Záznam slavnostní bohoslužby, konané u příležitosti oslav tisícileté historie baziliky Saint-Remi, zařazené na seznam UNESCO
00:00:09Za malou chvíli vám nabídneme vánoční bohoslužbu
00:00:13z francouzské Remeše, města proslulého šampaňským.
00:00:16Jeho vynálezcem byl v 17. století Dom Pérignon.
00:00:18Dom Ruinart se pak přičinil o jeho komerční využití
00:00:22na podporu života místních opatství.
00:00:24Šampaňské se uchovává ve stovkách kilometrů chodeb,
00:00:27vyhloubených v místních křídových útvarech 35 m pod zemí,
00:00:31a po dobu zrání se o ně stále pečuje.
00:00:34Je to průzračně šumivý, lehce vzrušivý nápoj,
00:00:37pravý královský nektar.
00:00:40Remeš, korunovační město francouzských králů.
00:00:42V bazilice Saint Remi jsou dodnes uctívány ostatky sv. biskupa
00:00:46tohoto města ze 6. století.
00:00:48Ten se ve své době zapsal významně do dějin Francie.
00:00:53Tento velmi mladý muž, remešský biskup,
00:00:56prožívá konec jedné velké historické epochy.
00:00:59Iniciativně vyhledává Chlodvíka a radí mu,
00:01:02jak správně vládnout v zemi.
00:01:05Neznáme průběh jejich setkání, ale víme,
00:01:08že po dlouhém uvažování Chlodvík požádal o křest,
00:01:11který mu byl udělen o Vánocích.
00:01:14Podle tradice se v tomto okamžiku objevil v baptisteriu
00:01:18Duch svatý v podobě holubice a přinesl nádobku
00:01:22s křižmovým olejem.
00:01:25Když se v Remeši konaly korunovace králů, přinášeli mniši z opatství
00:01:30Saint Remi v procesí tuto nádobku do katedrály.
00:01:34Tak byl každý král nástupcem Chlodvíka, pomazaný
00:01:37stejným olejem jako zakladatel království Franků.
00:01:41Po korunovaci bylo zvykem, aby se král přišel poklonit
00:01:44k modlitbě ke hrobu světce, považovaného
00:01:46za jednoho ze zakladatelů království.
00:01:50Dnes je ovšem jiná doba, ale i dnešní křesťané v Remeši
00:01:52jsou po příkladu svatého Remi ve městě aktivní.
00:01:55Např. jsou už po několik týdnů přítomni na vánočním trhu,
00:01:58organizovaném městským zastupitelstvem
00:02:00spolu s majiteli místních obchodů.
00:02:06Chceme být v komerčním víru svědky pravého smyslu Vánoc
00:02:09a připomínat tak lidem, že Vánoce jsou v prvé řadě
00:02:12křesťanským svátkem Ježíše, který sestupuje mezi lidi.
00:02:15Cítíme touhu lidí po duchovnosti, po opravdových mezilidských
00:02:18vztazích a po místě, kde by si mohli odpočinout
00:02:21od břemen, která je srážejí k zemi.
00:02:24Před pár dny jsme se tu setkali s dítětem, které se nám svěřilo:
00:02:27"Kdysi mě babička brala s sebou na půlnoční,
00:02:30ale ona letos umřela a já teď nevím, jak to mám udělat?"
00:02:34Řekli jsme mu: "Jdi za maminkou
00:02:36a promluvte si o tom," a dali jsme mu k tomu pořad
00:02:39vánočních bohoslužeb, aby s ním maminka mohla na ně přijít.
00:02:43Nyní se přeneseme do baziliky Saint Remi v Remeši,
00:02:45která letos slaví tisícileté výročí svého posvěcení.
00:02:49Procesí se cestou k oltáři nejdříve krátce zastaví u jesliček
00:02:52a pokloní se Ježíškovi, Králi všech králů.
00:03:06Ze studia na Kavčích horách vás zdraví Jan Regner
00:03:08a Petr Kolář, komentátoři záznamu včerejší slavnostní vánoční
00:03:12bohoslužby v bazilice Saint Remi v Remeši.
00:03:15Hlavním celebrantem je Thierry Jordan, remešský arcibiskup.
00:03:25Znalci jistě poznají francouzskou verzi slavného chorálu,
00:03:28v překladu "Přistup, věřící lide".
