00:00:07 Tento muž je synovcem onoho slavného hudebníka,
00:00:11 jenž nás osvobodil od Lullyho nudného kostelního zpívání,
00:00:15 které jsme poslouchali více než 100 let.
00:00:18 Hudebníka, který napsal mnoho nesrozumitelných vizí
00:00:21 a apokalyptických pravd o teorii hudby,
00:00:25 kterým ani on, ani nikdo jiný nerozuměl.
00:00:27 Hudebníka, který nám zanechal několik oper,
00:00:30 v nichž najdeme harmonii, kousky zpěvu, nesouvislé myšlenky,
00:00:34 hřmot, vzlety, triumfy, zbraně, slávu, šepot i vítězství
00:00:39 vedoucí až ke ztrátě dechu či nekonečně dlouhé taneční árie.
00:00:45 Byl to skladatel, který pohřbil Florenťana
00:00:47 a sám byl pohřben italskými virtuózy.
00:00:58 ZPÍVÁ
00:01:56 Třeba jeho nápad zasadit do svého díla postavu nazvanou La Folie,
00:02:00 Šílenství, která uprostřed druhého dějství zvolá:
00:02:04 "Stop! Přestaňte! Musím vám ukázat něco důležitého!".
00:02:07 Všechno se zastaví a ona pokračuje:
00:02:10 "Předvedu vám, jakou moc má hudba nad textem!".
00:02:13 A pak mistrovsky a mimořádně virtuózně zahraje.
00:02:19 Tomu říkám invence. Je to zcela moderní.
00:02:24 Marc Minkovski říká, že Šílenství je ve skutečnosti sama Hudba,
00:02:29 protože ukradla Apollonovu lyru.
00:02:39 Je to velmi sexy hudba.
00:02:42 Je to hudba, která vás svým šarmem svádí.
00:02:46 Rameau je bezesporu nejvýznamnější skladatel
00:02:49 baletní hudby před Stravinským.
00:02:52 Měl obrovský vliv a dopad na celou francouzskou hudbu.
00:02:59 Jsme v Dijonském archivu, kde mezi jinými dokumenty
00:03:02 uchováváme i rodný list Jeana-Philippa Rameaua.
00:03:05 Tento rodný list byl sepsán roku 1683
00:03:08 na farnosti Svatého Medarda v Dijonu.
00:03:13 Přečtu vám jeho začátek:
00:03:17 25. září 1683 ve čtyři hodiny odpoledne
00:03:21 v kolegiátním kostele sv. Etienna v Dijonu jsem já,
00:03:25 Philippe Sacristain, vikář tohoto města,
00:03:28 pokřtil Jeana-Philippa Rameaua, syna mistra Jeana Rameaua,
00:03:33 měšťana a varhaníka v Dijonu
00:03:35 a jeho ženy Claudine de Martinicourt.
00:03:46 O Rameauově mládí toho mnoho nevíme.
00:03:49 Jeho otec byl varhaník, jediný hudebník v rodině.
00:03:52 Všichni jeho ostatní předkové byli rolníci,
00:03:55 takže rodina neměla velké kulturní zázemí.
00:03:58 Myslím, že Rameau zdědil talent po svém otci,
00:04:01 kterému začal velmi brzy, už v 19 letech, asistovat u varhan.
00:04:10 Rameau nebyl příliš dobrý žák. Nebyl pilný, ani seriózní.
00:04:14 Také víme, že odjel do Itálie, ale brzy se vrátil.
00:04:18 Bezpochyby dost zklamaný.
00:04:20 Důležitou etapou v jeho kariéře byly varhany.
00:04:23 Do 40 let se živil jako varhaník.
00:04:32 Tady je úřední soupis daní z roku 1710
00:04:35 ve farnosti Notre-Dame v Dijonu.
00:04:38 Rameau sice podnikl cestu do Itálie
00:04:40 a na několik let tedy opustil Dijon,
00:04:43 ale pak se vrátil a po svém návratu
00:04:45 podepsal s představenstvem záduší Notre-Dame v Dijonu
00:04:48 smlouvu a poté vystřídal svého otce na postu varhaníka.
00:04:53 Jako varhaník působil na této farnosti několik let.
00:05:01 Tento dokument dokládá, že v roce 1710
00:05:04 bydlel v ulici Vannerie a v tomtéž roce zaplatil na daních 29 livrů.
00:05:12 Byl tu varhaníkem až do svého odjezdu do Paříže.
00:05:25 UKÁZKA Z OPERY
00:06:34 O jeho mládí víme, že bylo dost bouřlivé.
00:06:37 Jeho otec, velice úspěšný obchodník, sepsal desítky závětí,
00:06:41 ve kterých vždy nejprve svému synovi Jeanu-Philippovi
00:06:44 majetek odkázal, ale v příští verzi mu ho zase odebral.
00:06:48 A tak stále dokola.
00:06:51 Z toho můžeme vyvozovat, že Jean-Philippe
00:06:54 nebyl zrovna poslušný syn.
00:07:02 Někdy zapomínáme, že Rameau strávil roky jako varhaník.
00:07:08 Nikoli však v Paříži, ale v místech,
00:07:11 jako je Clermont Ferrand nebo Dijon.
00:07:17 A přitom se Rameauovy duchovní hudby dochovalo velice málo,
00:07:22 i když jí určitě musel napsat hodně.
