Portrét nejvýznamnější české režisérky, jejíž novovlnné filmy dodnes působí nejen formální hravostí, ale také výrazným etickým rozměrem (2009). Režie M. Šulík

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Klikněte pro větší obrázek
Studovala původně architekturu, pracovala jako kreslička, laborantka, manekýnka. Před kamerou se objevila v malé roličce ve filmu Císařův pekař a pekařův císař; za kamerou začínala na Barrandově jako klapka, odtud se vypracovala až na pomocnou režisérku.

Klikněte pro větší obrázek
Vystudovala FAMU v ročníku Otakara Vávry a absolvovala hraným středometrážním snímkem Strop. Debutovala dokumentem Pytel blech. Podílela se na povídkovém snímku Perličky na dně (povídka Automat Svět), dále natočila filmy O něčem jiném, Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory, Kalamita, Vlčí bouda, Faunovo velmi pozdní odpoledne, Šašek a královna, Kopytem sem, kopytem tam, Dědictví aneb kurvahošigutntag, Pasti, pasti, pastičky. Z dokumentů: Čas je neúprosný, Praha - neklidné srdce Evropy, Vzlety a pády. Je členkou Evropské filmové akademie. První dáma českého filmu oslavuje 2. února osmdesát let a zároveň půlstoletí aktivní filmařské dráhy. Vždy agilní a provokativní, ale také nekompromisní v uměleckých a občanských nárocích i v prosazování práva na vlastní názor, na odpočinek zdaleka nepomýšlí a právě připravuje další film. V roce 2006 neúspěšně kandidovala do Senátu ve volebním obvodu Praha 2 za Stranu Rovnost Šancí. V současné době působí jako vedoucí Katedry režie na FAMU a aktivně se vyjadřuje k dění ve společnosti. Je matkou a babičkou, dcera Tereza je kostýmní výtvarnice a herečka, syn Štěpán kameraman.

V roce 1993 o ní natočila Irena Pavlásková dokument v rámci cyklu GEN. V roce 1992 jí bylo uděleno francouzské vyznamenání Rytíř umění a literatury. V roce 1998 převzala z rukou prezidenta Václava Havla Medaili za zásluhy. V létě 2000 pak získala na MFF Karlovy Vary Zvláštní cenu (Zlatý křišťálový glóbus) za dlouholetý přínos světové kinematografii.

Klikněte pro větší obrázek
Dvě otázky pro Věru Chytilovou

Jak si vysvětluje, že jsme vzhledem k malé rozloze naší země filmovou velmocí?
Myslím si, že je to hlavně zásluha filmového školství, že tu byla založená filmová akademie, která na rozdíl od jiných škol ve světě, které jsou většinou jen dvouleté, je čtyř až pětiletá a rozvíjí talenty na široké bázi. Ovšem nemixuje jako v USA, tedy že všichni dělají všechno - to není dobře. Kdo chce dělat film, musí se soustředit na jednu věc. Nejhorší je uvědomit si, co chceme skutečně sdělit, protože každý jsme jiný a každý vidíme problematiku světa kolem sebe svým specifi ckým pohledem. Protože každý z nás může být přínosem, jde o to, zda se dokážeme soustředit na to, co si skutečně myslíme a co jsme.

Co si myslí o filmových cenách?
Přiznám se, že ceny se mi do paměti vryly leda pokud byly peněžité. Nedivte se, jen za ty peníze jsem mohla postavit dům. Daly se získat hlavně na malých filmových festivalech, tam byla pro vítězné tvůrce vždycky připravena slušná suma. Například Sedmikrásky, odmítnuté Benátkami jako nezajímavý film, získaly velkou cenu Bergama – 5 milionů lir – a posléze udělaly kariéru na celém světě, hlavně ve Francii.

Otakar Vávra o Věře Chytilové

Klikněte pro větší obrázek
Věra Chytilová se vypracovala k verismu Panelstory, za kterou ji udal režisér Balík na oddělení ÚV, že je to nebezpečný protisocialistický film, ale to už měla za sebou i hudebně a tanečně stylizované Sedmikrásky, za které dostala v Bergamu cenu za nejlepší autorský film. Dospěla k umělecky i divácky úspěšným filmům jako Šašek a královna nebo Kopytem sem, kopytem tam. Vždycky nazírala svá témata ryzí filmovou řečí a její mezinárodní dokument Praha, neklidné srdce Evropy tvoří vysloveně mezník moderního absolutního filmu. Její filmy byly zakazované a znovu povolované, každou práci si musela úporně prosazovat, a ona na to měla energii a vůli.

Foto: osobní archiv Věry Chytilové, archiv ČT
Převzato z časopisu ČT+
Věra Chytilová
režisérka

Věra Chytilová

* 2. 2. 1929

† 12. 3. 2014


Stopáž57 minut
Rok výroby 2009
 ST
ŽánrDokument