné na nějaké povětrnostní výkyvy.
00:03:47Ono je možná lepší, než jej vyndat z květináče,
00:03:50zapustit jej i s květináčem do země.
00:03:54-To je šikovný. Třeba někde ke zdi.
00:03:57-Někde ke zdi na jih, ta rostlina potřebuje sluníčko.
00:04:01-A nechat to tam od jara až do podzimu.
00:04:03-Pak vyndat a zazimovat.
-To vyndáme s tím květináčem.
00:04:07-Přesně tak.
-Zazimujeme a druhý rok znovu.
00:04:11-Pak rozkvete a odumírá.
00:04:13-Hlavně, že ze semínek to rychle vyroste.
00:04:19-Je to vlastně dvouletka. Když ji každý rok vysejete,
00:04:23budete mít každý rok květy. Dva roky někdy i déle,
00:04:26ale většinou po dvou letech rostlina vytvoří květenství.
00:04:31-Během dvou let, abych to nečekala dřív.
00:04:35ČT, Kavčí hory, 140 70, Praha 4, hobby@ceskatelevize
00:04:41Jsme u chovatele pana Hnízdila v Dubči.
00:04:45Já bych vás nazvala přímo náhradní mámou toho lvíčete.
00:04:51Je to paní Vaňková. A to je zrovna doba krmení?
00:04:58-Doba krmení je kdykoliv, kdy si holčička vzpomene.
00:05:03Protože to je miminko.
00:05:05-Kolik je jí.
-Dva a půl měsíce.
00:05:08-Jak se jmenuje?
-Jmenuje se Ussuri.
00:05:11Klekněte si k nám.
-Ona zatím pije mléko?
00:05:17-Ona už papá i masíčko. Ale ještě ne tolik.
00:05:21V přírodě by ji maminka kojila až do čtyř až pěti měsíců.
00:05:26Ona to mlíčko pořád ještě potřebuje.
00:05:29-A měla ještě nějaký?
-Neměla.
00:05:32Maminka měla první mláďátka a týden po porodu ztratila mléko.
00:05:37Ona je odchovávaná takhle uměle.
-A kolika se dožívají let?
00:05:44-To já nevím.
-Tak 25 let.
00:05:47V přírodě samozřejmě méně.
00:05:49Tam jsou vlivy, které jim život zkracují.
00:05:53Třeba samec, lev má velice krátké reprodukční období.
00:05:59Asi od tří let a v osmi letech mu hrozí,
00:06:03že ho nahradí jiný silnější samec.
00:06:06-Do kolika let jí budete dávat mléko?
00:06:13-Měli bychom vydržet tak 4 měsíce.
-Kolik je jí? -Dva a půl měsíce.
00:06:21-Jo, takhle, ona je miminko.
-Ano, ona je miminko ještě.
00:06:28-Ale už se ozývala.
00:06:30-Lidský miminka se umí také pěkně ozvat,
00:06:34když se jim něco nelíbí.
-Vy ji budete cvičit?
00:06:37-Ne, to je budoucí chovná partnerka našeho Maxe, kterému je půl roku.
00:06:43Je to lev od stejného chovatele, ale od jiného chovného páru,
00:06:47takže bychom se mohli, jestli si budou vyhovovat,
00:06:52dočkat vlastních lvíčat.
-To by bylo krásný.
00:06:56-Ze začátku takhle sladká byla i v noci.
00:06:59Tak mě vzbudila řevem, který nám tady předvedla.
00:07:03Každé 2 hodiny musela papat, ale teď už v noci spíme.
00:07:08-Oni si umí zvyknout na člověka, že jo? -Oni si zvyknou.
00:07:13-A rozpoznaj vás?
-Rozpoznaj, je to chytrej tvor.
00:07:18Tím, že žijí mezi námi, tak my jsme pro ně členové smečky.
00:07:23My jsme ti starší členové smečky a vy byste mohla případně být,
00:07:28kdybyste sem jezdila častěji, teta lvice.