00:07:30 Co mě ale hlavně překvapuje, je fakt,
00:07:33 že když tuhle hudbu skládal, byl ještě mladý.
00:07:36 Mluvíme o době před jeho odjezdem do Paříže,
00:07:39 kdy ještě nezačal svou operní kariéru.
00:07:45 I přes tato fakta už se v jeho hudbě objevuje
00:07:47 bohatý, svěží, harmonický jazyk, nádherný důraz na taneční rytmy,
00:07:53 tělesnost, stejně jako smyslnost zvuku.
00:07:56 To všechno už tam je.
00:08:05 Když posloucháme poslední velký sbor skladby "In Convertendo",
00:08:10 uvědomíme si, že ve věku 30 let už byl Rameau zralým skladatelem.
00:08:19 Je to asi jeden z nejpozoruhodnějších
00:08:21 a nejkrásnějších momentů v dějinách francouzské hudby
00:08:24 17. a 18. století.
00:08:54 ZPÍVAJÍ
00:09:38 Rameaua jako skladatele známe poměrně dobře,
00:09:41 ale jeho osobnost má ještě jeden pozoruhodný rozměr,
00:09:45 a to rozměr teoretický.
00:09:47 Dělil svůj život, energii a svou vůli mezi dvě zásadní věci.
00:09:52 Mezi operu a teorii.
00:09:57 Napsal desítky seriózních teoretických děl,
00:10:00 z nichž první se nazývá:
00:10:02 "Pojednání o harmonii podle jejích přirozených principů?.
00:10:07 Toto dílo bylo publikováno v roce 1722, kdy byl varhaníkem
00:10:11 katedrály v Clermont v kraji Auvergne
00:10:14 a dostalo se mu za něj hlubokého uznání.
00:10:20 Proslavil se tedy nejprve jako muž vědy a teorie,
00:10:23 což ho ovšem později brzdilo ve skladatelské kariéře.
00:10:27 Vyčítali mu, že je více teoretikem než vnímavým skladatelem
00:10:34 Můj strýc byl 30, 40 let aktivním hudebníkem,
00:10:38 teprve pak zahlédl první záblesky hudební teorie.
00:10:47 Velkým Rameauovým objevem bylo tvrzení, že hudba je věda.
00:10:51 Fyzikálně-matematická věda
00:10:54 s velmi přesnými pravidly,
00:10:55 která analyzoval, pitval a vysvětloval.
00:11:02 Zavedl zejména systém notace, celý tonální systém
00:11:06 a systém temperovaného ladění, čímž posunul vědecké aspekty hudby
00:11:11 v evropském měřítku.
00:11:19 Lidé, kteří se zapojili do dobrodružné práce na Encyklopedii,
00:11:23 jako například Diderot či d?Alembert,
00:11:26 mu pomáhali redigovat některé jeho spisy,
00:11:28 aby byly srozumitelnější.
00:11:32 Rameaův styl byl totiž poněkud těžkopádný.
00:11:36 Vysokou hodnotu a význam jeho prací
00:11:38 oficiálně uznala i Akademie věd.
00:11:48 Dříve než zahájil skvělou kariéru operního skladatele,
00:11:52 komponoval pro jarmarky, pro hudební slavnosti
00:11:54 v pařížských ulicích.
00:12:01 Nezapomínejme, že Rameau měl velmi blízko k lidem,
00:12:04 kteří tančili a zpívali na ulicích a v místech, která byla
00:12:08 na hony vzdálená Královské hudební akademii nebo Versailles.
00:12:15 Jednou přivedli na jarmark skupinu amerických Indiánů,
00:12:18 kteří tančili před pařížským publikem jako jarmareční atrakce.
00:12:24 Právě tohle je považováno za inspiraci hry "Les Sauvages?,
00:12:28 Divoši, čímž se rozumí američtí Indiáni.
00:12:34 HRAJE
00:13:17 V roce 1726 se Rameau oženil s jednou hezkou slečnou
00:13:22 a posléze měli 4 děti. Když se brali, jí bylo 19 a jemu 43.
00:13:30 Myslel jen na sebe, zbytek světa mu byl ukradený.
00:13:35 Jeho žena a dcery mohly klidně umřít.
00:13:38 Hlavně, aby zvony, které budou z kostela zvonit na jejich počest,
00:13:41 zněly čistě.
00:13:49 HRAJE
00:14:13 Tahle skladba s názvem "La Poule?, Slepice, je jednou
00:14:16 z jeho nejslavnějších skladeb pro cembalo.
00:14:20 Je to typický Rameau v tom smyslu, jak se snaží napodobovat přírodu,
00:14:24 což mu šlo vždy velmi dobře.
00:14:26 Ale zároveň je to něco mnohem významnějšího než jen skladba
00:14:30 ze dvorku s kokrháním a imitací kuřátek.
00:14:38 Je to v podstatě vážná skladba.
00:14:45 Když ji podrobně analyzujete, pochopíte, že s kuřaty
00:14:48 nemá nic společného.
00:14:55 Je to velká dramatická věc téměř symfonického rozsahu.
00:15:08 Když v roce 1722 přijel do Paříže podruhé,
00:15:11 měl zpočátku pověst učeného muže, teoretika.
00:15:15 A to i přes svou touhu být vnímán jako skladatel.
00:15:20 Bylo to pro něj složité navzdory velkým úspěchům
00:15:23 jeho skladeb pro cembalo i navzdory všem těm kantátám
00:15:27 a motetům, které složil před rokem 1723.