00:05:33V slavnostním průvodu se jako obvykle,
00:05:35a hlavně v dřívějších dobách, nese velký evangeliář,
00:05:39ze kterého se pak budou číst při bohoslužbě texty biblické
00:05:42i dnešní. Arcibiskup Jordan přistupuje k oltáři
00:05:46a zahájí bohoslužbu.
00:06:32Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého.
00:06:36Pán ať je s vámi.
00:06:40Ve vánocní noci slaví křesťané společnou vroucí modlitbou
00:06:45narození Syna božího.
00:06:47Světlo Kristovo do ní zazáří lidem, aby je navzájem sblížilo.
00:06:52Věříme a vyznáváme, že betlémské dítě přináší lidem
00:06:56naději a spásu.
00:07:11Bazilika Saint Remi v Remeši svou současnou podobou ilustruje
00:07:161000 let křesťanské víry a hlásání evangelia.
00:07:20Je to místo velmi ctěné Francouzi svým významem i svou krásou.
00:07:24Ve chvíli vánoční radosti se otevírá vám všem.
00:07:31Zdravíme vás, přítomné, a prostřednictvím televizního
00:07:34přenosu zdravím také naše rozšířené společenství v České republice,
00:07:39ve Švýcarsku a Belgii.
00:07:42A zvláště pak zdravím nemocné, muže i ženy, osoby 3. věku
00:07:46i vězně, kteří se připojují k naší modlitbě.
00:08:23Pohleďte na Spasitele, kterého nám Otec posílá.
00:08:27Přichází vytrhnout nás z moci utrpení a hříchu.
00:08:32Nabízí nám nové zrození s Ježíšem.
00:08:36Společně tedy přijměme boží lásku a odpuštění.
00:08:56Pane, uděl nám své odpuštění.
00:08:58Projev nad námi své milosrdenství a budeme spaseni.
00:09:06Kéž nám Hospodin projeví své milosrdenství
00:09:09a nás vede do věčného života.
00:09:18Refrén tkajícího žalmu "Spasiteli světa,
00:09:21Ježíši Kriste, smiluj se nad námi".
00:10:24Následuje běžné Gloria, které v tuto noc má samozřejmě
00:10:27zvláštní význam, protože jedna jeho část - "Sláva na Výsostech
00:10:31Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vůle" -
00:10:34je známá z evangelia, ze Zpěvu andělů nad Betlémem
00:10:38při Ježíšově narození.
00:10:39Gloria samotné je zpíváno francouzsky obvyklým způsobem,
00:10:42tedy v poněkud zkrácené formě.
00:12:35Vánoční orace, tedy modlitba, kterou se vstupuje
00:12:38do vlastní mše svaté.
00:12:43Bože, tys obdivuhodně stvořil člověka
00:12:46a s ještě větší láskou jsi ho obnovil.
00:12:50Vždyť Tvůj Syn se stal jedním z nás a má účast
00:12:55na našem lidském životě.
00:12:59Dej, ať my dosáhneme účasti na jeho božství.
00:13:04Neboť on s tebou žije a kraluje v jednotě Ducha svatého Bůh
00:13:10po všechny věky věků. Amen.
00:13:22Texty této bohoslužby jsou pokračováním půlnoční
00:13:25bohoslužby svým obsahem a jsou, jak je obvyklé, čteny laiky...
00:13:38Čtení z knihy proroka Izariáše.
00:13:41Jak je krásné vidět na horách nohy posla, který přináší
00:13:44radostnou zprávu, který zvěstuje pokoj, hlásá blaho
00:13:48a oznamuje spásu, který praví Sionu, Tvůj Bůh kraluje,
00:13:53slyš, tvoji strážní pozorují hlas a jásají spolu,
00:13:57neboť vidí na vlastní oči, jak se Hospodin vrací na Sion.
00:14:02Radujte se. Jásejte vespolek.
00:14:06Jásejte jeruzalémské trosky, neboť Hospodin se smiloval.
00:14:10Vykoupil Jeruzalém.
00:14:12Obnažil Hospodin své svaté rámě před očima všech národů
00:14:18a všechny končiny země uzří spásu našeho Boha.