00:07:32V přírodě se lvice sdružují ve smečkách
00:07:36a společně vychovávají mláďata a snaží se je bránit před samci,
00:07:41protože tam se stane, že dospělý lev zabije cizí mláďata,
00:07:46aby se mohl množit sám. Tak vy byste mohla být teta lvice.
00:07:51-Podívej se Ussuri, podívej se na mě, já jsem nová teta.
00:07:58-Tak teto, budete krmit?
-No, ukaž, takhle.
00:08:02To si připadám, jako když jsme měli mimino.
00:08:10-Vždyť to je miminko.
00:08:14-Podívejte, když už má dost, tak to kouše.
00:08:18-Zrovna včera překousla dudlíka
00:08:21tak jsme si museli pořídit jinýho, trošku lepšího.
00:08:31-Když si chci pořídit soliterní kámen do zahrady,
00:08:35tak si musíme uvědomit, že musíme použít ryze přírodní kámen,
00:08:41není výhodné použít kámen lomový.
00:08:44Ten je ostrohranný, nemá patinu, nemá historii, je to jen surovina.
00:08:51Když přírodní kámen, tak velikost kamene je odvislá od toho,
00:08:57jaký prostor máme.
00:09:00Musíme vzít v potaz, že kámen, když má být solitéra,
00:09:04tak v budoucnu bude mít konkurenci v vzrůstu rostlin,
00:09:10ve hmotě domu, ve hmotě bazénu a podobně.
00:09:15Tak čím větší kámen, tím máme větší efekt,
00:09:20více energie a hlavně se do zahrady dostává doslova socha.
00:09:26Brát kameny v přírodě je podle zákonů zakázáno.
00:09:31Takže musíme navštívit firmy, které se zabývají prodejem kamenů
00:09:37a v daný okamžik vám nabídnou nejen velikosti, tvary,
00:09:42kresby kamenů, ale hlavně mají svým způsobem povolení.
00:09:51Není představitelné jet do přírody a drancovat tyto unikáty.
00:09:57Pod tím mohou být živočichové,
00:10:01můžeme zničit i samotnou podstatu té krásy přírody.
00:10:12Když už jsme se pro nějaký kámen rozhodli,
00:10:16tak následuje nakládka a transport kamene.
00:10:19Tím, že se jedná o velké váhové hmotnosti,
00:10:23tak by to měli dělat zkušení zaměstnanci firmy,
00:10:28kteří mají povolení a znalosti, aby řádně kámen uvázali,
00:10:34aby jej přetransportovali, ale hlavně, aby jej usadili.
00:10:42Podle toho jak má kámen spodek, tak se buď musí hluboko zakopat,
00:10:49nebo podbetonovat, nebo zafixovat jiným způsobem.
00:10:54Hlavně musí být tak zafixovaný, aby se nehnul.
00:11:03Když jej umísťujeme do zahrady, vždy dáváme kámen a umísťujeme tak,
00:11:09abychom jej mohli pozorovat
00:11:11z těch nejdůležitější pohledů interiér, exteriér.
00:11:15Čím je kámen větší, tím jej můžeme posunout dál do zahrady,
00:11:20ale vždy by to mělo být tak,
00:11:23abychom mohli obdivovat jeho kresbu, strukturu a podobně.
00:11:28Kámen je jedinečný originál. To je to cenné na tom kameni,
00:11:35že nám nabídne možnosti krásy, co příroda za miliony let dokázala.
00:11:48Jsou kameny v Japonsku, v japonsky se jim říká cukubai,
00:11:54které od přírody mají vymleté vnitřky
00:11:58a vzniká tam prohlubeň, která se naplní vodou
00:12:03a slouží to jako pítko pro ptáky, a nebo by se dalo říct,
00:12:09především v Japonsku to slouží k tomu,
00:12:13že k tomu kameni je přivedena pitná voda,
00:12:17bambusovou tyčkou do prohlubně stále kape,
00:12:22nebo teče jemný čůrek vody,
00:12:25a je tam naběračka a když host přichází,
00:12:30tak by si měl opláchnout ruce a vypláchnout ústa
00:12:34a tím dává majiteli najevo, že přichází s nejlepšími úmysly.
