Úvod » Chat s odborníkem » Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman

Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman

specialista na dopravní bezpečnost a strojní inženýr

Fotografie

Karel Mulač po ukončení studia na VŠST v Liberci nastoupil do konstrukce karoserií ve vývojovém oddělení automobilky Škoda. Poznatky získané později ve zkušebně podvozků a v oddělení crashových testů využívá při své současné práci – analýze dopravních nehod a výzkumu dopravní bezpečnosti. Touto problematikou se začal zabývat v roce 2008, kdy Škoda Auto a.s. zahájila projekt, jehož cílem je využívat poznatky z reálných dopravních nehod pro zvyšování bezpečnosti vyráběných vozů. Dalším cílem projektu je popularizace bezpečného chování posádek vozidel.

Jiří Haman vystudoval Fakultu strojního inženýrství na Technické univerzitě v Liberci. Pracuje v Technickém vývoji Škoda Auto a.s., kde prošel oddělením Vývoje svařené karoserie a Vývoje vozu, kde byl odpovědný za vývojové zahraniční projekty. Absolvoval rovněž pracovní pobyt v Technickém vývoji AUDI AG, Ingolstadt. Nyní je v oddělení Bezpečnosti vozu, kde řídí Výzkum dopravní bezpečnosti. Mezi jeho záliby patří cestování, fotografie, hudba, volejbal, squash, in-line bruslení a námořní jachting.

