Řím II

Hodnocení seriálu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 1  
Sdílet
| Poslat odkaz

Vzhůru do metropole starověku

Klikněte pro větší obrázekZ velkolepého, mocného světa plného života, zápasů a bitev, vášní a krutostí, vědy a umění zbývá dnes pár kamenných pomníků zašlé slávy, starých přes dva tisíce let. Antický Řím. Torza architektury, která ještě i dnes převyšují mnohé z toho, co bylo postaveno po ní. Jaký vlastně byl ten svět, jenž nám zůstal v mnohém vzorem či aspoň rovnocenným soupeřem? Jak vypadal každodenní život těch, kteří chodili po Fóru Romanu, obchodovali v římských ulicích, barvili látky, šili boty či bojovali stovky kilometrů od domova v římských legiích?

Klikněte pro větší obrázekK podobným otázkám inspiroval producentku HBO Anne Thomopoulosovou seriál BBC Já, Claudius (1972). Ve spolupráci s Williamem MacDonaldem a Johnem Miliusem začal nabývat podobu záměr vrátit se do antického Říma, avšak představit jej nikoliv jako muzeální expozici, ale jako živou kosmopolitní metropoli starověku, která tehdy měla milion obyvatel, nesmírné bohatství a chudobu zároveň, bohaté patricije, obchodníky, svobodná řemesla, bezzemky a otroky ze všech dobytých území. „Chceme vyprávět příběh o tom, jaký byl život v Římě ve skutečnosti, a ne jenom o slavných historických postavách,“ řekl William MacDonald.

Největší ateliéry na světě

Volba padla na období spjaté s jedním z nejvýznamnějších mužů starověkého Říma – s Gaiem Juliem Caesarem. Na dobu jeho největší slávy při válečných taženích a zároveň dobu, kdy se slavná římská republika začala rozpadat.

Klikněte pro větší obrázekPoté co scenárista Bruno Heller odevzdal první tři scénáře, rozhodli producenti změnit původní záměr třídílného filmu na velkorysý mnohadílný seriál. K HBO se připojila britská BBC a pro natáčení zvolily Itálii – Řím. Volba to byla víc než šťastná, protože slavné římské filmové ateliéry Cinecittá poskytly nejen největší plochu pro natáčení na světě – tedy dva hektary exteriérů a šest zastavěných studií. Velkou část 350členného mezinárodního štábu tvořili italští umělci a řemeslníci, a ti vnesli do projektu nefalšovanou autenticitu uměleckých řemesel zděděných po předcích. Historická a reálná věrnost v každém detailu byla jedním z hlavních záměrů tvůrců. Barvy chrámů, nástěnných maleb a soch inspirovaly skutečné fresky z Pompejí, Herculanea a Ostie Antiky, kostýmy se šily pouze z historicky doložených přírodních látek. Mnozí z řemeslníků jsou potomky umělců, kteří spolupracovali na legendárních historických projektech Cinecittá Kleopatra či Ben Hur. Některé rekvizity z Kleopatry se uplatnily v seriálových alexandrijských scénách.

Filmové Forum Romanum, postavené v ateliérech Cinecittá, je šedesátiprocentní kopií skutečného Fora Romana, stavba historických kulis si vyžádala půl roku, zejména „starověké malby“ na zdech a patina nových materiálů. I materiály musely být specifické, neboť tak rozsáhlý projekt vyžadoval větší trvanlivost kulis, než je tomu u běžného filmu.

Klikněte pro větší obrázekPříběh se odehrává za vlády Gaia Julia Caesara, hlavními postavami jsou však dva římští legionáři: velitel Lucius Vorenus a prostý voják Titus Pullo. Skrze jejich osudy máme možnost nahlédnout do života římské armády či do dění v odvrácených částech Říma, stranou od aristokratického lesku. Oba jsou vynikajícími vojáky Caesarovy elitní 13. legie, kromě toho se však souhrou osudových náhod nachomýtnou vždy tam, kde se něco děje, takže s nimi projdeme důležitými historickými událostmi a zároveň budeme sledovat jejich soukromé životy. Lucius Vorenus, věrný své krásné ženě Niobe, a požitkářský Titus Pullo se vracejí do Říma spolu s Caesarem. Co je čeká ve městě, které opustili před osmi lety? Po celou dobu znali jen tvrdou vojenskou disciplínu a nemilosrdný boj…

Uniforma není kostým

Jedním z prostředků, jak dosáhnout co největší autenticity v hereckých výkonech, se stal i výcvikový tábor vedený bývalým námořníkem britského královského loďstva Billym Buddem, který byl jmenován pro seriál jako vojenský poradce.