00:12:48S paní Pečinkovou se nevidíme poprvé.
00:12:52-Jaký výtvarný námět výtvarný jste nám dnes přinesla?
00:12:57-Dnes jsem vám přinesla obrázky do oken, které jsou hedvábné.
00:13:02Jsou nataženy na kovovém kroužku.
-To se dá koupit? -Ano
00:13:07Ve výtvarných potřebách. V různých velikostech i tvarech.
00:13:11Už je takhle bílé hedvábí natažené na kroužku.
00:13:14-Takhle se to potom může zavěsit.
-Ano, třeba do okna.
00:13:19-Krásně přes to sluníčko prosvítá.
-To je krásný dárek.
00:13:23Tak se do toho pustíme.
00:13:25-Potřebujeme hedvábí a barvy na hedvábí.
00:13:30Vidíte, že lahvičky jsou od různých výrobců,
00:13:34záleží na tom, kdo si co vybere, podle barvy i podle ceny.
00:13:39Tam jsou dvě věci. Barvy se dělí na 2 skupiny.
00:13:43Jedny jsou zažehlovací žehličkou, což je pro nás lepší,
00:13:47protože žehličku má doma každý, a pak jsou fixovatelné parou,
00:13:51na to je potřeba speciální hrnec, do toho bych se nepouštěla.
00:13:56-Já koukám, že tady máte také kuchyňskou sůl.
00:13:59-Kuchyňskou sůl můžeme použít tuhle, nebo speciální efektovou sůl,
00:14:03anebo se dá také použít sůl do myčky, která má hrubé krystaly
00:14:08a ta sůl na tom udělá takovýto krásný efekt.
00:14:11-To je krásný. Tak co s tím, aby to bylo takový?
00:14:14-Můžeme si to ukázat.
00:14:16Vezmeme si čisté hedvábí, vezmeme si nějakou barvu.
00:14:21Zkusíte si to?
-Tak já bych vzala tuhle.
00:14:27Potom, no počkejte...
-Tak něco jarního?
00:14:31Žlutá, oranžová, červená?
-Oranžovou bych mohla.
00:14:35To už by bylo moc červený.
-Nebo zelenou?
00:14:38-Zelenou do toho. To bychom měly.
00:14:42-Vezmeme si štětec a jednoduše namáčíme štětec rovnou do barvy.
00:14:49-Já to budu dělat podle vás.
-Nemáčíme moc do vody.
00:14:53Pracujeme jenom s tou barvou.
00:14:56Vidíte, jak se barva krásně na hedvábí rozpíjí?
00:15:00Je to i rychlá práce. Naneseme si zelený okraj.
00:15:03Výhodou je, když to jde rychle, tak se do sebe barvy vpijí.
00:15:13-To je ideální pro děti. Pro malinké děti.
00:15:17-Pro malé děti, protože si rády hrají s barvami
00:15:21a rozpije se to a efekt je krásný.
-Už jste to s dětmi zkoušela?
00:15:26-Zkoušela jsem to s dětmi, dělaly tady ty vějíře,
00:15:29co tady máme předmalované, tak je malovaly.
00:15:32Malovaly si letní vějíř.
00:15:34Dokud je barva mokrá, tak s ní můžete stále pracovat,
00:15:38zapíjet a rozpíjet.
00:15:40Dokud je barva mokrá, tak na ni nasypeme sůl.
00:15:44-Podívejte se, teď jsem tomu udělala tečku.
00:15:47A teď jen sůl?
-Teď se to jen posolí.
00:15:51-Co ta sůl dělá?
-Natahuje si vlhkost,
00:15:54která jde za solí do krystalků, rozpíjí
00:15:58a dělá nám tyhle světlé skvrny. Ona nepojídá barvu, ale vlhko.
00:16:03-To je velice jednoduchý a krásný.
00:16:07Teď, když budou děti dospělejší, tak si udělají...