00:15:18Po 1. čtení vždy následuje žalm: "Dnes odpovědí uzřely
00:15:23všechny končiny země spásu našeho Boha".
00:15:46Zpívejte Hospodinu píseň novou, neboť učinil podivuhodné věci.
00:15:53Vítězství je dílem jeho pravice, jeho svatého ramene.
00:16:16Hospodin uvedl ve známost svou spásu,
00:16:20před zraky pohanů zjevil svou spravedlnost.
00:16:24Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost Izraelovu domu.
00:16:52Všechny končiny země uzřely spásu našeho Boha.
00:16:57Jásejte Hospodinu, všechny země, radujte se, plesejte a hrajte.
00:17:462. čtení je z Listu Židů.
00:17:48Mnohokrát a mnoho způsoby mluvil Bůh v minulosti
00:17:52k našim předkům skrze proroky.
00:17:54V této poslední době však promluvil k nám skrze svého Syna.
00:17:58Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil svět.
00:18:04On je odlesk jeho božské slávy a výrazná podoba jeho podstaty.
00:18:09On všechno udržuje svým mocným slovem.
00:18:13Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na výsostech,
00:18:17po pravici Boží Velebnosti, a stal se o to vznešenějším
00:18:22než andělé, oč je převyšuje svou důstojností,
00:18:27které se mu natrvalo dostalo.
00:18:30Vždyť komu z andělů kdy Bůh řekl, ty jsi můj Syn,
00:18:34já jsem tě dnes zplodil?
00:18:38A dále, já mu budu Otcem a on mi bude Synem.
00:18:44A až bude opět uvádět svého prvorozeného na svět,
00:18:48řekne, ať se mu klanějí všichni boží andělé.
00:19:31Verš před evangeliem oslavuje Ježíše Emanuele pravého,
00:19:35tedy Boha s námi, a oznamuje radost celému světu.
00:19:55Uslyšíme začátek evangelia podle Jana
00:19:58z takzvaného Prologu.
00:20:16Pán s vámi.
00:20:24Začátek svatého evangelia podle Jana.
00:20:33Na počátku bylo slovo. A to slovo bylo u Boha.
00:20:37A to slovo byl Bůh.
00:20:40To bylo na počátku u Boha.
00:20:43Všechno povstalo skrze něj, a bez něho nepovstalo nic, co jest.
00:20:49V něm byl život a ten život byl světlem lidí.
00:20:52To světlo svítí v temnotě, a temnota ho nepohltila.
00:20:58Byl člověk poslaný od Boha, jmenoval se Jan.
00:21:03Přišel jako svědek, aby svědčil o tom světle,
00:21:07aby všichni uvěřili skrze něho.
00:21:11On sám nebyl tím světlem, měl jen svědčit o tom světle.
00:21:20Bylo světlo pravé, které osvěcuje každého člověka.
00:21:25To přicházelo na svět.
00:21:27Na světě bylo a svět povstal skrze ně, ale svět ho nepoznal.
00:21:33Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali.
00:21:37Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se božími dětmi,
00:21:41těm, kdo věří v jeho jméno.
00:21:44Kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla,
00:21:48ani z vůle muže, ale z Boha.
00:21:51A slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi.
00:21:55Viděli jsme jeho slávu.
00:21:57Slávu, jakou má od otce jednorozený syn, plný milosti a pravdy.
00:22:10Jan o něm vydával svědectví a volal:
00:22:14"To je ten, o kterém jsem řekl. Ten, který přijde po mně,
00:22:20má větší důstojnost, neboť byl dříve než já."
00:22:30Všichni jsme dostali z jeho plnosti,
00:22:34a to milost za milostí.
00:22:37Neboť zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda přišla
00:22:43skrze Ježíše Krista.
00:22:47Boha nikdo nikdy neviděl.
00:22:49Jednorozený syn, který spočívá v náručí otcově,
00:22:53ten o něm podal zprávu.
00:23:02Slyšeli jsme Slovo boží.
00:23:06Bohu díky.
00:23:17Kázání převzal remešský arcibiskup Thierry Jordan.
00:23:35Ježíš se narodil v noci.
00:23:39Symbol noci je velmi významný symbol.
00:23:42Vyjadřuje utrpení, zármutek nad nedávnými nešťastnými
00:23:45událostmi, válkami a jinými pohromami,
00:23:48ale také nedostatek solidarity a temnotu, která sídlí
00:23:51jako hřích v lidském srdci.