00:15:31 Proto napsal dopis Houdarovi de la Motte,
00:15:35 famóznímu libretistovi skladatele Campry,
00:15:37 ve kterém ho žádal o libreto. Ten mu ale neodpověděl.
00:15:42 Rameau chtěl napsat operu, ale neměl slova.
00:15:48 Byl samozřejmě mužem své doby.
00:15:51 Musel vzdávat hold bohatým, vznešeným a významným,
00:15:55 aby mu pomáhali.
00:15:57 Musel se k nim obracet jako to dělali všichni hudebníci.
00:16:06 Dvořil se šlechticům a žádal je o přízeň.
00:16:10 Měl sice práva u dvora, ale potřeboval peníze
00:16:12 a ochranu bohatých.
00:16:20 Nakonec se mu podařilo najít zlatý důl
00:16:23 v podobě velmi bohatého pana de la Poupliniére,
00:16:27 který mnoho let podporoval jeho hudební aktivity nejen penězi,
00:16:31 ale i tím, že mu poskytl orchestr a místo na zkoušení.
00:16:44 Navíc ho uvedl do společnosti, do vyšší společnosti.
00:16:53 Nejen do té frivolní, ale i do takové, kde Rameau potkal
00:16:57 velké spisovatele a velké filozofy,
00:17:00 prostě ty nejvýznamnější intelektuály své doby.
00:17:09 První, kdo mu navrhnul konkrétní spolupráci,
00:17:12 nebyl nikdo menší než Voltaire. Poskytl mu námět na operu Samson.
00:17:18 Ale z mnoha důvodů se to neuskutečnilo.
00:17:20 Zejména kvůli cenzuře, protože Dalila
00:17:23 neodpovídala představě hrdinky opery s náboženským tématem.
00:17:33 Rameau znal Voltaira velmi dobře a Voltaire se zoufale snažil
00:17:37 napsat libreto alespoň k jedné Rameauově opeře.
00:17:45 Pokusil se o to přinejmenším dvakrát během své kariéry.
00:17:53 Chtěl spolupracovat, ale nevyšlo to.
00:17:56 Myslím, že pro Rameaua stála hudba vždycky v popředí jeho zájmu,
00:18:01 ale co se týče libret a textů, tam si vybíral
00:18:05 špatné literární partnery.
00:18:11 Dílo "Hippolyte et Aricie" začal psát díky důvěře
00:18:14 abbého Pellegrina, který mu složil začátek libreta.
00:18:20 Traduje se historka, že když Pellegrin uslyšel zkoušku
00:18:23 u pana Le Riche de la Poupliniére, který byl Rameauovým mecenášem,
00:18:28 s nadšením se vrhnul Rameauovi do náruče a řekl,
00:18:31 že je to mimořádná hudba, a že bude ihned pokračovat
00:18:35 ve své práci na libretu.
00:18:43 Tady mám před sebou první vydání "Hippolyta et Aricie",
00:18:47 které bylo vytištěno podle dobových pravidel,
00:18:49 tedy ve zkrácené podobě.
00:18:54 Toto dílo z roku 1733 je vlastně začátkem
00:18:58 Rameauovy divadelní kariéry.
00:19:00 Bylo mu 50, když se začal věnovat opernímu žánru,
00:19:04 což bylo velmi pozdě a pro tehdejší publikum to byl šok.
00:19:14 Campra, uznávaný skladatel 18. století,
00:19:16 řekl po premiéře "Hippolyta et Aricie":
00:19:20 "Z této opery by se jich dalo udělat deset."
00:19:25 Vždycky říkám, že estetický šok tohoto díla
00:19:29 je srovnatelný s tím, co způsobilo v Paříži v roce 1913
00:19:34 Stravinského Svěcení jara.
00:19:42 Rameau se vynořil na hudební scéně jako naprosto hotový skladatel.
00:19:48 Nebyl jako mnoho jiných, kteří procházeli dlouhým vývojem,
00:19:51 jako třeba Wagner.
00:19:54 Všechny nápady, které nacházíme v Rameauově poslední opeře
00:19:58 "Les Boréades", jsou i v jeho počátečních skladbách
00:20:02 z let 1733 až 1736.
00:20:08 Tím, co v opeře "Hippolyta" nejvíce pobouřilo kritiky,
00:20:11 bylo bezpochyby druhé trio Sudiček.
00:20:16 V této pasáži Rameau využívá chromatické harmonie,
00:20:20 což vyvolává dojem, jako bychom se nořili do hlubin pekla.
00:20:28 Na zkouškách u pana de la Poupliniére
00:20:31 toto trio znělo velmi dobře, ale potom se přešlo do opery.
00:20:35 Tam je zpěváci odmítli zpívat, protože se dobře neslyšeli,
00:20:39 takže zpívali dost nečistě. Musela to být hrozná kakofonie.
00:20:44 Rameau tedy musel tuto část z představení vyškrtnout.
00:20:48 Rozhodl se ji ale ponechat v tištěném vydání.
00:20:52 Do dodatku k tomuto vydání zapsal jednu dojemnou větu,
00:20:55 kterou vysvětluje, že zde toto trio nechal pro zvědavce,
00:21:00 aby ho mohli posoudit sami.