Klikněte pro větší obrázek„Vojenská příprava herců a statistů pro produkce tohoto typu je nesmírně důležitá, protože hrát vojáka neznamená jen obléci si kostým. Jde totiž o to, že uniforma není kostým. Je to uniforma se vším, co k tomu patří. S disciplínou, správným nošením a zacházením se zbraní, pochodováním, vnímáním spolubojovníků a schopností postarat se o sebe.“ říká Billy Budd. Vybral pětapadesát herců a statistů, které zavedl do polí u jezera, rozdělil do stanů po deseti a přísně zakázal jakoukoliv elektroniku a osobní spojení se světem.

Typický táborový den začínal v pět ráno hodinou fyzického tréninku, po něm následovala snídaně a pak už jen těžká uniforma a vojenský výcvik. Po večeři krátká koupel v jezeře, bez mýdla. Večer u táborového ohně hodnocení dne. Podle svědectví účastníků tábora již po pěti dnech začala většina z nich pociťovat vzájemnost a uvědomovat si věci, které nikdy předtím nezažili. Jednou z nejhorších obtíží bylo horko – v červenci se v Itálii teploty pohybují kolem čtyřiceti stupňů. Přesto novým zážitkům někteří natolik propadli, že odmítali vynechat výcvik např. kvůli zraněnému kotníku. „Důležité bylo naučit je autentické římské technice boje a zacházení s mečem, jen zřídka vídané v historických filmech, díky níž Římané porazili barbary.“

Klikněte pro větší obrázekCaesar byl znám jako nedostižný velitel, který svou vítěznou taktiku nikdy neopakoval, ale obměňoval. Určitá pravidla však platila vždy: „Římané vytvářeli těsné řady, rameno na rameno, a v boji se pravidelně po řadách střídali. Na signál píšťalky každých třicet až čtyřicet vteřin ustoupila přední řada zadní a ta, odpočinutá, pokračovala v boji. V taktice boje měly zvukové signály své přesné významy. Každý voják nesl označení své pozice, a pokud padl, označení si vzal jiný voják, který tak přesně věděl, kterou pozici má zaujmout…“

Představitel Tita Pulla Ray Stevenson tábor nesmírně oceňuje: „Stmelil nás, všechno, co jsme prožívali, bylo skutečné – těžké brnění a meče, kovová helma v tom strašném vedru a pochodování v příšerných sandálech. Dostali jsme životní lekci a já jsem poznal partu úžasných lidí.“

Se seriálem Řím můžeme po dvanáct večerů prožít iluzi dávno zaniklého světa tak, jako bychom se ocitli v jeho středu, cítili pach loučí a krve v římských uličkách a zvířený prach koní za Caesarovými vojsky. Tvůrci nám pro tuto iluzi vytvořili skvělé podmínky.

Prestižní ceny

Klikněte pro větší obrázekVložená pečlivost a nadšení všech profesí od produkce přes umělecké profese až k mezinárodnímu hereckému týmu jsou na výsledku vidět. Seriál získal prestižní ceny – za výpravu, kostýmy, kameru, režii, kadeřnické výkony, speciální efekty. Pro skotského herce Kevina McKidda a Ira Raye Stevensona znamenaly role římských legionářů vstupenku za oceán. Z dalších zmiňme charizmatického Ciarána Hindse v roli Caesara a Polly Walkerovou jako římskou intrikánku a Caesarovu neteř Atii. Herecké obsazení je však tak vyrovnané, že je téměř nespravedlivé jmenovat jen někoho.

Kousek historie

Klikněte pro větší obrázekV roce 52 př. n. l., po osmi letech vyčerpávajících bojů Caesar slavně dobyl území Galie a přeměnil tak římskou říši ze středomořské na kontinentální. Stal se jedním z největších vojevůdců všech dob a nejsilnější politickou osobností tehdejšího Říma. Jeho rozsáhlá armáda už volala po odpočinku a Caesar zase potřeboval v Římě upevnit svou moc. V té době se však proti němu začal obracet senát i jeho dosud silný spojenec – Pompeius zvaný Magnus. Caesar musel jednat… Doba, z níž se datuje slavný Caesarův výrok „Alea iacta est!“ aneb „Kostky jsou vrženy!“

Text Jana Kopecká, ČT
Převzato z týdeníku ČT+

Originální název: Rome II – Stopáž: 63 minut – Rok výroby: 2007 – ST  *
Žánr: Seriál
Vysílání pořadu

Tento pořad v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání všech dílů najdete kliknutím na následující odkaz.

Související pořady