00:00:46 V roce 1911 vypracoval
31-letý architekt Jan Gočár,
00:00:51 žák Josefa Kotěry,
návrh obchodního domu
00:00:54 U černé matky Boží.
00:00:57 Dům měl stát místo původního
barokního domu,
00:01:00 na exponovaném místě,
na tak zvané Královské cestě,
00:01:03 na křižovatce Celetné ulice
a Ovocného trhu
00:01:05 v Praze na Starém Městě.
00:01:09 Typologicky vychází dům
U černé matky boží
00:01:12 z moderních amerických
a západoevropských staveb
00:01:15 se skeletovou železobetonovou
konstrukcí.
00:01:30 Princip železobetonového skeletu
si již Gočár vyzkoušel
00:01:33 na své předcházející pozoruhodné
realizaci,
00:01:37 na novostavbě obchodního domu
Wanke v Jaroměři z roku 1910.
00:01:44 Gočár se ve svém projektu,
vzhledem k lokalizaci stavby,
00:01:47 musel vyrovnávat s přísnými
podmínkami
00:01:49 pražského magistrátu,
který architekta nechtěl omezovat
00:01:53 ve stylovém pojetí, ale požadoval
na něm
00:01:56 dokonalý soulad stavby
s historickým prostředím.
00:02:03 Gočár na kritiku první verze
projektu reagoval tak,
00:02:06 že v nové verzi projektu
z ledna 1912
00:02:09 posílil u svého domu
jeho kubistický charakter.
00:02:48 Kdesi v úrovni 3. patra však
stavba ustupuje
00:02:51 od svého hypermoderního
charakteru.
00:02:53 Děje se tak nenásilně,
v souladu s logikou
00:02:56 její konstrukce, ale přesto
zjevně.
00:02:59 Sloupky mezi okny 3. patra
dostaly klasicistní kanelování,
00:03:02 hlavní římsa pak klasicistní
profilaci
00:03:05 v pozdním dórském stylu.
00:03:07 Na těle domu se usadila dvojitá
barokyzující mansardová střecha
00:03:12 jako by Gočár ve výšce 3. patra
začal více myslet
00:03:15 na soulad své novostavby
s klasicistními
00:03:18 a barokními domy v jejím
sousedství.
00:03:21 Dům U černé matky boží je první
z nemnoha realizovaných staveb
00:03:24 inspirovaného výtvarným směrem -
kubismem,
00:03:27 u jehož zrodu stáli
na sklonku
00:03:30 prvního desetiletí 20. století
Pablo Picasso a George Brangue.
00:03:33 Kubismus našel širokou rezonanci
i v českém prostředí
00:03:36 a to mezi mladšími architekty,
sdružujícími se
00:03:39 ve skupině výtvarných umělců.
00:03:41 Patřil mezi ně vedle Jana Gočára
i Josef Chochol,
00:03:44 Vlastislav Hofman a Pavel Janák.
00:03:47 Ti se snažili své názory formulovat
i teoreticky,
00:03:50 v řadě studií, z nichž
nejvýznačnější
00:03:52 je Janákova stať
"Hranol a pyramida".
00:03:55 Jan Gočár neteoretizuje,
ale motivy,
00:03:57 signalizující kubismus se objevují
již v soutěžním návrhu
00:04:01 na budovu Staroměstské radnice
z r. 1909.
00:04:07 Dále v ideovém náčrtu na divadlo
v Jindřichově Hradci
00:04:11 z let 1911 - 12.
00:05:51 Kubistické tvary dostalo také
zábradlí
00:05:53 točitého schodiště uvnitř
domu.
00:05:56 V 1. patře budovy pak byla
kavárna Orient
00:05:58 s kubisticky řešeným
interiérem.
00:06:32 Moderní železobetonové kostře
stavby
00:06:35 vděčí interiéry za svůj otevřený
volný charakter.
00:07:25 V Praze najdeme ještě jednu
Gočárovu kubistickou realizaci.
00:07:29 Dvojvila v Tychonově ulici
na Hradčanech
00:07:33 je stavbou méně rozlehlou,
ale umělecky
00:07:35 rovněž velice průbojnou.
00:08:09 Kubistická je především polovina
dvojdomu.
00:08:13 K projektu, který Gočár vypracoval
v říjnu 1911,
00:08:16 byla výchozí architektonickou
představou
00:08:19 venkovská vila z doby kolem
roku 1800
00:08:22 krytá mansardovou střechou.
00:08:25 Tuto novoklasicistní koncepci
v roce 1912
00:08:28 doplnilo několik izolovaných
kubistických prvků.
00:09:30 V lednu 1912, v době, kdy procházel
kubistickou transformací
00:09:35 projekt domu
U černé matky boží,
00:09:38 vypracoval Gočár prováděcí
plány
00:09:40 svého druhého vrcholného
kubistického díla.
00:09:44 Byl jím lázeňský dům v městečku
Bohdanči u Pardubic.
00:09:48 Při práci na projektu bohdanečského
domu
00:09:52 Gočárovi téměř nepochybně tanula
na mysli
00:09:55 klasicistní architektura
západočeských lázeňských areálů
00:09:58 z první poloviny 19. století.
00:10:03 Pravděpodobná se zdá být také
inspirace
00:10:06 některými novými lazeňskými
budovami
00:10:09 navrženými architekty z Kotěrova
okruhu.
00:10:13 Gočárova snaha vyhovět co nejlépe
účelovým požadavkům
00:10:16 lázeňské léčby však byla natolik
úporná,
00:10:20 že ho přivedla až někam k nové
definici
00:10:23 typu moderní lázeňské stavby.
00:11:06 Soubor Gočárových architektonických
realizací v kubistickém stylu
00:11:10 končí Bauerovým rodinným domem
ve vesnici Libodřice u Kolína.
00:11:14 Gočár se opět přidržel typu barokní
nebo klasicistické venkovské vily
00:11:19 s mansardovou střechou.
00:11:23 Architektonickou kubistickou tvorbu
Jana Gočára
00:11:26 pak doplňuje řada kubistického
nábytku
00:11:29 z let 1912 - 1913.
00:11:51 Další kubistické Gočárovy návrhy
již zůstaly nerealizovány.
00:11:57 V roce 1912 vytvořil soutěžní
projekt školy v Chotěboři.
00:12:15 Dalším, rovněž soutěžním projektem,
je Spořitelna
00:12:18 a okresní dům v Pardubicích.
00:12:37 Soutěžní návrh Žižkova pomníku
na hoře Vítkov
00:12:41 a návrh verandy
pro Binkovu vilu v Krucenburku
00:12:44 uzavírají na podzim roku 1913
kariéru Gočára
00:12:48 jako kubistického architekta.
00:13:13 Po první světové válce si Gočára
získaly Janákovy experimenty
00:13:17 s národním architektonickým
stylem.
00:13:28 Jeho vývoj pokračuje dál
k funkcionalismu staveb 30. let.
00:13:39 K vrcholům tvorby tohoto
pozoruhodného architekta
00:13:41 první poloviny 20. století
patří i dvě z jeho staveb
00:13:45 krátkého kubistického období -
Lázeňský dům v Bohdanči
00:13:48 a dům U černé matky Boží
v Praze.