00:21:11 UKÁZKA OPERY
00:21:30 Pařížské intelektuální a kulturní prostředí,
00:21:33 kde se Rameau pohyboval, bylo neuvěřitelně bohaté.
00:21:38 V okruhu svého mecenáše Le Riche de la Poupliniére
00:21:41 se Rameau potkal s Voltairem, Rousseauem,
00:21:44 stýkal se s d?Alembertem, Diderotem,
00:21:47 trochu méně významným Pellegrinem, ale také s Cahusakem,
00:21:52 teoretikem baletu, který se později stal
00:21:54 jeho dvorním libretistou.
00:21:58 Se všemi těmito lidmi se více méně přátelil.
00:22:02 Zcela mimořádný vztah měl však s d?Alembertem,
00:22:05 který byl pozoruhodnou osobností a velkým intelektuálem.
00:22:10 Právě on Rameaua a jeho tvorbu velmi přesně vystihnul.
00:22:13 Jeho charakteristika se mi moc líbí, zní takhle:
00:22:18 "Odvážil se všeho, čeho mohl a ne toho,
00:22:21 čeho by se odvážit chtěl.
00:22:23 Dal nám ne tu nejlepší hudbu, jíž byl schopen,
00:22:25 ale tu nejlepší, kterou jsme my byli schopni vnímat.?
00:22:38 HRAJÍ
00:23:25 Jeho druhá velká opera se nazývá "Les Indes galantes".
00:23:32 Když jsem kdysi dávno začal na této hře pracovat,
00:23:35 říkal jsem si, že nejlepší způsob, jak se do ní vcítit,
00:23:38 bude zajet si do Lida nebo do Pařížského kasina
00:23:41 a zažít jedno z těch velkolepých představení,
00:23:44 kdy si poručíte večeři a láhev šampaňského a přitom se díváte
00:23:49 na grandiózní show na pódiu.
00:23:56 Taky si vzpomínám, že jsem říkal zpěvákům,
00:23:58 abychom si pronajali letadlo a odletěli do Las Vegas,
00:24:02 protože to je ten druh zábavy,
00:24:04 kterým podle mě toto dílo chtělo být.
00:24:09 Byl jsem, a stále jsem, rozzloben, že jsem průměrný.
00:24:13 Ano, jsem průměrný a rozzlobený.
00:24:16 Vždy, když jsem slyšel hrát předehru k "Les Indes galantes"
00:24:20 nebo slyšel zpívat:
00:24:22 "Hluboké propasti Tenaru, noci, věčná noci...?,
00:24:25 vždy jsem si s bolestí říkal: "Hle, co nikdy nedokážeš!?
00:24:30 Žárlil jsem na svého strýce
00:24:32 A kdyby se před jeho smrtí našlo v šuplíku pár krásných skladeb
00:24:35 pro cembalo, nebyl bych dlouho zvažoval,
00:24:38 zda zůstat sám sebou, nebo být jím.
00:24:45 "Les Fleurs", Květy, to je kouzelná hudba.
00:24:49 Je to má oblíbená skladba.
00:24:51 Je mimořádná a z divadelního hlediska je to téměř vaudeville,
00:24:55 zápletka s nepochopenou identitou.
00:24:57 Tato hudba je tak jemná.
00:24:59 Blíží se Mozartovi, má stejnou kvalitu.
00:25:07 ZPÍVAJÍ
00:26:50 Když Rameau psal opery, komponoval je na cembalu.
00:26:53 Je to z nich cítit.
00:26:55 Můžete se zeptat houslisty, flétnisty nebo hobojisty,
00:26:58 jestli party, které hrají v Rameauových operách,
00:27:01 jsou skutečně psané pro jejich nástroje.
00:27:03 A oni vám odpoví: "Ne, je to v zásadě hudba pro klávesy.?
00:27:10 Myslím, že klávesové nástroje byly Rameauovi nejbližší.
00:27:18 HRAJE
00:27:29 Rameau je jistě nejvýznamnějším skladatelem taneční hudby
00:27:32 před Stravinským.
00:27:34 Proto je dnes tak moderní a přístupný.
00:27:37 Tato hudba vámi hýbe.
00:27:39 Když posloucháte Rameaua, nemůžete zůstat klidně sedět.
00:27:43 Na konci jeho slavné opery-baletu "Les Indes galantes"
00:27:47 je část nazvaná "Les Sauvages?, Divoši.
00:27:51 Na jejím konci je mimořádná pasáž nazvaná:
00:27:53 "Tanec Velkého Kalumetu?.
00:27:56 Vznikla přepracováním jedné skladby pro cembalo.
00:28:07 Sám Rameau řekl: "Sledoval jsem divadlo od svých 12 let,
00:28:10 ale operu jsem začal skládat až v padesáti.
00:28:13 A ani tehdy jsem si nebyl jistý, zda toho budu schopen.
00:28:16 Zkusil jsem to, měl jsem štěstí a tak jsem v tom pokračoval."
00:28:24 Nelze pohrdat několika Camprovými povedenými místy,
00:28:28 houslovými skladbami mého strýce, ani jeho gavottami.
00:28:32 Ani tím, jak nechává na jeviště vcházet vojáky, kněží a velekněze.
00:28:37 Bledé pochodně, noci strašlivější než temnoty.
00:28:40 Bůh podsvětí, Bůh zapomnění...
00:28:53 POSLOUCHAJÍ OPERU
00:29:26 Rameau miloval komorní hudbu.
