Chat

specialista na dopravní bezpečnost a strojní inženýr

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman

Karel Mulač po ukončení studia na VŠST v Liberci nastoupil do konstrukce karoserií ve vývojovém oddělení automobilky Škoda. Poznatky získané později ve zkušebně podvozků a v oddělení crashových testů využívá při své současné práci – analýze dopravních nehod a výzkumu dopravní bezpečnosti. Touto problematikou se začal zabývat v roce 2008, kdy Škoda Auto a.s. zahájila projekt, jehož cílem je využívat poznatky z reálných dopravních nehod pro zvyšování bezpečnosti vyráběných vozů. Dalším cílem projektu je popularizace bezpečného chování posádek vozidel.

Jiří Haman vystudoval Fakultu strojního inženýrství na Technické univerzitě v Liberci. Pracuje v Technickém vývoji Škoda Auto a.s., kde prošel oddělením Vývoje svařené karoserie a Vývoje vozu, kde byl odpovědný za vývojové zahraniční projekty. Absolvoval rovněž pracovní pobyt v Technickém vývoji AUDI AG, Ingolstadt. Nyní je v oddělení Bezpečnosti vozu, kde řídí Výzkum dopravní bezpečnosti. Mezi jeho záliby patří cestování, fotografie, hudba, volejbal, squash, in-line bruslení a námořní jachting.

více v reportáži Výzkum dopravní bezpečnosti z cyklu PORT

Záznam chatu z pátku 29. dubna 2011

Sváťa: „Dobrý den, rád by jsem se zeptal, ke kolika nehodám asi tak jezdíte. Mockrát děkuji.“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Dobrý den z vývojového centra Škoda Auto, vítáme všechny příznivce pořadu Port. Vyjíždíme zhruba ke 100 nehodám za rok.“

Petr, Klecany: „Něco jsem o tomto projektu slyšel. Je začleněn v rámci e-callu do Integrovaného záchranného systému?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Jedná se o dva rozdílné projekty, které nejsou provázané.“

Lenka (41 let), Praha 3: „Dobrý den, jsem strašná řidička a navíc mne provoz ve městě okolo mne dost znervózňuje. Myslíte, že bych se mohla dožít doby, kdy auta budou jezdit sama, jen bych zadala cíl?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Současné trendy vývoje směřují stále k vyšší automatizaci, nicméně stále zůstává nevyřešenou otázkou právní odpovědnost v případě mimořádné události.“

Zdeněk, Benešov: „Dobrý den, chystá se v nejblýžší době zavedení dalšího prvku aktivní bezpečnosti, jako je třeba reakce na nenadálou překážku (chodec vstoupí do vozovky)?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Prvky aktivní bezpečnosti nabývají ve vozech stále většího významu. Již dnes dokáže např. aktivní tempomat sám zastavit vozidlo. V nejbližší době lze očekávat systém schopný spolehlivě detekovat chodce a následně zabránit kolizi.“

Alena, Kladno: „Dobrý den. Máte už nějaké konkrétní výsledky z výzkumu dopravní bezpečnosti u nás? Vyvstalo něco, co by vás překvapilo?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Například v porovnání se sousedním Německem, bohužel, u nás stále dochází ke zbytečným zraněním, díky tomu, že se posádka poutá nesprávně nebo vůbec nepoužívá bezpečnostní pasy. S tím úzce souvisí neznalost či opomínání správného nastavení sezení - seřízení polohy volantu, sedačky, hlavové opěrky a bezpečnostního pasu. V takovém případě není možné využít maximálního zádržného účinku těchto prvků.“

Vojta, Slaný: „Stále se mluví o bezpečnosti aut - ale neuvažuje se také o bezpečných "chytrých" silnicích, které by havárie vůbec neumožnily?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „V současné době se již testují systémy aktivní bezpečnosti vozů, které ke své funkčnosti potřebují spolupráci s tzv. "chytrými komunikacemi". Díky tomu bude řidič včas upozorněn např. na zúžení vozovky nebo práce na silnici. K realizaci takového systému je třeba dalšího rozvoje současné infrastruktury.“

Ilja, Jílové: „Dobrý den. Airbagy mi připadjí samy o sobě dost nebezpečné. Neuvažuje se o jejich nahrazení něčím jiným?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Při správném použití zádržných prvků, airbagy výrazně přispívají ke snížení následků dopravní nehody. Jejich přítomnost ve voze jednoznačně zvyšuje bezpečnost posádky.“

Erik, Příbor: „Po všech zkušenostech, které s nehodami máte, co byste mi doporučili? Co bych neměl při řízení dělat, nebo naopak, co bych měl vždy udělat?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Univerzální rada v tomto případě neexistuje, nicméně doporučujeme dodržovat následující kroky: 1) Kontrola technického stavu vozidla 2) Správné použití bezpečnostních prvků 3) Správné uložení a upoutání zavazadel 4) Přihlédnutí k vlastnímu psychickému a fyzickému stavu 5) Zodpovědná pasivní jízda“

Michal, Vsetín: „Nemělo by se - v zájmu bezpečnosti - přestat usilovat o konstrukci stále rychlejších a rychlejších vozů? Nebylo by lepší, aby všechna auta měla jen omezenou rychlost, například 110 km/h?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „V každé dopravní situaci jde především o zodpovědné chování a dodržování pravidel každým z účastníků silničního provozu, ne o výkon motoru vozu, ve kterém sedí řidič.“

Pavel, Mělník: „Jak často vyjíždíte k nehodám? Kolik jste jich za dobu exitence Výzkumu dopravních nehod analyzovali? Má váš výzkum obecnější platnost, nebo se soustředíte jen škodovky?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Náš výzkumný tým existuje již od roku 2008 a ročně vyjíždíme zhruba k 100 nehodám, z nichž analyzujeme maximální možný počet. Výsledky pak zohledňujeme při dalším vývoji vozu. Tento výzkum je zaměřen především na vozy Škoda. V obecně platné rovině se věnujeme preventivní a vzdělávací činnosti, zaměřené jak na veřejnost, tak např. na spolupráci s integrovaným záchranným systémem. Pro nejmenší jsou určeny stránky www.skodahrou.cz, kde se mohou žáci základních škol seznámit s bezpečným chováním v silničním provozu.“

Ondra, Kosmonosy: „Dobrý den, zkoušeli jste odolnost aut proti blesku nabo proti zasažení drátem vysokého napětí? Pokud by se něco takového stalo, přežila by posádka?“

Ing. Karel Mulač a Ing. Jiří Haman: „Tento typ zkoušek v našem progamu nemáme. Nicméně pokud jsme dobře studovali fyziku, tak vzhledem k teorii Faradayovy klece posádce nebezpečí nehrozí :-). Touto odpovědí chceme poděkovat všem příznivcům pořadu Port a značky Škoda Auto za všechny zajímavé dotazy. Těšíme se na shledanou a přejeme bezpečnou jízdu.“