00:16:17-Obmalujeme si velikost rámečku.
00:16:21Výborné na hedvábí je, že je světlé,
00:16:24když šablonku namalujeme fixou, tak je krásně vidět ten motiv.
00:16:29-Čili fixou to teď uděláte?
-Fixou ne.
00:16:33Fixou si namalujete tu šablonku a přiložíme hedvábí
00:16:38a krásně podle toho konturou, tohle je kontura,
00:16:42ty se prodávají v různých barvách, je to v tubičkách.
00:16:47Je to tohleto.
-Tohle, co máme.
00:16:51-To je taková záležitost, dělá linku.
00:16:55Zkusíme jinou. Trochu to zasychá.
00:17:00Ona dělá linku a my si s tím malujeme tyto kontury
00:17:04a tím získáme obrázek jako omalovánka.
00:17:08-Teprve do toho dáme barvu.
-Přesně.
00:17:11Necháme zaschnout a teprve v tom se rozpíjí barva.
00:17:14Nevím, jestli to kamera vidí, tady máme srdíčko
00:17:17a to je kontura, která chytí barvu a dál ji nepustí.
00:17:21Nemaluje se štětečkem nikdy až k té kontuře,
00:17:24protože barva se na tom rozpíjí a běží.
00:17:27Barvy ani není potřeba moc.
00:17:30Je potřeba pracovat svižně, protože když zaschne,
00:17:34tak dělá takové nehezké okraje. Takhle si vyplníme srdíčko.
00:17:39Když chceme vymalovat pozadí, tak začneme z druhé strany,
00:17:44že nejde jedna barva do druhé, že to krásně chytí tvar.
00:17:50-To je nápad.
00:17:52Myslím, že je to pro děti jak dělaný.
00:17:55-Tohle je transparentní kontura. Pak jsou ještě další techniky.
00:17:59Tady je technika, když se to maluje jenom akvarelem,
00:18:03tak se do sebe zapouští barvičky.
00:18:06Pak se dá malovat mokrým štětcem, dokud je barva vlhká.
00:18:10Jenom čistou vodou se štětečkem něco napíše, nakreslí.
00:18:15Támhle na tom růžovém vějíři je to ještě vidět.
00:18:19-To je akvarel? -Ano. Je tam ještě další technika,
00:18:24že se to hedvábí namočí a maluje se do mokrého.
00:18:27Pak barvy nejsou tak výrazné, ne tak pohlcené.
00:18:31Když se podíváme tady,
00:18:33tak intenzita barvy je větší, než na mokrém hedvábí.
00:18:37Tady je barva taková snová.
00:18:39-Ale pořád je to na tom základu, který si koupíme. -Ano.
00:18:44-Tady jsem ještě nalepila korálky.
-To vypadá taky krásně.
00:18:48-Ty drží v té kontuře. Uděláme si tečku konturou
00:18:51a do ní malé rokajlové korálky můžeme přilepit.
00:18:55-Co teď s tím mým výtvorem?
00:18:58-Váš výtvor je teď pořád vlhký, ale až zaschne,
00:19:01tak oprášíme sůl pryč.
-Až to úplně zaschne?
00:19:05-Až to zaschne, ještě to špiní prsty.
00:19:09Až to úplně zaschne, oprášíme sůl a můžeme pověsit.
00:19:13Tyto obrázky, protože jsou do okna, nemusíme zažehlovat.
00:19:17Sluníčko si je upeče samo.
00:19:19-Můžeme tuto techniky přenést na hedvábnou šálu,
00:19:23když si to natáhneme.
00:19:25-Šály se natahují do rámů, aby se dobře na to malovalo.
00:19:29-Ty se musí zažehlit?
-Ty se musí zažehlit,
00:19:32protože praním by barva pouštěla pryč.
00:19:35-To je ono. Proto to je.
00:19:42Dnes budeme opět vařit s Jájou Dvořákovou,
00:19:46manželkou Josefa Dvořáka a řekla bych principálkou divadla.