00:29:29 Spolu se svými současníky, jako byli Mondonville a další,
00:29:32 začal experimentovat a hledat nové formy.
00:29:39 Chtěl spojit housle nebo flétnu s cembalem.
00:29:43 Tak vznikly skladby pro cembalo, které jsou rozvinuty
00:29:46 a vylepšeny obligátními nástroji a občas také basovými nástroji.
00:29:55 Ale cembalo je vždy v centru hudební struktury.
00:30:02 Je to velmi francouzské.
00:30:05 Nacházíme to od 20.-30. let 18. století až do Revoluce,
00:30:10 kdy se cembalo připojilo k dalším nástrojům,
00:30:13 aby hudba získala novou barvu a větší bohatost.
00:30:23 HRAJÍ
00:30:31 Myslím, že skladba "La Timide?, tedy Plachá,
00:30:34 podobně jako mnohé další
00:30:36 odráží některé aspekty jeho osobnosti a charakteru.
00:30:46 Necítil se dobře ve společnosti, byl neuhlazený.
00:30:53 Jsem si ale jist, že za to mohla jeho mimořádná plachost.
00:30:58 Velký svět mu nedělal dobře.
00:31:00 Nezapojoval se do veřejného života,
00:31:02 jak by se od proslulého pařížského skladatele očekávalo.
00:31:12 HRAJÍ
00:31:52 Rameau si byl velmi dobře vědom své ceny, na to nezapomínejme.
00:31:57 Považoval se nejen za největšího francouzského skladatele,
00:32:00 ale i za jednoho z největších francouzských intelektuálů.
00:32:11 Hodně psal, možná až příliš mnoho, a jak sám říkal,
00:32:15 psal bez výjimky zásadně o svých skladbách.
00:32:20 Chtěl být považován za učence,
00:32:22 intelektuála a velkou osobnost vědy.
00:32:26 Dvě ze svých knih předložil Akademii.
00:32:29 Chtěl, aby byly uznány jako významná teoretická díla.
00:32:43 Něco z té jeho pýchy, z té arogance,
00:32:46 určitě najdete v jeho hudbě. Je toho tam poměrně dost.
00:32:53 Myslím, že se opravdu vymykal konvencím,
00:32:56 a že jeho zcela nedvořanské chování
00:32:58 v tomto konformistickém až upjatém století hrálo v jeho neprospěch.
00:33:05 Snad i proto získal titul "Hudební skladatel královského kabinetu?
00:33:09 až v roce 1745, ve věku 63 let.
00:33:14 A až v tomto věku mu byl přiznán také oficiální důchod,
00:33:17 což je skandální.
00:33:22 Představoval si, že publikum bude plakat při scénách tragédie
00:33:25 nebo se smát při scénách zhudebněné komedie,
00:33:28 že se mu k uším donesou zvuky děsu, nenávisti, žárlivosti
00:33:32 i opravdové milostné nářky, ironie a žertování.
00:33:37 Doufal, že lidé budou obdivovat postavy jako Ragonde a Platée.
00:33:41 Ale já na to říkám: Tůdle!
00:33:53 ZPÍVAJÍ
00:35:57 Tato opera byla napsána u příležitosti svatby Ludvíka XV.
00:36:01 a nastavila tak samozřejmě dost kruté zrcadlo.
00:36:04 Přesto z toho nebyl skandál.
00:36:06 Faktem je, že žena, kterou si král bral,
00:36:08 byla velmi ošklivá, takže se o tom mluvilo
00:36:11 a lidé se králi posmívali.
00:36:13 Ale nemáme žádný důkaz, že by tahle opera
00:36:16 vyvolala nějaký skandál.
00:36:23 Po roce 1750 začal Rameau šířit myšlenky, které odmítal
00:36:27 i jeden z jeho nejhorlivějších zastánců d'Alembert.
00:36:31 Tvrdil, že hudba je matematická věda,
00:36:33 a že to byla možná právě ona,
00:36:36 která dala pravidla matematice a geometrii.
00:36:39 V těchto teoriích už ho Akademie samozřejmě nepodpořila.
00:36:43 Rameau se tedy rozčílil a zašel ještě dál, když řekl:
00:36:47 ?Ale ano, samozřejmě!
00:36:49 Hudba přinesla pravidla také jiným druhům umění.
00:36:53 A dokonce i světu a přírodě, poněvadž je tak dokonalá.?
00:37:01 Jsme v Paříži, v ulici Des Vignes, kde, jak její jméno naznačuje,
00:37:05 byly kdysi vinice a venkov.
00:37:08 Právě tady si nechal pan Le Riche de la Poupliniére,
00:37:12 Rameauův mecenáš, postavit soukromý palác.
00:37:15 V tomto paláci měl vynikající orchestr,
00:37:18 se kterým mohl Rameau zkoušet svá díla.
00:37:25 Sem tedy pan La Poupliniére pozval Rameaua,
00:37:29 kterého do společnosti tohoto významného muže
00:37:31 uvedl v roce 1731 jeho přítel Piron, taky rodák z Auvergne.
00:37:37 V těchto prostorách se seznámil s Voltairem, Rousseauem,
00:37:41 d'Alembertem, Diderotem a všemi intelektuály té doby.
00:37:46 Voltaire Rameaua překřtil na "šestnáctinovou hlavu",
00:37:50 nazýval ho bláznem a byl k němu ze začátku dost hrubý.
