Úvod » Impact – ze zahraničí » Hubble jako popstar

Hubble jako popstar

Přidat do mého PORTu

29. 12. 2010

Hubble jako popstar

Když byl v roce 1990 vypuštěn Hubblův vesmírný dalekohled, každý astronom věděl, že nastává čas nových a převratných vědeckých objevů. Hubblův dalekohled se ale stal inspirací i tam, kde to nikdo nečekal. Naprosto nepředvídaně se hluboko usadil v populární kultuře.

Hubblův vesmírný dalekohled je v podstatě nejsložitější digitální kamerou na světě. Album fotografií pořizovaných během dvou desetiletí zachytil početnou vesmírnou rodinu – od mladých hvězd až po stárnoucí galaxie. Nesmíme ale zapomenout, že Hubblův dalekohled je superhvězdou i tady – na Zemi. Stal se vlastně synonymem pro „vědu“.

Proto v létě tohoto roku Evropská kosmická agentura oslovila širokou veřejnost a vyzvala ji, aby poslala své oblíbené příklady toho, jak se Hubblův dalekohled využívá v našem každodenním životě.

Hubble zaznamenal tuto zářící planetární mlhovinu, označovanou jako NGC 2818. Vyvrhla ji umírající hvězda vzdálená více než deset tisíc světelných let. Vědecký obrázek inspiroval umění i design – například na této pozoruhodné elektrické kytaře.

Kytara však není jediným příkladem, jak svět hudby přijal úžasné fotografie vesmíru. Tato nyní zdobí obal CD. Obrázek ale nezachycuje Andromedu, jak by název alba mohl naznačovat, nýbrž část mlhoviny Carin. Tady vyhlíží obzvláště dobře, neboť byla zachycena zbrusu novou kamerou dalekohledu.

Hubble také poskytnul obal na album Binaural. Tento obrázek nutící k zamyšlení zachycuje mlhovinu zvanou Přesýpací hodiny, která se objevila rovněž ve filmu Andělé a démoni, na obálce časopisu National Geographic a v počítačové hře zvané Konečná zkáza.

Někdy se Hubble skutečně dostane pod kůži. A nikoli jen jako tetování – i když jsme skutečně viděli v zaslaných příkladech několik pozoruhodných kérek. Hubblova vyobrazení se stala natolik všudypřítomná, že si jejich vliv ani neuvědomujeme. Například logo Firefoxu. Zdá se, že je to liška obíhající zeměkouli. Nebyli však grafici náhodou ovlivněni ikonickým obrázkem lehkého oparu kolem hvězdy V838 Monocerotis?

I ve světě módy se Hubble podepsal. Jeho fotografie mlhoviny v Orionu zdobí šaty Ruffianovy kolekce podzim/zima 2010/2011. Návrháři se inspirovali zobrazením vesmíru, včetně Hubblových fotografií mlhoviny v Orionu a Van Goghovou Hvězdnou nocí.

A ve Druhém životě přeměnil jeden zapálený obdivovatel Hubblovy fotografie na tyto překrásné róby. Poznáme tu mlhovinu NGC 3606 i mlhovinu Kočičího oka.

Nejkrásnější příspěvek však může být jen jeden, a tím je „Můj Hubble“ od Petera Hennessyho – replika vesmírného dalekohledu v životní velikosti, láskyplně provedená ve dřevě.

Tou nejdojemnější poctou Hubblovu dalekohledu je skutečnost, že se stal synonymem pro vynikající astronomii. Dokonce i astronomové samotní používají jeho obrázky jako vizuální zkratku vesmíru. K oslavě padesátého výročí obrovského Lovellova radioteleskopu na observatoři v Jodrell Bank, se video z Hubblova dalekohledu promítalo na obrovskou anténu, která se tak proměnila v největší plátno na světě.

Vědci tak vyznamenali nejen Lovellův radioteleskop, ale složili poctu i veleúspěšnému Hubblovu dalekohledu.

Šárka Speváková