Chat

analytik

Ing. Miroslava Novotná, CSc.

Patří k uznávaným odborníkům v oblasti analýzy památkových předmětů. Od roku 1992 vede laboratoř molekulové spektrometrie VŠCHT Praha. Její profesní dráha je svázána s institucemi spravujícími památkové objekty, jako je Národní muzeum, Národní památkový ústav, Národní archiv, Národní galerie nebo Národní knihovna. Je autorkou mnoha odborných publikací a více než tisíce průzkumů předmětů kulturního dědictví České republiky. Je členkou České spektroskopické společnosti Jana Marka Marci a mnoha dalších odborných společností. Je také pedagogem VŠCHT Praha, kde předává své zkušenosti nejen v oblasti analýzy předmětů kulturního dědictví.

více v reportáži Odhalování padělků z cyklu PORT

Záznam chatu ze středy 29. prosince 2010

Jeník: „Jak odhalím papírový padělek v měne €??“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Dobrý večer, děkuji za pěknou otázku, i když měna má k uměleckému dílu trochu dál. Padělky papírových peněz jsou snadno zjistitelné hmatem, papír padělků je na pohmat trochu mastný. Dále každá bankovka má mnoho znaků - ochranná vlákna, ochranný proužek, průsvitky, vodoznaky, reliéfní tisk - nejlepší je v každé bance snadno získatelná brožurka o ochranných prvcích nejen euro bankovek, ale i bankovek českých. Tam lze načerpat veškeré dostupné informace pro běžného uživatele.“

Pavla: „Dobrý den, jsem absolventkou VŠHT a chtěla jsem se zeptat, zda věříte v pravost Turínského plátna. Je mnoho důkazů pro a proti. Zda uhlíková metoda opravdu může potvrdit jako falzifikát Turínské plátno. Děkuji za odpověď Pavla Šmatová“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Ano, uhlíkovou metodu považuji za vhodnou metodu zkoumání. Turínské plátno je předmětem zkoumání již mnoho let a dosud panují rozpaky. Je předmětem úcty křesťanů již mnoho staletí a není dostupné vyčerpávajícímu přírodovědnému průzkumu. Dosud bylo provedeno několik analýz uhlíkovou metodou - ani jedna plátno nezařadila do předpokládané doby vzniku, byly provedeny analýzy DNA - nalezena DNA 3 různých jedinců, chemické analýzy nalezly červené pigmenty - oxidy železa a rumělku v místech předpokládaných krvavých stop, a přesto jsou tyto analýzy postupně zpochybněny. Já sama bych si úsudek mohla udělat jen tehdy, kdybych se mohla na analýzách podílet Přes to všechno je Turínské plátno významným artefaktem, ať je pravé nebo nikoliv. Pokud je padělkem, je pro mě dokladem velkého umení našich předků.“

Pavel, Dubňany: „Dobrý den, kolik se Vám podařilo najít padělků? Děkuji“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Z předmětů, které jsem měla čest analyzovat neobstálo asi 15%, u obrayů je procento vyšší, cca. 40%. Ale pravděpodobně je to tím, že k analýze obrazů jsou předložena častěji podezřelá plátna. Aby mohl být obraz prohlášen za padělek, je však nutný nejen chemický rozbor, ale i průzkum znalce umění a restaurátora.“

Fantomas:: „Jak byste poznala pouziti ruznych mineralu titanove beloby treba v dilech prvni poloviny 20. stoleti?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Přeji pěkný večer, titanová běloba se vyskytuje nejčastěji ve dvou krystalových modifikacích, jako rutil nebo anatas. Pouhým pohledem je nerozlišíte, je nutná chemická analýza, buď roentgenovou difrakcí nebo Ramanovou spektroskopií. Obě metody zjistí krystalickou strukturu oxidu titaničitého zcela spolehlivě.“