00:23:56Každý z vás může svůj vlastní život přečíst
00:23:58pod tímto zorným úhlem.
00:24:03Tak tedy v betlémské noci zazářilo světlo naděje a života.
00:24:10Každé Vánoce, včetně letošních, nám tuto událost připomínají.
00:24:17Narodil se náš Spasitel, jeho světlo prozařuje temnoty
00:24:20a ty jej nemohou uhasit.
00:24:31Můžeme nastavět mnoho překážek mezi nás a Krista,
00:24:35můžeme odmítnout víru v něj, být k němu lhostejní.
00:24:40Můžeme být nevázání, bezcílní...
00:24:45...evangelium ostatně říká, že přišel mezi své,
00:24:50ale ti jej nepřijali.
00:24:56Nikdo ale nedokáže zabránit jeho světlu,
00:24:59zářit do našich temnot.
00:25:02Tak jako jej nikdo nemůže přinutit, aby nás přestal milovat.
00:25:08Je naprosto jisté, že Kristovo světlo proniká vším,
00:25:13je silnější než všechny temné síly zla.
00:25:17Nezadržuje...
00:25:21...vše, co přichází k nám.
00:25:28Nezadržitelně osvěcuje všechno, hřeje každého, kdo je přijímá,
00:25:34otvírá srdce a vlévá nový život.
00:25:38Vy, pastýři tisíců tváří, připojte se k mé modlitbě,
00:25:42pohleďte na Syna Božího, vstupujícího do našich dějin
00:25:47a do naší přítomnosti.
00:25:50Boží odpovědí na nesčetné otázky neuvědomělého, zraněného
00:25:54a materialistického nebo tápajícího lidstva je jeho Slovo.
00:25:58Slovo, které dává všemu smysl a skrze něž všechno bylo stvořeno.
00:26:03Toto slovo se vtělilo do malého dítěte, které ještě nedovede
00:26:07ani mluvit. Chceme-li je zaslechnout, musíme se odmlčet.
00:26:12Chceme-li přijmout jeho lásku, musíme k němu přijít prostě
00:26:16a pokorně jako dítě.
00:26:18Chceme-li poznat, kým je toto dítě, musíme se mu poklonit
00:26:21a pohlédnout na něj vnitřním zrakem.
00:26:24Přichází se za nás vydat a pohled na ně nám ukazuje,
00:26:27jak se i my můžeme v bezvýhradné věrnosti vydat za druhé.
00:26:32Maria držící toto dítě v náručí nám pomáhá chápat smysl života
00:26:37a jeho posvátnost.
00:26:40Je to zvláštní narození...
00:26:42Světlo tu nezáří z nějakého systému idejí, byť sebeúžasnějších,
00:26:48ale ze setkání s někým, s Otcovým vyslancem,
00:26:51takže kdokoliv jej vidí, vidí samého Otce.
00:26:56Pastýři se polekali, když Bůh pronikl do jejich života.
00:27:01Je to pochopitelné,
00:27:02nebyli na takovou událost vůbec připraveni.
00:27:06I dnes proměňuje boží milost život člověka, který ji přijme.
00:27:11Nepopsatelným způsobem prostupuje celou duši.
00:27:16Někdy zcela náhle, jindy je výslednicí dlouhé cesty
00:27:20nejistotou a váháním.
00:27:29Pozorujte např. katechumeny, nebo tzv. navrátilce
00:27:33ke křesťanskému způsobu života, a nebo ty,
00:27:35kdo se dávají do služeb církvi a lidem ve světě
00:27:39pro jméno Kristovo - každé Vánoce jsou pro ně,
00:27:41a tím i pro nás, pobídkou k novému vykročení
00:27:44na naší cestě za světlem.
00:28:00Pastýři u jeslí nenacházeli vhodná slova,
00:28:03ostatně nebylo třeba nic říkat, nemáme zpráv o tom,
00:28:06že by něco říkali.
00:28:07Klaněli se mu, a to byl první Ježíšův zázrak,
00:28:10ještě před svatbou v Káni galilejské.
00:28:13On, nekonečně vznešený, ukázal svým příchodem do slámy v jeslích,
00:28:18jak se i oni mají stát malými a pokornými,
00:28:21chtějí-li být dětmi Božími.
