Lidé na okraji, zahnáni do úzkých, řeší morální a existenční problémy

Známí belgičtí filmaři, bratři Jean-Pierre a Luc Dardenneovi, navazují i ve snímku Mlčení Lorny na témata svých předchozích děl. Opět se soustřeďují na sociální drama lidí na okraji, zahnaných do úzkých a řešících existenční a morální problémy, jež si ovšem zčásti zapříčinili sami.

Mladá Albánka Lorna (Arta Dobroshiová) získala belgické občanství díky fingované svatbě s feťákem Claudym. Se svým přítelem Sokolem, který většinu času jezdí po Evropě s kamionem, si chce v belgickém městě Lutychu zařídit malé bistro. Místní zloděj a podvodník Fabio, který svatbu zorganizoval, se potřebuje Claudyho rychle zbavit, aby se Lorna mohla znovu provdat za ruského mafiána. Ten je ochoten za rychlé získání belgického občanství dobře zaplatit.

Tvůrci poprvé natáčeli místo 16mm kamery klasickou technikou 35mm. Pracují s dlouhými záběry, v nichž svou protagonistku sledují v jejím věčném chvatu. Jejich minimalistický, realistický, téměř paradokumentární styl se ovšem opírá o důkladnou přípravu včetně pečlivých hereckých zkoušek. Přitom málokdo dokáže tak věrně zachytit prostředí, ať už pošmourné listopadové ulice města Lutychu nebo interiérů v různých institucích či bytech.

Napište nám