00:37:54 Je možné, že malý kánon, který se nedávno našel,
00:37:57 byl napsán pro paní La Poupliniére,
00:38:00 u které Rameauovi bydleli. V tomto kánonu se říká:
00:38:05 "Jsem blázen, paní, /narážka na Voltaira/,
00:38:08 ubytujete mne u vás?
00:38:10 Jsme dva blázni, paní /byl ženatý/,
00:38:12 ubytujete mne u vás?
00:38:15 Jsme tři blázni, paní, ubytujete mne u vás?
00:38:18 /Tehdy měli jedno dítě/.
00:38:21 Přátelství s panem de la Poupliniére
00:38:23 skončilo v roce 1754 sporem buffonistů,
00:38:27 tedy sporem o charakter opery.
00:38:30 V Paříži byla tehdy velmi napjatá atmosféra.
00:38:33 Encyklopedisté se hádali, napadali se hroznými pamflety
00:38:37 a všichni se tomu s rozkoší oddávali.
00:38:41 Navíc nová žena pana de la Poupliniére
00:38:44 se s Rameauovými nesnesla, proto se rozhodli toto sídlo,
00:38:47 které jim bylo domovem více než 20 let, opustit.
00:38:54 V Rameauově době se projevovala jistá hierarchie
00:38:57 sestavená z bohů a bohyň, z urozených postav.
00:39:02 Ve francouzské barokní opeře nenajdeme mnoho postav
00:39:05 prostého lidu.
00:39:08 Trvá to až do francouzské revoluce a odráží to do jisté míry
00:39:12 pravidla tehdejší aristokratické společnosti.
00:39:18 Namouvěru, ti zatracení buffonisté s hrami jako "Služka milenkou?
00:39:21 či "Tracoll?, ti nám dali!
00:39:24 Tehdy byla díla jako "Tancréde?, "Issé?, "Les Indes galantes?,
00:39:29 "Castor?, nebo "Les Talents lyriques? na programu až půl roku.
00:39:34 A dnes to všechno padá jako domečky z karet.
00:39:41 Revoluce smetla zažité konvence, nebo aspoň jejich velkou část.
00:39:46 To dalo prostor jednoduššímu hudebnímu vyjadřování,
00:39:49 které se dostalo do popředí.
00:39:53 Jednoduchost není věc, pro kterou by Rameau nebo Lully
00:39:57 měli pochopení, ale bylo to něco, co společnost a umělci
00:40:01 na konci 18. století zoufale vyžadovali.
00:40:09 Troufám si říct, že spor buffonistů byl naprosto k ničemu,
00:40:13 protože se srovnávalo nesrovnatelné.
00:40:16 Proti sobě se stavělo něco, co v protikladu nebylo,
00:40:19 tedy italská opera buffa a francouzská zhudebněná tragédie.
00:40:24 To byly dva různé žánry, které samozřejmě používaly
00:40:27 zcela odlišné divadelní a hudební prostředky.
00:40:36 Z mého pohledu je Rousseau jednou z největších postav
00:40:39 francouzské literatury. Rád ho čtu.
00:40:43 Považuji jeho literární styl za jeden z nejelegantnějších
00:40:47 a nejvytříbenějších, co znám.
00:40:50 Ale nemohu říci to samé o jeho hudbě,
00:40:54 která je pro mě těžkopádná, hloupá a snobsky prostá.
00:41:00 Je tedy naprostým opakem hudby Rameauovy.
00:41:03 Možná proto se Rousseau stal Rameauovým zavilým nepřítelem.
00:41:08 Tvrdil, že operní texty nelze psát ve francouzštině,
00:41:11 protože francouzštinou se nedá zpívat.
00:41:20 A také říkal, že Rameauova hudba je složitá a staromódní,
00:41:25 že jeho recitativy nedávají smysl, a tak dále a tak dále.
00:41:34 Byl jsem si poslechnout hudbu Duniho
00:41:36 a dalších našich mladých a dostalo mě to.
00:41:40 - Vám se tento žánr líbí?
- Jistě!
00:41:43 Co na tom vidíte?
00:41:47 Je to skvěle deklamováno! Jaká pravdivost! Jaký výraz!
00:41:54 Myslím, že z toho, co Rameau přinesl novátorského
00:41:59 a možná i extravagantního,
00:42:01 je nejdůležitější harmonie. Bohatost harmonie.
00:42:06 Právě o tohle se s Rousseauem prali jako vzteklí.
00:42:09 Rousseau, bojovník za melodii, tvrdil, že melodie je nositelkou
00:42:13 veškerého výrazu.
00:42:15 Naproti tomu Rameau zastával myšlenku,
00:42:17 že melodie bez harmonie nestojí za nic,
00:42:20 a že harmonie tvoří veškerý výraz hudby.
00:42:24 Tento hudební názor, tento zápal a přesvědčení,
00:42:27 najdeme v celém jeho díle, v jeho hudebním jazyce
00:42:31 i v jeho triích a předehrách.
00:42:34 Stále se držel onoho harmonického bohatství modulace,
00:42:37 což bylo fantastické a přineslo to hudbě zcela nový rozměr.
00:42:42 Zejména ve srovnání s jeho předchůdci.
00:42:44 A to i v oblasti instrumentace.
00:42:49 V roce 1754 spor buffonistů skončil.
00:42:52 Buffonisté byli vyhnáni z Královské hudební akademie.