více v reportáži Výzkum dopravní bezpečnosti z cyklu PORT

Záznam chatu z 29. 4. 2011

Sváťa:
Dobrý den, rád by jsem se zeptal, ke kolika nehodám asi tak jezdíte. Mockrát děkuji.
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 15:39
Dobrý den z vývojového centra Škoda Auto, vítáme všechny příznivce pořadu Port. Vyjíždíme zhruba ke 100 nehodám za rok.
Petr, Klecany:
Něco jsem o tomto projektu slyšel. Je začleněn v rámci e-callu do Integrovaného záchranného systému?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 15:41
Jedná se o dva rozdílné projekty, které nejsou provázané.
Lenka (41 let), Praha 3:
Dobrý den, jsem strašná řidička a navíc mne provoz ve městě okolo mne dost znervózňuje. Myslíte, že bych se mohla dožít doby, kdy auta budou jezdit sama, jen bych zadala cíl?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 15:45
Současné trendy vývoje směřují stále k vyšší automatizaci, nicméně stále zůstává nevyřešenou otázkou právní odpovědnost v případě mimořádné události.
Zdeněk, Benešov:
Dobrý den, chystá se v nejblýžší době zavedení dalšího prvku aktivní bezpečnosti, jako je třeba reakce na nenadálou překážku (chodec vstoupí do vozovky)?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 15:59
Prvky aktivní bezpečnosti nabývají ve vozech stále většího významu. Již dnes dokáže např. aktivní tempomat sám zastavit vozidlo. V nejbližší době lze očekávat systém schopný spolehlivě detekovat chodce a následně zabránit kolizi.
Alena, Kladno:
Dobrý den. Máte už nějaké konkrétní výsledky z výzkumu dopravní bezpečnosti u nás? Vyvstalo něco, co by vás překvapilo?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:11
Například v porovnání se sousedním Německem, bohužel, u nás stále dochází ke zbytečným zraněním, díky tomu, že se posádka poutá nesprávně nebo vůbec nepoužívá bezpečnostní pasy. S tím úzce souvisí neznalost či opomínání správného nastavení sezení - seřízení polohy volantu, sedačky, hlavové opěrky a bezpečnostního pasu. V takovém případě není možné využít maximálního zádržného účinku těchto prvků.
Vojta, Slaný:
Stále se mluví o bezpečnosti aut - ale neuvažuje se také o bezpečných "chytrých" silnicích, které by havárie vůbec neumožnily?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:20
V současné době se již testují systémy aktivní bezpečnosti vozů, které ke své funkčnosti potřebují spolupráci s tzv. "chytrými komunikacemi". Díky tomu bude řidič včas upozorněn např. na zúžení vozovky nebo práce na silnici. K realizaci takového systému je třeba dalšího rozvoje současné infrastruktury.
Ilja, Jílové:
Dobrý den. Airbagy mi připadjí samy o sobě dost nebezpečné. Neuvažuje se o jejich nahrazení něčím jiným?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:29
Při správném použití zádržných prvků, airbagy výrazně přispívají ke snížení následků dopravní nehody. Jejich přítomnost ve voze jednoznačně zvyšuje bezpečnost posádky.
Erik, Příbor:
Po všech zkušenostech, které s nehodami máte, co byste mi doporučili? Co bych neměl při řízení dělat, nebo naopak, co bych měl vždy udělat?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:36
Univerzální rada v tomto případě neexistuje, nicméně doporučujeme dodržovat následující kroky: 1) Kontrola technického stavu vozidla 2) Správné použití bezpečnostních prvků 3) Správné uložení a upoutání zavazadel 4) Přihlédnutí k vlastnímu psychickému a fyzickému stavu 5) Zodpovědná pasivní jízda
Michal, Vsetín:
Nemělo by se - v zájmu bezpečnosti - přestat usilovat o konstrukci stále rychlejších a rychlejších vozů? Nebylo by lepší, aby všechna auta měla jen omezenou rychlost, například 110 km/h?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:39
V každé dopravní situaci jde především o zodpovědné chování a dodržování pravidel každým z účastníků silničního provozu, ne o výkon motoru vozu, ve kterém sedí řidič.
Pavel, Mělník:
Jak často vyjíždíte k nehodám? Kolik jste jich za dobu exitence Výzkumu dopravních nehod analyzovali? Má váš výzkum obecnější platnost, nebo se soustředíte jen škodovky?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 16:50
Náš výzkumný tým existuje již od roku 2008 a ročně vyjíždíme zhruba k 100 nehodám, z nichž analyzujeme maximální možný počet. Výsledky pak zohledňujeme při dalším vývoji vozu. Tento výzkum je zaměřen především na vozy Škoda. V obecně platné rovině se věnujeme preventivní a vzdělávací činnosti, zaměřené jak na veřejnost, tak např. na spolupráci s integrovaným záchranným systémem. Pro nejmenší jsou určeny stránky www.skodahrou.cz, kde se mohou žáci základních škol seznámit s bezpečným chováním v silničním provozu.
Ondra, Kosmonosy:
Dobrý den, zkoušeli jste odolnost aut proti blesku nabo proti zasažení drátem vysokého napětí? Pokud by se něco takového stalo, přežila by posádka?
Ing. Karel Mulač, Ing. Jiří Haman: 17:00
Tento typ zkoušek v našem progamu nemáme. Nicméně pokud jsme dobře studovali fyziku, tak vzhledem k teorii Faradayovy klece posádce nebezpečí nehrozí :-). Touto odpovědí chceme poděkovat všem příznivcům pořadu Port a značky Škoda Auto za všechny zajímavé dotazy. Těšíme se na shledanou a přejeme bezpečnou jízdu.

Přehled chatů

Ing. Dana Sephtonová

Fotografie

22. 6. 2012

chemik

Ing. Petr Ondráček, CSc.

Fotografie

15. 6. 2012

námořní kapitán

Martin Řezníček

Fotografie

8. 6. 2012

student

Ing. Vít Syrový

Fotografie

1. 6. 2012

potravinář

Prof. RNDr. Štěpán Urban, CSc.

Fotografie

25. 5. 2012

fyzikální chemik

Ing. Dana Sephtonová

Fotografie

18. 5. 2012

chemik

David Obdržálek

Fotografie

11. 5. 2012

robotik

PhDr. Martin Kuška, Ph.D.

Fotografie

4. 5. 2012

kulturolog

Mgr. Michal Švanda, Ph. D.

Fotografie

27. 4. 2012

astronom

Ing. Ludmila Kazdová, CSc.

Fotografie

20. 4. 2012

odbornice na inzulinovou rezistenci

Dr. Ing. Petr Vítek

Fotografie

13. 4. 2012

Prof. Ing. Petr Dvořák, CSc.

Fotografie

6. 4. 2012

molekulární biolog a genetik

Jarmila Ondráčková

Fotografie

30. 3. 2012

jachtařka

RNDr. Ladislav Metelka

Fotografie

23. 3. 2012

klimatolog

Doc. MUDr. Petr Neužil, CSc., FESC

Fotografie

16. 3. 2012

kardiolog

první | předchozí | 1 2 3 4 5 | další | poslední (15)