00:28:24Poklekněme nyní před ním a klanějme se mu
00:28:27s vroucností také my.
00:28:33Kéž milost letošních vánočních svátků zasáhne i vaše srdce
00:28:38a učiní je lepším.
00:28:40Kéž Kristův pokoj zaplaví vaše srdce.
00:28:46Pozdrav nyní pokračuje také v italštině.
00:28:49Drazí bratři a sestry, ať vás z této baziliky zasáhne
00:28:53naše vánoční poselství naděje.
00:29:01Následuje tentýž pozdrav v holandštině.
00:29:10Ať radost z narození Páně přebývá ve vašich srdcích
00:29:17a přinese vám mnoho štěstí.
00:29:21Slyšeli jsme pozdrav také v češtině.
00:29:29Stejný pozdrav slyšíme ještě ve španělštině.
00:29:48Po kázání a krátkém preludiu bude následovat vyznání víry.
00:29:55V Kredu se dnes objeví pasáž, která se,
00:29:57rovněž podobně jako Gloria, hodí k vánoční události.
00:30:00Je to pasáž, cituji:
00:30:02"Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna
00:30:05božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky, světlo ze světla,
00:30:09Bůh z Boha.
00:30:10On pro nás lidi sestoupil s nebe a přijal tělo z Marie Panny
00:30:14a stal se člověkem."
00:30:31Ve spojení se svědky, kteří nás předešli od narození
00:30:35Krista, vyznejme nyní společně víru církve v tajemství vykoupení,
00:30:40které nám zazářilo v betlémské noci.
00:30:44Následuje Kredo.
00:30:54Kredo, vyznání víry, je obvyklé v každé slavnostní
00:30:57katolické bohoslužbě, podobně jako vyznání vlastních vin,
00:31:01vlastních hříchů.
00:32:05Modlitba Vyznání víry je významná tím,
00:32:08že je společná pro všechna křesťanská vyznání.
00:32:11A naopak seskupení, které toto Kredo nevyznává,
00:32:14není součástí křesťanstva na celém světě.
00:32:18Takové skupiny pochopitelně existují, ale jsou maličké.
00:32:20Vesměs křesťané se modlí toto Vyznání víry
00:32:22ve všech zemích světa.
00:32:28Následují přímluvy, prosby za shromážděné a za svět.
00:32:37Zdrojem naší naděje je radost z vánoční události.
00:32:40Svěřme v této naději Kristu, Synu Božímu v našem středu,
00:32:45prosby celého našeho společenství.
00:32:49Ježíši, tichý a pokorný, tys poznal chudobu jeslí
00:32:52a stal ses poslem pokoje.
00:32:54Svěřujeme ti naši církev, vyslanou do světa vytvářet
00:32:57bratrské vztahy mezi lidmi.
00:33:00Každou přímluvu se modlí 2 lidé, 2 osoby, a sbor zpívá pokaždé
00:33:06odpověď:"Vyslyš nás, Pane, smiluj se nad námi
00:33:09a daruj nám pokoj."
00:33:16Melodie je vzata z jedné z nejznámějších
00:33:19francouzských koled.
00:33:24Ježíši, tichý a pokorný, tys poznal chudobu jeslí
00:33:29a stal ses poslem pokoje.
00:33:32Svěřujeme ti všechny, kdo nesou odpovědnost
00:33:36za vytváření společenství, ve kterém jsou respektovány potřeby
00:33:41a touhy prostých lidí.
00:33:44Následuje opět refrén:
00:33:49"Vyslyš nás, Pane Ježíši, daruj nám pokoj."
00:33:59A znovu začátek, jako ve všech případech:
00:34:02"Ježíši, tichý a pokorný, tys poznal chudobu
00:34:04a stal ses poslem pokoje."
00:34:14Svěřujeme ti mladé i staré lidi, nemocné, nezaměstnané,
00:34:19žijící ve vězení, postižené válkou, nespravedlností
00:34:23nebo zapomenutím uprostřed světa lidí.
00:35:02Svěřujeme ti společenství pokračující cestou svatého Remi.
00:35:08Proměň v nás živé kameny tvořící místní církev,
00:35:14která žije přípravou na diecézní synodu.