Marie, Praha: „Dobrý den, obracejí se vás s prosbou o analýzu spíše jednotlivé osoby a majitelé soukromých galerií, nebo spíše instituce, jako jsou muzea a Národní galerie?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Se žádostí o analýzu se obrátí každý, kterému jde o zjištění pravdy. S institucemi spolupracuje naše laboratoř dlouhodobě v rámci společných grantových projektů, Soukromí majitelé a prodejci pak většinou spolupracují se znalci umění a restaurátory, kteří jsou našimi partnery. Do laboratoře je pak doručen již odebraný vzorek. A my provedeme analýzu, která je po té podkladem pro znalecký posudek“

Zdeněk, Beroun: „Když se vás obrátí někdo s prosbou o analýzu uměleckého díla, protože má podezření, že se může jednat o padělek, je pravděpodobnější, že jeho podezření je oprávněné, nebo bývají taková podezření spíš planá?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Tady je vztah chemika - analytika a zadavatele analýzy obdobný vytahu lékaře a pacienta. Je pravda, že pokud je obraz podezřelý, je větší pravděpodobnost, že chemická analýza toto podezření potvrdí. Ale překvapení nejsou vyloučena. Majitelem informací o průykumu je vždy zadavatel a ne laboratoř, která průzkum provedla. Proto spolupracujeme s restaurátory a znalci, kteří naše informace uvedou do souvislostí.“

Zuzana, Zlín: „Zabývají se analýzou uměleckých děl jen instituce, jako je VŠCHT, nebo to dělají i soukromé laboratoře?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Většinou pouze vysoké školy, ústavy Akademie věd a některé instituce, jako např.Národní muzeum, Národní archiv, Národní galerie mají vlastní laboratoře, a protože přístrojová technika je velmi drahá, tak tyto instituce spolu spolupracují podle hesla: ten umí to a ten zas tohle. Soukromou laboratoř v českých zemích znám pouze jednu, která je schopná odevzdat kvalitní práci.“

Fantomas: „Kdyz tak ctu Vasi odpoved stran Turinskeho platna, a kdyz jsem videl i prislusny porad, tak moc neverim, ze se podarilo urcit oxidy zeleza jen tak na tom studovanem vzorku. A nebo jste delali analyzy, o nichz nebyla rec?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Omyl, my jsme žádné analýzy v Čechách nedělali. Všechny odkazované průzkumy provedly laboratoře v Itálii, Spojených státech a Švýcarsku. My o nich víme pouze z odborných publikací, pokud vynechám populárně naučné publikace a literární pokusy, které jsou spíše fantaziemi než vědeckými informacemi. Identifikace oxidů železa a rumělky proběhla metodou RTG fluorescence a mikrochemicky na 20 z celkem 35 odebraných vzorků.“

Kamil, Slaný: „Dobrý večer, kolik zhruba stojí kompletní analýza uměleckého díla?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Kompletní analýza je velmi drahou záležitostí a vyplatí se pouze tehdy, jde-li o umělecké dílo s cenou v řádech sta tisíců korun a větší.“

Bořek, Tábor: „Kolik padělků za rok se u nás podaří odhalit? Narůstá toto číslo, nebo klesá?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Tento dotaz by určitě lépe odpověděl kriminalista. Ale podle výsledků v naší laboratoři stále počet padělků stoupá.“

Tlouie: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda jsou Vámi prozkoumané originály nějak označeny, že jste je již zkoumali a že jsou pravé. Děkuji Eva“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Chemické laboratoře nemohou označit žádné umělecké dílo, toto je pravomoc znalce umění, který vystaví posudek o pravosti díla.“

Eva: „Chtěla jsem se zpetat, zda je v moderní době hodně padělatelů obrazů a umění vůbec, nebo jsou na ústupu vzhledem k narůstajícímu padělání peněz a jiných dle mého názoru né tak složitých věcí. Moc děkuji a smekám před Vaší prací.“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Padělatelé byli již ve Starém Egyptě, ve starověku, středověku a jsou i v současnosti, kdy mají bohužel větší možnosti, technické, materiálové i množstevnIí. Ale i odhalovatelé padělků mají více znalostí, méně důvěřivosti a naivity. A i opravdu špičkový padělek uměleckého díla dnešní technika dokáže také odhalit.“