00:42:56 Poslední ránu jim zasadilo mistrovské znovuuvedení
00:42:59 "Castora a Polluxe", takže Rameau se stal jakýmsi
00:43:02 praporem francouzské hudby.
00:43:04 Jsem ale přesvědčena, že si to nepřál.
00:43:07 Že byl trochu zmanipulován společenským a politickým
00:43:10 systémem té doby.
00:43:15 Rameau byl bohužel velmi slavný.
00:43:20 V letech 1750 až 1760 byl nejslavnějším žijícím
00:43:24 francouzským skladatelem.
00:43:27 To ale neznamenalo, že měl na své straně publikum,
00:43:30 které by bláznivě tleskalo při každém jeho představení.
00:43:37 Někdy se hrál v poloprázdném sále nebo pro nepřátelské publikum,
00:43:41 které ho vypískalo.
00:43:43 Nezapomínejme, že hrál kritikům, kteří byli desetkrát horší
00:43:47 než ten nejhorší pařížský kritik dnes.
00:43:51 A to už něco znamená.
00:43:54 Kvůli tomu všemu, o čem jsem hovořil,
00:43:57 byla nenáviděná například opera "Paladýni?.
00:44:00 Vyčítali jí nesouvislost a hloupost.
00:44:04 Možná taková byla, možná měla pařížská společnost pravdu.
00:44:09 Třeba toužili po něčem, co by konečně vedlo
00:44:11 ke svržení starého režimu.
00:44:22 Lidé byli šokováni žánrem, kterému se Rameau věnoval.
00:44:26 Parodie a sebeironie prostupovaly celé jeho dílo.
00:44:31 Jistou nelibost sklidil kvůli jedné své velmi
00:44:35 nejednoznačné postavě.
00:44:36 Víle Manto, která byla napůl mužem a napůl ženou
00:44:39 a na scéně seriózní Královské hudební akademie
00:44:43 sváděla starého Anselma.
00:44:48 K neúspěchu "Paladýnů" přispěla ovšem také
00:44:50 mimořádně novátorská hudba. Velmi odvážná a velmi nesoudržná.
00:45:02 Kritika byla k Rameauovi tehdy dost tvrdá.
00:45:05 Charles Collé, jeho nelítostný nepřítel,
00:45:08 mluvil o netalentovaném starci a d'Alembert,
00:45:11 který ho dlouho podporoval,
00:45:13 ho nyní nazval nebezpečným novátorem.
00:45:19 Mezi novinky, se kterými Rameau přišel,
00:45:22 patří zejména trio ve třetím jednání "Paladýnů".
00:45:25 Je to ten typ koncertantní formy či divergentního tria,
00:45:29 kdy postavy zpívající spolu vyjadřují rozdílné,
00:45:32 ba i protichůdné myšlenky.
00:45:37 To následně převzal a dále ve svých operách
00:45:40 ve velké míře rozvíjel Mozart.
00:45:45 Rameau se těchto nových forem nemohl nabažit.
00:45:48 Bezpochyby proto, že dovolují skladateli
00:45:50 dávat do protikladu city.
00:45:57 Víla Manto se snaží svést Anselma, starého poručníka Argie.
00:46:02 Anselm se cítí velmi uražen a Argie se mu navíc vysmívá.
00:46:07 V této vynalézavé partituře se může vyjádřit každý z nich.
00:46:22 ZPÍVAJÍ
00:47:42 Na poslední stránce rukopisu psaného samotným Rameauem
00:47:46 vidíme jeho techniku práce. Jeho váhání, autorské škrty.
00:47:53 Je to absolutně jedinečný kus, existuje jen 7 vlastnoručně
00:47:57 psaných rukopisů a právě tento, rukopis "Paladýnů",
00:48:01 je uložen v hudebním oddělení Francouzské národní knihovny.
00:48:11 Závěrečný contredanse je neodolatelná skladba,
00:48:15 která vás nutí pískat a tancovat.
00:48:20 UKÁZKA PÍSNĚ
00:48:23 Kdybyste přidali pár saxofonů, znělo by to jako kus
00:48:26 z poloviny 19. století. Docela dobrý Offenbach.
00:48:48 Ten závěrečný contredanse musel nadchnout davy
00:48:51 svým opravdu slavnostním, svátečním charakterem.
00:48:55 Na konci Rameauovy kariéry se v jeho dílech tato forma
00:48:57 objevuje často.
00:48:59 I přesto, že se jedná o dramatická díla.
00:49:03 Například v závěru "Boréades" je contredanse,
00:49:06 který se vysmívá dobovému publiku.
00:49:09 To je ta Rameauova provokatérská poloha.
00:49:22 Rameau vynalezl harmonický jazyk, který je v dějinách hudby
00:49:26 17. a 18. století velmi důležitý.
00:49:32 Je to jazyk, který je založen hlavně na základních disonancích
00:49:36 7. a 9. stupně. To je typický Rameau.
00:49:41 Poznáte ho, když ho posloucháte.
00:49:45 Používá orchestr takovým způsobem, jako to nikdo z jeho předchůdců,
00:49:51 současníků ani následovníků nedělal.
00:49:55 Miloval barvu, miloval flétny, pikoly, hoboje, miloval musette
00:50:01 i fagot a všem dával ve svých operách velký prostor.