00:35:33Pane Ježíši, Tys posvětil svým narozením celé stvoření
00:35:38a zveš i nás k novému zrození v tobě.
00:35:42Učiň nás svědky onoho nového Tvým světlem prozářeného světa,
00:35:47ve kterém Ty žiješ a kraluješ po všechny věky věků. Amen.
00:35:57Od jesliček budou přineseny k oltáři dary, jednak mešní,
00:36:00to znamená chléb a víno, ale také dary jiné,
00:36:04které připravily hlavně děti.
00:36:08A mezitím zpívá sbor o velkém tajemství, "O magnum Mysterium",
00:36:13od francouzského hudebního skladatele F. Poulenca.
00:37:56Kněz mezitím už pozvedá hostie a poté kalich,
00:38:00jako dary, které se přinášejí k bohoslužbě.
00:38:03A nyní si jde symbolicky umýt ruce, na znamení, že i on je hříšník
00:38:07a že i on potřebuje, když přistupuje k oltáři, se očistit.
00:38:35Tímto vstupujeme do slavení vlastní bohoslužby,
00:38:38tedy mše svaté.
00:38:59V den slavnosti narození Tvého syna přijmi, Bože, oběť,
00:39:03která je dokonalým usmířením za naše hříchy i naplněním
00:39:07naší úcty k Tobě - skrze Krista, našeho Pána.
00:39:20Před eucharistickou modlitbou je pronesena vždy
00:39:23takzvaná belface, která uvádí bohoslužbu slova,
00:39:27bohoslužbu oběti.
00:39:31Pán s vámi i s tebou.
00:39:35Vzhůru srdce! Máme je u Pána.
00:39:41Vzdávejme díky Bohu, našemu Otci.
00:39:43Je to důstojné a spravedlivé.
00:39:47V pravdě je důstojné a spravedlivé dobré a spasitelné,
00:39:51svatý Otče, všemohoucí věčný Bože, abychom ti vždycky a všude
00:39:55vzdávali díky.
00:39:57Neboť Tvé slovo se stalo člověkem a skrze ně nám nově zazářilo
00:40:02Tvé světlo. A jako nikdy předtím zjevila se Tvá sláva.
00:40:07Když vidíme Tvého narozeného Syna, vidíme Tebe, Bože neviditelný,
00:40:13a jsme uchváceni láskou k Tobě.
00:40:17A proto s andělskými sbory, které stojí u Tvého trůnu
00:40:22a ustavičně Ti slouží, a se všemi nebeskými zástupy,
00:40:26zpíváme píseň o Tvé slávě a voláme: Svatý, Svatý, Svatý.
00:40:34A skutečně s anděly zpíváme: "Sláva na výsostech Bohu
00:40:37a na zemi pokoj lidem dobré vůle."
00:40:39To je věta, která je v evangeliu jako pozdrav andělů
00:40:41při narození Ježíše.
00:40:43Požehnaný, jež přichází ve jménu Páně. A znovu:
00:40:45"Hosana, hosana na výsostech"...
00:41:28Nyní začíná 3. eucharistická modlitba, která je slavnostní,
00:41:33a začíná:"V pravdě jsi, svatý Bože, a právem Tě chválí všechno,
00:41:37co jsi stvořil."
00:41:59V modlitbě předsedající bohoslužbě prosí o to,
00:42:02aby nejenom dary, které byly položeny na oltář,
00:42:06tedy dary chleba a vína, ale také celé společenství
00:42:10bylo proměněno.
00:42:36V noci, kdy se za nás vydal, vzal při večeři chléb, vzdal díky
00:42:40a požehnal, lámal, dával svým učedníkům a řekl:
00:42:45"Vezměte a jezte."
00:42:49To jsou slova z poslední večeře, jak nám ji zachovali evangelisté.
00:43:36Chléb a víno.
00:43:37Chléb, to je nejobyčejnější pokrm středozemních civilizací.
00:43:41Víno, nápoj královský, to je spojení nebe se zemí.
00:43:46Bůh a obyčejný člověk, proměněný tajemným způsobem,
00:43:50nepochopitelným pro obyčejného člověka, v tělo a krev toho,
00:43:54který v době, kdy slavil tuto večeři, už věděl,
00:43:57že jde na smrt.