Eva: „Dobrý den, označujete nějak již prozkoumaná díla? Aby se nestalo, že budete zkoumat některá díla vícekrát. Díky Eva“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Vedeme si velmi přesné záznamy a archivní dokumentaci a 25 let v oboru se nestalo, že bychom neodhalili objekt, který se do laboratoře po několika letech vrátil k novému pokusu.“

Tomáš, Kladno: „Dobrý den. Když přijdete na nějaký padělek, míváte podezření na známou "firmu", která by za padělek mohla být zodpovědná?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Ano, lze podle zjištěných skutečností odhadnout, která díla vznikla za stejných okolností, stejnou technikou,ale přesto pátrání raději necháváme na policejních složkách.“

Fantomas: „A co kdyby ta titanova beloba byla prirodni nebo jiz umela, co pak?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Přírodní titanová běloba se nepoužívala. Oxidy titanu se sice v přírodě vyskytují, ale znečištěné, rozptýlené a tak oxidy titanu, tedy titanová běloba je vyráběna průmyslově.“

Mlada: „Dobrý den, v krátké době provede pravděpodobně pracoviště Národní galerie analýzu originálu kradeného a zadrženého obrazu malířky Toyen, Severní krajina, 1931, pro soud. Obecně mě zajímá zda státní galerie provádí u nových akvizicí povinně zkoumání sofistikovanými postupy,nebo je to krajní mez jako uvedený příklad?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Národní galerie provádí přírodovědný průzkum vždy, když jsou pochybnosti, když považuje průzkum za nutný. K tomu v rámci restaurátorského oddělení vlastní svou laboratoř a v případě potřeby spolupracuje s ostatními renomovanýmí pracovištěmi.“

Alena, Znojmo: „Dobrý den, obrací se vás také policie s žádostí o pomoc?“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Policie má velkou oporu a zázemí v Kriminalistickém ústavu. Ale pokud projeví potřebu spolupráce, jsem vždy potěšeni, že můžeme pomoci.“

Radek Lípa: „Dobrý den, prosím, poraďte. Je mežné si udělat nejakou běžnou srovnavací zkušku papírů doma ? Jak ? Děkuju“

Ing. Miroslava Novotná, CSc.: „Důležité je, proč a jaký papír chcete zkoumat. Pokud nevlastníte žádné technické vybavení, např. mikroskop, lze sledovat barvu papíru, tloušťku (např. mikrometrem) papíru, hmotnost stejně velkého archu, tvar vláken pod lupou. Pod lupou je také možné sledovat přítomnost nečistot, zda papír obsahuje vlákna jiné barvy, je povrchově upraven, hlazen. Po namočení ve vodě lze zjist dobu nutnou k destrukci papíru, pozorovat rozložený papír a jeho vlákna, zjistit, zda se z papíru louhují např. barviva. Při zkouškách vyžadujícíh zvýšenou teplotu je nutné dbát opatrnosti, hrozí požár. Přesto doba zhnědnutí nebo doba a teplota vzplanutí mají také informační hodnotu. Yajímavá je i odolnost papíru při ohýbání a síla, nutná k roztržení, např. je možno na stejně silné a tvarované proužky papíru zavěšovat různě těžká závaží. Zajímavá je i reakce papíru s octem (leptání kyselinou), inkoustem (nasákavost) nebo Savem (oxidační stabilita - sledovat dobu zhnědnutí papíru). Přeji vám mnoho úspěchů ve Vašem bádání, čtenářům úspěšný nový rok a všem , kteří se dnes ptali, děkuji za zajímavé dotazy.“