Spojení s vědou ze všech stran. Připravili T. Pultarová, M. Londesborough a V. Kunz

Obsah dílu

Přehrát vše

Určitě si pamatujete jeden z nejslavnějších filmů přelomu tisíciletí ? kultovní Matrix. Hlavní hrdina zažívá dobrodružství, které se ve skutečnosti odehrává pouze ve virtuálním světě, a to podle předem daného kódu. I dnes je to pouhá science fiction. Současná virtuální realita ? v překladu neskutečné skutečno ? je mnohem jednodušší. I přesto můžeme tvrdit, že virtuální realita je jedním z fenoménů začátku 21. století: prostorové počítačové hry, virtuální televizní studia, třírozměrné projekce filmů, které se snaží v divákovi navodit pocit, že se nachází přímo uprostřed dění. Ale není to jen zábavní průmysl, který přišel na chuť možnostem, které virtuální realita nabízí…

Už staří Římané poráželi hordy barbarů přicházející ze severu pomocí svého organizovaného vojska a dokonalých válečných zbraní. Michael a Filip coby římští legionáři předvedou destruktivní sílu přeměny potenciální energie na kinetickou. A najdou si čas i na to, aby ukázali, jak si doma postavit vlastní katapult, který můžete použít k demonstraci důležitosti potenciální a kinetické energie v každodenním životě.

www.ceskatelevize.cz/port


Informační technologieVirtuální realitaTéma

Fascinující svět virtuální reality

Určitě si pamatujete jeden z nejslavnějších filmů přelomu tisíciletí – kultovní Matrix. Hlavní hrdina zažívá dobrodružství, které se ve skutečnosti odehrává pouze ve virtuálním světě, a to podle předem daného kódu. I dnes je to pouhá science fiction. Současná virtuální realita – v překladu neskutečné skutečno – je mnohem jednodušší. I přesto můžeme tvrdit, že virtuální realita je jedním z fenoménů začátku 21. století: prostorové počítačové hry, virtuální televizní studia, třírozměrné projekce filmů, které se snaží v divákovi navodit pocit, že se nachází přímo uprostřed dění. Ale není to jen zábavní průmysl, který přišel na chuť možnostem, které virtuální realita nabízí.

» Číst více


FyzikaKatapultPotenciální energieKinetická energieMichaelovy experimenty

Úžasné katapulty

Už staří Římané poráželi hordy barbarů přicházející ze severu díky organizovanému vojsku a dokonalým válečným zbraním. Michael a Filip coby římští legionáři předvedou destruktivní sílu přeměny potenciální energie na kinetickou a odhalí krásu symetrie příslušné fyziky. Tito heroičtí válečníci si dokonce najdou čas na to, aby vám všem ukázali, jak si doma postavit vlastní katapult, který můžete použít k demonstraci důležitosti potenciální a kinetické energie v našem každodenním životě.

» Číst více


BiologieMedicínaBrzlíkImunitaDiabetesImpact – ze zahraničí

Škola pro buňky

I buňky se musí naučit, jak rozeznat vlastní tkáň od cizích organizmů. A proto se shromažďují v brzlíku. Pokud ale imunitní buňky nedávají pozor, mohou se později splést a obracet se proti vlastnímu tělu. Tak vznikají autoimunitní nemoci, jako je například cukrovka. Vědci nyní budou celý postup výuky zkoumat, aby mohli najít způsob, jak takové choroby vyléčit.

» Číst více


Chat

počítačový grafik

doc. Ing. Jiří Sochor, CSc.

Vystudoval Technickou kybernetiku, obor počítače na Elektrotechnické fakultě Českého vysokého učení technického v Praze. Od roku 1995 působí na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Je aktivním učitelem a vědcem v oborech počítačová grafika a interakce člověka s počítačem. Vede výzkumný tým Laboratoře interakce člověka s počítačem. Společně se svým týmem se zabývá interakcí lidí s prostředím virtuální reality, při použití netradičních grafických rozhraní a zařízení, jako jsou velké displeje, dotyková zařízení se silovou zpětnou vazbou či datové rukavice. Publikoval více než padesát původních vědeckých prací, je spoluautorem knihy Moderní počítačová grafika. Působí jako člen organizačních a programových výborů mezinárodních vědeckých konferencí.

více v reportáži Fascinující svět virtuální reality z cyklu PORT

Ve středu 20. ledna 2010