00:44:17Chléb a víno jsou plody země a plodem lidské práce.
00:44:21Tak se tedy spojuje to božské, to stvořené, s tím lidským.
00:45:39V modlitbě vždy v 2. části zazní prosba za zemřelé
00:45:44a také za jednotu celé církve.
00:45:50Aby byla spojena s papežem a biskupy.
00:45:56Dále se eucharistií prosí také o usmíření.
00:46:37Takzvaná doxologie, která odpoví na tuto modlitbu ve sboru,
00:46:41je velmi zajímavým způsobem zhudebněna a je trojnásobeným amen
00:46:46potvrzena lidem, který je přítomen v bazilice.
00:47:18Nyní následuje modlitba otčenáše, která podle shody všech znalců
00:47:23je momentem, okamžikem velké vroucnosti a soustředění
00:47:27všech věřících.
00:48:21To byla modlitba za mír a za pokoj mezi národy, i mezi křesťany,
00:48:25a po ní bude následovat prosba, aby pokoj Kristův spočinul
00:48:31na přítomných, kteří si navzájem vyjádří nějakým způsobem podíl
00:48:36na tomto pokoji a vůli být v pokoji a míru a ve smíru
00:48:41s ostatními přítomnými.
00:48:57Společenství lidí bylo vyzváno, aby na ně spočinul pokoj Boží,
00:49:01aby si také vzájemně vyjádřili znamení pokoje
00:49:04a usmíření mezi lidmi.
00:49:17Tím je vlastně hlavní část mešní bohoslužby u konce,
00:49:20následuje svaté přijímání.
00:49:23Rozdávání svatého přijímání na několika místech v kostele
00:49:26a závěr. Lámání chleba je významným gestem
00:49:29zvláště pro středozemské civilizace,
00:49:33ale také my ve střední Evropě jsme ho převzali.
00:49:36Je to okamžik, kdy opravdu zaznívá chrámem i dušemi solidarita,
00:49:41podílení se na všem, se všemi.
00:49:57Lid zpívá:"Beránku Boží, který snímáš hříchy světa,
00:50:01daruj nám pokoj."
00:50:42Hle, Beránek Boží, který snímá hříchy světa.
00:50:48Pane, nejsem hoden, abys ke mně přišel, ale řekni jen slovo
00:50:52a má duše bude uzdravena.
00:51:10Sbor zpívá: "Quid vidistis pastores", "Starý vánoční zpěv".
00:52:02Takzvaným přijímáním se dostáváme do závěru bohoslužby.
00:52:06Poté, co přijal kousek chleba hlavní celebrant,
00:52:11a ti, kteří slouží mši svatou s ním, je nyní přijímání
00:52:17rozdělováno také všem věřícím.
00:52:31Záznam slavnostní bohoslužby, která se nyní chýlí ke konci,
00:52:36se konala u příležitosti oslav tisícileté historie
00:52:40baziliky Saint Remi.
00:52:42Již více než 15 století putují poutníci na toto místo,
00:52:47ke hrobu francouzského světce Saint Remi.
00:52:53Neboli svatého Remidia z Remeše, jak bychom řekli česky.
00:53:05Tento muž, nazývaný také apoštol Franků, první známý nositel
00:53:10jména Remidius, se narodil kolem roku 436
00:53:15a stal se biskupem v pouhých 22 letech.
00:53:19Mj. také právě v této bazilice, která dnes nese jeho jméno,
00:53:25pokřtil zakladatele franckého království Chlodvíka I.
00:53:40Pro nás dnes může být zajímavé i to, že když Remidius z Remeše
00:53:45zemřel, získal Karel IV., údajně z Francie, jeho relikvii
00:53:49a daroval ji chrámu svatého Víta.
00:53:54Tato bazilika patří k nejvýznamnějším symbolům
00:53:57kraje Champagne.
00:54:00Je stejně tak velká a krásná jako remešská katedrála,
00:54:05kde byli korunováni francouzští králové.
00:54:08Spolu s katedrálou byla bazilika zařazena na seznam
00:54:12kulturních památek UNESCO.
00:54:29Remešská bazilika, která je o celé 2 století starší
00:54:33než katedrála, byla postavena v románském stylu.
00:54:38Během 1000 let své existence však prošla dobou slávy
00:54:43i úplného úpadku.