00:50:06 Existuje však i něco, co ho s některými jeho současníky
00:50:10 nebo předchůdci pojí. Třeba s Lullym.
00:50:13 Je to jakýsi zvídavý důraz na lidovou hudbu.
00:50:19 Libreto k "Boréades" obsahuje podle mého názoru politické poselství.
00:50:23 Je proti moci, jejímu zneužívání a také proti rodovým privilegiím.
00:50:28 Připomeňme si zvolání Nymfy, která říká:
00:50:31 "Nejvyšší blaho je svoboda!".
00:50:34 Psal se rok 1763, blížila se Revoluce.
00:50:45 ZPÍVAJÍ
00:51:32 Proč nebylo toto dílo, složené v roce 1763,
00:51:36 uvedeno ani o rok později, v roce Rameauovy smrti?
00:51:40 To zůstává záhadou, na niž jsem se pokusila odpovědět.
00:51:44 Mám pro to několik hypotéz.
00:51:46 Možná existovaly problémy technického rázu.
00:51:49 Dílo je obtížné po stránce hudební, technické, vokální
00:51:53 i instrumentální, jako ostatně všechna ostatní Rameauova díla.
00:51:58 Spíš se ale domnívám, že Rameau se politicky angažoval
00:52:01 i v posledních letech svého života.
00:52:07 Celá hra je postavena na tématu osobní svobody.
00:52:10 Zní to banálně, ale v roce 1764 to byla radikální myšlenka.
00:52:14 Ještě zajímavější je na ní to, že nejde o hledání
00:52:17 osobní svobody obecně, ale o hledání osobní svobody ženy.
00:52:24 Alphise, královna v Baktriáně, se vzdává trůnu,
00:52:27 aby se mohla vdát za Abarise, který není urozeného původu.
00:52:32 To je neuvěřitelná provokace a myslím, že dobová cenzura
00:52:35 vykonala své.
00:52:39 ZPÍVÁ
00:53:33 Jiná hypotéza politického či spíše společensko-politického rázu
00:53:37 se týká libreta, ale má možná i jiné důvody,
00:53:41 o kterých se moc nemluvilo.
00:53:46 Ví se, že madam de Pompadour, která byla tehdy ve věku,
00:53:50 který už se nesluší říkat nahlas,
00:53:52 se zamilovala do hezkého mladého muže, Benjamina de Laborde.
00:53:57 Byl to skladatel, který napsal dílo "Isméne et Isménias?.
00:54:02 To sice původně nebylo v Choisy na programu,
00:54:05 ale nakonec se hrálo místo "Boréades".
00:54:09 V 18. století žádný skladatel před ním ani po něm
00:54:13 tak mistrovsky neovládal orchestr.
00:54:17 Jsem přesvědčen, že to ovlivnilo Mozarta.
00:54:20 Mladý Mozart přijel se svými rodiči do Paříže právě v době,
00:54:24 kdy Rameau bojoval o svou poslední operu "Boréades".
00:54:28 Bylo to těsně před jeho smrtí.
00:54:30 A když posloucháte Mozartova "Idomenea?,
00:54:32 najdete tam drobné ozvuky "Boréades".
00:54:35 A to jak ve struktuře díla, tak i ve způsobu, jak je komponováno.
00:54:41 Rameau přišel jako první s tím, co se přičítá Webernovi.
00:54:45 S témbrovou melodií.
00:54:47 Témbrové melodie najdeme v "Boréades"
00:54:49 i v dalších jeho pozdních dílech, zatímco v těch prvních nejsou.
00:54:54 Rameau rozbil melodický imperialismus
00:54:57 a začal tvořit melodie z témbrů rozdílných nástrojů.
00:55:01 Nádherný příklad najdeme v árii "Le lieu désolé z Boréades?,
00:55:06 kde vyjadřuje lítost nad místem, které Boréas,
00:55:09 bůh severního větru, zcela zničil.
00:55:16 ZPÍVÁ
00:56:16 Ludvík XV. vystavil pár dní před Rameauovou smrtí listiny,
00:56:20 ve kterých ho povýšil do šlechtického stavu.
00:56:24 Ale Rameau si je nevyzvedl. Proč taky? Byl nekonformistický.
00:56:28 Jako by ani nepatřil do své doby.
00:56:39 ZPÍVAJÍ
00:56:49 Skryté titulky: Klára Kučerová
00:56:51 .
Zatímco velcí barokní skladatelé Bach a Haendel jsou dnes velmi známí a poslouchaní, třetí velká postava té doby, Francouz Jean Philippe Rameau, patří k těm, které s úžasem znovu objevujeme až v posledních letech. Rameau debutoval jako operní skladatel v Paříži až ve svých padesáti letech, poté co se na francouzském venkově věnoval jako varhaník duchovní tvorbě.
Dokument Reinera Moritze zasazuje Rameaua do rámce hry Denise Diderota Rameauův synovec. Hlavními aktéry filmu jsou ovšem hudebníci a znalci – zejména skvělý dirigent William Christie a muzikoložka Sylvie Buissou – a především hudba. Zazní ukázky z oper Paladýni (známé i u nás), Les Indes Galantes, Platée a Les Boréades ve špičkové interpretaci i režii.
Rameau se tak znovu zařazuje do řady největších jmen evropské hudby, zejména jako extravagantní autor, u něhož se inspiroval i mladý Mozart, a jako autor s obrovským citem pro tanec, kde je považován za předchůdce Stravinského.