00:19:52-Já myslím, že ne, to on by se mohl naštvat.
00:19:56Principál našeho divadla je Pepa.
-Ty jsi, jak se říká, ten krk.
00:20:01-Přesně tak.
-Ty s tím umíš zacházet.
00:20:05-To je pravda.
-Cos nám připravila?
00:20:09-Je to jablečný moučník.
00:20:12Začínám tak, že do polohrubé mouky si smíchám prášek do pečiva.
00:20:18-To je důležitý. Jinak by nevzešel.
00:20:21-Kdybys chtěla míchat, tak mi řekni.
00:20:26-Ano, ano.
-Do toho cukříček.
00:20:29Je to na šálky.
00:20:33Jeden a půl hrnečku polohrubé mouky a prášek do pečiva.
00:20:39Jeden hrneček pískového cukru.
-To je na jeden plech? -Jo.
00:20:48Teď 2 bílé jogurty.
00:20:50-Já myslela, že je to zakysaná smetana.
00:20:54-Může to být.
-To by bylo potom tučnější.
00:20:58Co je tohle?
-To je olej.
00:21:06Opatrně přilévat. Teď to těsto by bylo hotové.
00:21:14Teď jej dáme na pečící papír. Trošku to chce plech s okraji.
00:21:22Ne úplně rovný. Já to ještě trošku...
00:21:28Teď to vylijeme.
00:21:37Rozprostřeme.
-To je jednoduchý.
00:21:43-Může se použít i kefír, ale potom jen jeden kefír.
00:21:49A teď zelená jablíčka zbavená jádřinců, nakrájená na čtvrtky
00:21:55a nakrojená slupka.
-Ono se to potom otevře.
00:21:59-Ono se to potom trošku pootevře. Teď já budu dělat,
00:22:03abys měla volníčko chvilku. Takhle vedle sebe.
00:22:12-Ono to vypadá hezky.
00:22:15-Teď posypeme oříšky a skořicovým cukrem.
00:22:18Já budu sypat cukrem a ty máš oříšky.
00:22:22-Já mám oříšky ráda, tak já jich tam dám bohatě.
00:22:27Ony se oříšky zkaramelizujou, že jo? -Ano.
00:22:31-Podívej, jak nám to jde. To je nádhera.
00:22:34-Vypadá to i hezky.
-Vypadá to krásně.
00:22:40Teď by to chtělo...
-...kousíček másla.
00:22:43-Že jo, já jsem si říkala.
-Máslíčko máme.
00:22:50-Já ti to podám. Kvůli tady tomu jsem.
00:22:56Takhle malinko, jo?
-Jenom tak někde.
00:23:02Taky nemusíš.
-Ale to je dobře.
00:23:06To já dělám i u štrúdlu, tak dám dovnitř trochu máslíčka.
00:23:13-Já taky, i dovnitř. Já bych řekla, že to tak může být.
00:23:17-Dáme to do trouby?
-Do vyhřáté trouby.
00:23:21Asi na 200 stupňů, 180 možná raději a 35 minut.
00:23:25Dobrou chuť.
00:23:51-A je čas na vyluštění soutěžní otázky z minulého pořadu.
00:23:56Ptala jsem se:
00:24:08Správná odpověď.
00:24:12Jméno výherce:
00:24:20A jaká vás čeká cena, pokud budete soutěžit i dnes?
00:24:24Je to balíček alternativního slazení z kořene čekanky
00:24:29od společnosti KAUMY.
00:24:31Teď pojďme k otázce.
00:24:45Odpovědi SMSkujte do týdne.
00:25:06Zbylo nám jen trochu času
00:25:09a já se s vámi ráda podělím o jednu radu pro zahrádkáře.
00:25:14Můžete opět vysadit brambory
00:25:17a získat ještě jednu sklizeň nových brambor v pozdním podzimu.
00:25:22A to už je pro dnešek všechno.
00:25:25Na další setkání s vámi se těší vaše Jiřina.
00:25:30Titulky: Méhešová Iva, ČT 2017
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 3