00:54:46Ve 12. století mělo zdejší opatství na dvě stovky mnichů.
00:54:52Během stoleté války, která pak následovala,
00:54:57se ale jejich počet snížil na 40.
00:55:03Za francouzské revoluce byli i oni vyhnáni a románské mozaiky,
00:55:08které baziliku zdobily, zničeny.
00:55:12Za 1. světové války byla navíc velká část baziliky
00:55:17vážně poškozena, takže sloupoví neuneslo stavbu a ta se propadla.
00:55:23Rekonstrukce pak zabrala celých 40 let.
00:55:53V závěrečné modlitbě po přijímání se věřící při každé katolické
00:55:57bohoslužbě modlí k Bohu, aby přijetí proměněného těla
00:56:02posilovalo nejen jejich tělo, ale především také jejich duši.
00:56:26Bohoslužba bude nyní zakončena slavnostním požehnáním.
00:56:47Předsedající bohoslužbě znovu ještě popřál všem přítomným,
00:56:51i těm, kteří jsou připojeni pomocí televizního přenosu,
00:56:54veselé Vánoce.
00:56:59Kéž milost Kristova obnoví vaši víru i naději
00:57:03a vede vás ke křesťanskému životu.
00:57:08Kéž vám sám Pán žehná, kéž žehná všem, kdo jsou s námi
00:57:12v této chvíli spojeni, zvláště dětem a novorozencům.
00:57:23Tzv. božíhodová bohoslužba, tedy bohoslužba Božího hodu
00:57:27vánočního, které jsme byli svědky, skončila požehnáním a slovy:
00:57:31"Jděte ve jménu Páně".
00:57:33Je to jakési prodloužení výzvy Ježíše Krista,
00:57:37které pronesl ke svým učedníkům:
00:57:41"Jděte do celého světa a hlásejte radostnou zvěst."
00:58:09A to už je od nás ze studia na Kavčích horách všechno.
00:58:12Za pozornost vám od mikrofonu děkují Petr Kolář a Jan Regner.
00:58:18Přejeme vám hezké vánoční svátky.
00:58:23Skryté titulky: Simona Sedmihorská Česká televize, 2007
Přes patnáct století putují poutníci do míst, kam nás přenese letošní vánoční bohoslužba. Bazilika Saint-Remi v Remeši, patřící k symbolům kraje Champagne, nezaostává za leskem proslulých francouzských gotických katedrál, byť zde nebyl korunován narozdíl od remešské katedrály (s níž byla roku 1991 zařazena na seznam kulturních památek UNESCO), jediný král. Odehrála se však tady roku 496 jedna z nejvýznamnějších událostí francouzských dějin: křest franského krále Chlodovika I. (v rámci výročí křtu zde roku 1996 meditoval papež Jan Pavel II.) Jednalo se totiž o pokřtění prvního franského krále katolickým biskupem. Oním biskupem byl Remi, v průběhu věků nepochybně nejmladší biskup na světě: biskupem v Remeši byl jmenován v pouhých 22 letech. Právě k jeho hrobu míří poutníci uctít ostatky, kvůli nimž byla započata stavba dnešní baziliky, původně opatského kostela. Remešská bazilika, o dvě století starší než remešská katedrála, 120 m dlouhá a 56 m široká stavba s románskou lodí a gotickou klenbou, prošla za 1000 let své existence obdobím slávy i takřka totální destrukce. Zlatý věk opatství kulminoval ve 12. století, kdy opatství čítalo na dvě stovky mnichů. Během stoleté války se jejich počet snížil na čtyřicet a po vyhnání benediktinů za francouzské revoluce byl opatský kostel vypleněn a románské mozaiky zničeny. Před zbouráním ho zachránilo jen přebudování stavby ve farní kostel. Za 1. světové války byla velká část baziliky poškozena, náhradní sloupoví neuneslo stavbu, která se propadla. Rekonstrukce ruiny pak zabrala celých 40 let.
Dnes kromě velkolepého lustru, na kterém obrovské množství zapálených svíček má zaručit vinařům úspěšný rok, můžeme v bazilice obdivovat mimo jiné také monumentální varhany, které jí věnovalo roku 2000 město Remeš. Přímý přenos komentují Petr Kolář a Jan Regner.